حکمرانی «رکود» در بازار مسکن / قیمت خرید و اجاره در کیش چقدر است؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که رکود بازار مسکن تا جزیره کیش هم امتداد یافته و بازار این منطقه را دچار مشکلات بسیاری کرده است.

حکمرانی «رکود» در بازار مسکن / قیمت خرید و اجاره در کیش چقدر است؟
صفحه اقتصاد -

امیربهمن پویاپور، بازرس اتحادیه مشاوران املاک کیش، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: رکود حاکم بر بازار مسکن باعث شده است میزان سرمایه‌گذاری مسکن در این جزیره تا حد چشمگیری کاهش یابد.

افزایش قیمت مسکن محدود به چند سال اخیر نیست؛ روند قیمت خانه همیشه در تاریخ اقتصاد ایران مسیری صعودی داشته است. البته این صعود از دهه ۹۰ سرعت بیشتری گرفته و اکنون روی قله‌ قیمتی قرار دارد که پیش از این هرگز تجربه نکرده است.

جزیره کیش نیز همسو با روند کل کشور، هم در بازار معاملات مسکن و هم در بازار اجاره افزایش قیمت چشمگیری پیدا کرده و همین عامل نیز به‌شدت از تعداد سرمایه‌گذاران کاسته است.

​قیمت خانه در کیش از سال ۱۳۹۵ افزایش چشمگیری پیدا کرده است

امیربهمن پویاپور، بازرس اتحادیه مشاوران املاک کیش، درباره بازار مسکن در این جزیره گفت: «همراه با بازار مسکن در سراسر کشور، بازار مسکن کیش هم در رکود به سر می‌برد. همچنین بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری نیز سرمایه‌گذاری مسکن در کیش را کاهش داده است.»

او در خصوص افزایش قیمت مسکن در کیش توضیح داد: «قیمت خانه نوساز در جزیره کیش از حدود متری ۸۰ میلیون تومان آغاز می‌شود و تا حدود متری ۱۵۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. در این بین پروژه‌هایی نیز وجود دارند که موارد استثنایی هستند و قیمت‌شان از متری ۲۴۰ میلیون تومان شروع می‌شود.»

 بازرس اتحادیه مشاوران املاک کیش افزود: «از سال ۱۳۹۵ قیمت خانه در کیش افزایش چشمگیری یافته و تاکنون ده‌ها برابر رشد کرده است.»

​قیمت اجاره در کیش امسال از ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است

پویاپور همچنین درباره بازار اجاره توضیح داد: «بازار اجاره در جزیره کیش وضعیت مناسبی ندارد و از آنجا که میزان عرضه نسبت به تقاضا پایین‌تر است، قیمت املاک استیجاری بالاست.»

بازرس اتحادیه مشاوران املاک کیش در خصوص تورم بازار مسکن و اجاره گفت: «امسال بازار در شرایطی رکودی بوده و به همین دلیل نوسان قیمت چشمگیری اتفاق نیفتاده است. در بازار نیز تعداد فروشندگان از خریداران بیشتر است. اجاره نیز حداقل 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کرده است و در برخی مواقع مردم حتی تا 50 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.»

صحبت‌ها در خصوص بازار مسکن سراسر کشور تنها به یک نکته خلاصه می‌شود: رکود بر بازار حاکم است! همین عامل از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرده است.

کارشناسان معتقدند ادامه این روند به رکود تورمی عمیقی منجر خواهد شد که وضعیت مسکن را وارد دوره سیاه جدیدی می‌کند. رکود تاکنون نیز طی دو سال گذشته ضربات‌ جبران‌ناپذیری به بدنه بخش مسکن وارد آورده که بهبود آن سال‌ها زمان می‌برد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد