دبیر انجمن کارخانجات فرآوری برنج تاکید کرد:

بیکاری و گرانی درد مشترک فعالان برنج کشور

فقدان استراتژی در تولید و واردات برنج کارگران این حوزه را رنج می‌دهد

دبیر انجمن کارخانجات فرآوری برنج در خصوص نقش تولیدات این کارخانجات در مدیریت بازار برنج گفت: بلاشک از ادوار گذشته تاکنون کشاورزان زحمتکش خطه های برنج خیز کشور در صف اول تولید و عرضه دومین محصول استرتژیک کشور قرار داشته و این مهم امری کتمان ناپذیر می باشد.

بیکاری و گرانی درد مشترک فعالان برنج کشور
صفحه اقتصاد -

بنا بر آمارهای موجود در پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان آمار ایران و با احتساب سنوات کم یا پر آبی میانگین تولید و عرضه برنج در کشور ۲ میلیون تن و در سال زراعی ۱۴۰۳ نیز قریب به ۵/۲ میلیون تن اعلام شده است و مضاف بر آن متناسب با مفاد قانون برنامه هفتم توسعه کشور، این میزان می بایستی افزایش یافته و در طول اجرای برنامه به رقم مورد نظر قانونگذار ارتقاء یابد.

 آنطور که ذکر شد و بایستی بدان توجه اکید نمود اینکه شرایط موجود در حوزه کشاورزی آب بر، تا کجا می تواند پایداری و ثبات خود را حفظ و به بقاء بکشاند ؟ چرا که صرف مثبت اندیشی، منطق گریزی و فقدان رویکردهای آینده محور می تواند ضمن ایجاد چالش جدی در تامین و عرضه این کالای استراتژیک و ایجاد ناترازی در سبد خانوار، رویکرد تولید و کشت فرآسرزمینی را آگاه یا نا آگاهانه به فراموشی سپرده و میراث آینده گان را ندیده تلقی نماییم.          

دبیر انجمن کارخانجات فرآوری و بسته بندی برنج گفت: در شرایط کنونی بواسطه وجود ابهامات و ایرادات عدیده رفع نشده در حال افزایش؛ ضرورت دارد با هدف تبیین راهکارهای مناسب با قابلیت اجرا در طول زمان و با افق آینده نگر، وزارت جهاد کشاورزی بعنوان نهاد متولی در همراهی با سایر نهاد های تخصصی متکی به تحلیل داده، نگرش محتوایی و با بهره گیری از علم و ابزارهای نوین آینده پژوهی، استراتژی و رویکرد رو به مطلوبی در نحوه و راهکارهای درست و اصولی تامین و عرضه برنج به مردمان سرزمین مان، طراحی و عملیاتی نمایند.

وی در ادامه افزود: علیرغم اینکه حوزه فعالیت کارخانجات فرآوری در داخل محدوده محصور و گمرکی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور تحت مدیریت گمرکات اجرایی و سازمان های مناطق موصوف واقع شده اند و بر این اساس امکانی نیز برای اختلاط برنج خارجی با برنج داخلی نیز وجود ندارد، لیکن بواسطه وجود فصل ممنوعیت واردات برنج که عمدتاً ۴ ماه و بعضاً بیشتر از آنرا در طی سال در بر می گیرد، یکی از چالش های بحران گونه حوزه کارخانجات فرآوری و بسته بندی برنج کماکان و علیرغم سپری شدن سالیان متمادی، عدم تعیین تکلیف و فقدان استراتژی کارا در فعال، پویا و زنده نگهداشتن مقوله اشتغال در واحدهای تولیدی و فرآوری برنج در نقاط مرزی و محروم کشورمان است. در این ایام نه تنها کارگران ساده و ماهر از بیکاری رنج می برند بلکه بسیاری از توانمند های ملی، منطقه ایی و محلی ایندسته از کارخانجات نیز به هدر رفته و عملاً موجبات هدر رفت میلیارد ها تومان سرمایه گذاری داخلی و خارجی  را نیز فراهم می نماییم. و آن اقتداری که مقام معظم رهبری آن را برگرفته از تولید ذکر نموده اند در این نقاط استراتژیک اما کمتر برخوردار نمی تواند به فعلیت برسد.  

دبیر انجمن کارخانجات فرآوری و بسته بندی با تاکید بر ضرورت حفظ اشتغال ۴۰۰۰ نفری مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده توسط این کارخانجات افزود:  صاحبان ایندسته از کارخانجات با راه اندازی واحد های فرآوری و بسته بندی برنج، حایز مزیت های نسبی و بعضاً رقابتی بسیار زیادی در مقایسه با سایر روش های واردات برنج آماده( برنج بسته بندی شده وارداتی از خارج از کشور) می باشند. از جمله این محاسن  می توان به به صرفه جویی ارزی نزدیک به ۲۰ درصدی به نسبت برنج آماده وارداتی، عرضه برنج نیم دانه با قیمت بسیار نازل برای مصرف  اقشار کم درآمد جامعه، ایجاد ارزش افزوده قریب به ۴۰ درصد بهنگام تبدیل مواد خام به برنج آماده مصرف، رعایت استانداردهای سلامت محور و ضوابط بهداشت انسانی داخل کشور، امکان سورتینگ و بسته بندی در اوزان مختلف، بهره برداری از سبوس برنج در مصارف دارویی و خوراک دام از دیگر ویژگی های این نوع از واردات و فرآوری می توان نام نمود.

خرمالی ترویج کشت فرآسرزمینی توسط صاحبان ایندسته از کارخانجات را از مهمترین و با اهمیت ترین وجه مزیتی کارخانجات فرآوری ذکر و تاکید نمود با توجه به شرایط اقلیمی و کم آبی کشور، این ضرورت که غالب ذخیره استراتژیک این کالای اساسی از طریق ایندسته ازکارخانجات وارد و سپس فرآوری گردد را از جمله نکات بارز در حوزه کنترل عرضه و پویایی بازار برنج می دانند.  وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام مرکز آمار کشور سرانه مصرف برنج در کشور ۳۵ کیلوگرم و بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی ۴۲ کیلوگرم برآورد شده و نیاز سالانه مصرف برنج در کشور ۳‌میلیون و ۱۵۰ تا ۳‌ میلیون و ۸۰۰‌ هزار تن است،  تاکید نمود بمنظور تغییر در نوع نگرش و رویکرد حکمرانان برنج، ضروری  است تا نسبت به پذیرش، بسط و توسعه رویه واردات برنج فرآوری نشده (نیمه سفید و قهوه ایی) و تبدیل آن با لحاظ مزیت های پیش گفته به برنج قابل مصرف، می توان ضمن ایجاد صرفه اقتصادی در سطح ملی، اشتغال پایدار، امنیت و ثبات در مناطق مرزی میهن عزیزمان را نیز ضمانت نمود.  

وی به عنوان نماینده انجمن کارخانجات خواستار متمرکز شدن، تداوم و قوام نگاه ویژه مجلس، دولت، بویژه وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی به توان و قابلیت های مورد اشاره کارخانجات فرآوری و بسته بندی برنج شد و تاکید کرد با طراحی، تدوین و اجرایی نمودن راهکارهای برون رفت از تعطیلی کارخانجات در طی ایام ممنوعیت واردات، و با لحاظ سهمیه حداکثری برای کارخانجات فرآوری در ایام غیر ممنوعیت، بتوانیم به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید و اشتغال نیز جامه عمل بپوشانیم.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد