مشکلات صرافی ال بانک چیست و آیا به آن اعتماد بکنیم؟

با اینکه صرافی ال بانک یکی از گزینه‌های محبوب بین معامله‌‌گران است، استفاده از آن معایب و چالش‌هایی برای تریدرها به‌خصوص کاربران ایرانی به همراه دارد که در ادامه قصد داریم آن‌ها را بررسی کنیم.

مشکلات صرافی ال بانک چیست و آیا به آن اعتماد بکنیم؟
صفحه اقتصاد -

«ال بانک» (LBANK) یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز برای معاملات ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۵ در جزایر ویرجینیای بریتانیا به ثبت رسیده است. این صرافی با پشتیبانی از بیشتر از ۷۰۰ ارز دیجیتال و ارائه خدمات معاملاتی متنوعی ازجمله اسپات، فیوچرز، استیکینگ و اختصاص بازارگاهی برای معامله NFT به بیشتر از ۱۸۰ کشور در سراسر جهان، به یکی از گزینه‌های کارآمد بین تریدر‌های مبتدی و حرفه‌ای تبدیل شده است. با اینکه این صرافی یکی از گزینه‌های محبوب بین معامله‌‌گران است، استفاده از آن معایب و چالش‌هایی برای تریدرها به‌خصوص کاربران ایرانی به همراه دارد که در ادامه قصد داریم آن‌ها را بررسی کنیم.

مشکلات و چالش‌های صرافی ال بانک برای ایرانیان چیست؟

ال بانک با وجود مزایای بی‌شمار خود، معایبی نیز دارد که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • محدودیت در برداشت ارز
  • ریسک مسدود شدن دارایی‌ها در آینده
  • پشتیبانی محدود به زبان فارسی
  • نگرانی‌های امنیتی
  • کارمزدهای بالا برای برخی از خدمات
  • حساسیت به آی‌پی ایران
  • محدودیت در پرداخت

در ادامه در مورد هریک از این مشکلات بیشتر توضیح می‌دهیم.

محدودیت در برداشت ارز

صرافی ال بانک یکی از معدود صرافی‌های خارجی است که امکان انجام معاملات پایه را بدون احراز هویت برای کاربران خود فراهم می‌کنند. این ویژگی برای ایرانیان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه می‌توانند بدون چالش احراز هویت نیازهای معاملاتی خود را رفع کنند. هرچند این کار با محدودیت برداشت روزانه ارز تا حداکثر ۵ بیت‌کوین در روز روبه‌رو است. این موضوع در‌حالی است که با تکمیل احراز هویت، سقف برداشت روزانه تا ۲۰ بیت‌کوین افزایش خواهد یافت.

ریسک مسدود شدن دارایی‌ها در آینده

با اینکه ال بانک در حال حاضر سعی کرده با ترفندهایی قوانین رگولاتوری‌‌‌ها را مبنی بر عدم ارائه خدمات به ایرانیان دور بزند و تریدرهای ایرانی می‌توانند احراز هویت خود را در این صرافی تکمیل و به معامله بپردازند، هیچ رویکرد قطعی در مورد آینده خدمت‌رسانی به ایرانیان وجود ندارد و در هر لحظه این احتمال وجود دارد که ال بانک تمامی دارایی‌های ایرانیان را مسدود کند. به همین دلیل توصیه می‌شود ایرانیان تمام سرمایه خود را در ال بانک واریز نکنند و از کیف پول جداگانه برای ذخیره‌سازی دارایی‌های خود استفاده کنند.

پشتیبانی محدود به زبان فارسی

یکی دیگر از عمده‌ترین مشکلات ال بانک برای ایرانیان، عدم ارائه خدمات پشتیبانی به زبان فارسی به‌صورت شبانه‌روزی است. صرافی ال‌بانک پشتیبانی به زبان فارسی ارائه می‌دهد، اما این پشتیبانی به صورت ۲۴ ساعته نیست و تنها در ساعات کاری در دسترس است. در روزهای تعطیل یا غیر‌کاری، کاربران ایرانی باید از پشتیبانی انگلیسی استفاده کنند.

نگرانی‌‌های امنیتی

صرافی LBank در سال ۲۰۲۱ با شایعاتی مبنی بر هک و کلاهبرداری مواجه شد، اما هیچ مدرکی دال بر وقوع هک یا کلاهبرداری از سال ۲۰۱۵ تاکنون وجود نداشته است. مشکل اخیر مربوط به توکن داگز بود که تیم پروژه این توکن، لیست شدن آن را در صرافی LBank کلاهبرداری خواند. LBank معاملات توکن را پیش از موعد آغاز کرد، اما به کاربران اطمینان داد که تمامی زیان‌های احتمالی را جبران خواهد کرد و پس از لیست رسمی، امکان برداشت فعال خواهد شد. همچنین ال بانک تاکید کرد که هیچ کلاهبرداری در کار نیست و حتی در صورت وقوع ضرر، آن را پوشش خواهد داد.

حساس بودن به آی‌پی ایران

ال بانک اگرچه به آی پی کاربران ایرانی سرویس می‌دهد، اما استفاده از این صرافی ارز دیجیتال با آی پی ایران ممکن است ریسک‌هایی را برای آینده رقم بزند و حتی منجر به مسدود شدن حساب شما در صورت قطع خدمات این صرافی به ایرانیان بشود. از همین رو توصیه می‌شود از ابزارهای تغییر آی پی و همینطور آی پی‌های استاتیک استفاده کنید.

محدودیت در پرداخت

صرافی LBank، علی‌رغم محبوبیت بین کاربران ایرانی، با محدودیت‌های قابل توجهی برای کاربران این کشور همراه است. این محدودیت‌ها عمدتاً به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و قوانین داخلی برخی کشورها اعمال می‌شوند و تجربه معاملاتی کاربران ایرانی را پیچیده و پر چالش می‌کند.

در زیر به این محدودیت‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • عدم پشتیبانی از ریال ایران: یکی از اصلی‌ترین مشکلات کاربران ایرانی، عدم امکان واریز و برداشت مستقیم وجه به تومان یا ریال است. این موضوع به این معناست که برای استفاده از این صرافی، کاربران ابتدا باید ارز خود را در صرافی‌های داخلی به ارزهای دیجیتال مانند تتر (USDT) تبدیل کنند و سپس به کیف پول LBank انتقال دهند. این فرآیند علاوه بر زمان‌بر بودن، هزینه‌های اضافی نیز به همراه دارد.
  • عدم امکان برداشت وجه به‌صورت ارز‌های فیات: حتی پس از انجام معاملات و کسب سود، تریدرهای ایرانی با مشکل برداشت وجه در قالب ارز‌های فیات روبه‌رو هستند چراکه برای این کار به کارت‌های اعتباری نیاز است و برای داشتن کارت اعتباری، ایرانیان باید احراز هویت خود را تکمیل کنند.

بنابراین کاربران دارای هویت و ملیت ایرانی که از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی استفاده می‌کنند، فقط می‌‌توانند واریز و برداشت خود را به‌صورت ارز‌های دیجیتال انجام دهند.

صرافی ال بانک چه مزایایی دارد؟

علیرغم مشکلات و معایبی که در بخش قبلی مطرح شد، مزایای صرافی ال بانک کم نیستند که استفاده از آن را برای افراد و کاربران ایرانی منطقی می‌کنند. در فهرست زیر به این مزایا اشاره شده است:

  • امکان معامله با و بدون احراز هویت: در صرافی LBank کاربران بدون نیاز به احراز هویت می‌توانند روزانه تا ۰.۵ بیت‌کوین برداشت کنند و معاملات ساده‌ای مثل اسپات و مارجین انجام دهند. اما برای دسترسی به برداشت‌های بالاتر و امکاناتی مثل معاملات فیوچرز، احراز هویت الزامی است. با اینکه کاربران ایرانی معمولاً در احراز هویت چالش دارند، در حال حاضر این امکان برای آن‌ها در LBank با انتخاب گزینه Persian به‌جای Iran فراهم است. هرچند توصیه می‌شود در هر دو صورت، ایرانیان ریسک مسدود شدن دارایی‌ها و محدودیت‌های معاملاتی را بپذیرند.
  • تنوع گسترده گزینه‌های معاملاتی: ال بانک از بیش از ۷۰۰ ارز دیجیتال متنوع در معاملاتی نیز اسپات، فیوچرز و مارجین پشتیبانی می‌کند.
  • رابط کاربری کاربرپسند: طراحی پلتفرم برای مبتدیان و معامله‌گران با تجربه، دسترسی آسان به بازار را فراهم می‌کند. ال بانک از طریق نسخه وب و اپلیکیشن اندروید و IOS در دسترس کاربران است.
  • کارمزدهای رقابتی: کارمزدهای مقرون‌به‌صرفه ال بانک در معاملاتی نظیر اسپات و فیوچرز نسبت به بسیاری از صرافی‌های دیگر، به ویژه برای معامله‌گران فعال، مزیت است.
  • ویژگی کپی‌تریدینگ: امکان کپی کردن معاملات معامله‌گران با تجربه برای استفاده‌کنندگان کم‌تجربه فراهم می‌شود.
  • اقدامات امنیتی قوی: ال بانک از رمزگذاری SSL و احراز هویت دو مرحله‌ای برای محافظت از وجوه کاربران استفاده می‌کند. ذخیره‌سازی سرد دارایی‌ها و بیمه وجوه کاربران نیز امنیت بیشتر دارایی‌های کاربران را تضمین می‌کند.

نتیجه‌گیری

اعتماد به صرافی LBank بستگی به میزان ریسک‌پذیری و نیازهای معاملاتی شما دارد. این صرافی به دلیل ارائه خدمات بدون احراز هویت، تنوع بالای ارزهای دیجیتال و کارمزدهای رقابتی برای معاملات اصلی جذاب است. اما حساسیت به آی‌پی ایران، احتمال مسدود شدن دارایی‌ها و عدم ارائه پشتیبانی کامل برای ایرانیان، ازجمله مشکلات و ریسک‌های مربوط به آن است. بنابراین، توصیه می‌شود دارایی‌های خود را به‌طور کامل در این صرافی نگهداری نکنید و از کیف پول‌های جداگانه برای امنیت بیشتر استفاده کنید یا در صورت عدم ضرورت، بدون احراز هویت و با آی‌پی ثابت غیرایرانی در آن معامله کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد