گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم

از ناتوانی خودروساز داخلی تا قیمت های نجومی و بازار سیاه خودرو

خودرو گرفتار بحران سوءمدیریت و تصمیمات غلط

لطف‌الله سیاه‌کلی متولد ۱۳۴۰ سیاستمدار اصول گرای ایرانی است. وی موفق شد در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز از استان قزوین به مجلس راه یابد. با این عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس درباره بازار خودرو گفتگوی اختصاصی انجام داده ایم که در زیر از نظرتان می گذرد.

از ناتوانی خودروساز داخلی تا قیمت های نجومی و بازار سیاه خودرو
صفحه اقتصاد -

کوروش شرفشاهی - در حالی که نیاز داخل به خودرو، روند رو به رشدی دارد، با بحران جدی کمبود خودرو رو به رو هستیم. این در حالی است که آمار تولید خودرو از ابتدای سال تعریفی نداشته است. تولید ۵ ماهه ابتدای ۱۴۰۳ خودروسازان در مقایسه با بازه زمانی ۱۴۰۲ ناامید کننده است به نوعی که تولید و فروش حدود ۸ درصد کاهش یافته است. خودروسازان در ۵ ماهه ابتدای سال گذشته حدود ۳۹۰ هزار خودرو تولید کردند که ۳۶۷ هزار خودرو را فروختند، در حالی که در ۵ ماهه ابتدای سال جاری ۳۶۰ هزار خودرو تولید کردند که ۳۳۹ هزار خودرو را به فروش رسانده اند.

بحران کمبود تولید

از یک سو کمبود در تولید و از سوی دیگر جلوگیری از واردات خودرو، به زیان مصرف کننده تبدیل شده و کار بجایی رسیده که خوروهای فرسوده و اسقاط با قیمت های نجومی در بازار دست به دست می شود تا هزینه های سنگینی روی دست مردم بگذارد. از مصرف بالای بنزین تا آلودگی هوا و هزینه بالای تعمیرات، ناشی از اصرار دولت سیزدهم بر توقف واردات و انحصار خودرو به نفع خودروسازان داخلی بوده، روند معیوبی که همچنان ادامه دارد.

نبود گوش شنوا

در این رابطه با لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم گفتگو کردیم. وی که به نمایندگی از مردم قزوین در مجلس یازدهم حضور داشت، با یادآوری اینکه در مجلس یازدهم در بحث تولید، واردات و بازار سیاه خودرو، بارها تذکر دادیم اما گوش شنوایی وجود نداشت گفت: در حوزه خودرو چند کلید واژه داریم که باید به آنها توجه شود، اما وقتی مسئولان به این کلیدواژه ها توجه نمی کنند، کاری از دست کسی بر نمی آید. وی با تاکید بر اینکه در بحث خودرو نمی توان معجزه کرد بلکه نیازمند مدیریت صحیح، پیش بینی و آینده نگری است گفت: مهمترین کلید واژه اقتصادی که شامل خودرو نیز می شود، رابطه عرضه و تقاضاست. واقعیت این است که عرضه خودرو کمتر از تقاضاست و برای آنکه عرضه همپای تقاضا باشد، یا تولید داخل باید نیاز مصرف کننده را تامین کند و چنانچه تولید داخل پاسخگو نبود، باید اقدام به واردات کرد.

گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم

واردات بدلیل ناتوانی

عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم با اعلام اینکه قدرت خودروساز داخلی تولید بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه در سال نیست گفت: نهایت کاری که خودروسازی ها در شرایط کنونی بتوانند انجام بدهند، تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو است و بیشتر از این نمی توانند تولید کنند. وی با انتقاد از تصمیمات غیر منطقی دولت سیزدهم که به زیان مصرف کنندگان تمام شده گفت: مجلس یازدهم بخوبی می دانست که خودروساز داخلی از یک سو توان تولید متناسب با تقاضا را ندارد و از سوی دیگر با واردات مخالفت می شود به همین دلیل قانون واردات خودرو را تصویب کرد، اما دیدیم که این قانون نیز در دولت سیزدهم اجرایی نشد.

تعادل واردات و تولید

سیاهکلی با انتقاد از اظهارنظرهای غیرکارشناسی برای توجیه فریز کردن واردات خودرو گفت: آقایان مطرح می‌کنند که جلوگیری از واردات برای تقویت تولید داخل است، در صورتی که با وجود گذشت چندین سال از توقف واردات، هیچ تقویت موثری در کیفت و کمیت تولید رخ نداده است. وی با اشاره به کشورهای بزرگ تولید کننده خودرو در جهان گفت: آلمان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو جهان است، اما آیا درهای واردات را به روی دیگر خودروها بسته است؟ هرگز اینگونه نیست.

نماینده قزوین در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه کافیست به بازار کشورهایی که قطب تولید خودرو جهان هستند، نگاه کنیم گفت: بزرگترین کشورهای تولید کننده خودرو جهان، درهای واردات را به روی خودروهای دیگر کشورها باز گذاشته اند. امروز آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، کره جنوبی، ایتالیا و بسیاری کشورهای دیگر جهان که خودروهایی با کیفیت و به تعداد زیاد تولید می‌کنند، درهای واردات خود را به روی خودروهای دیگر کشورها نبسته اند.

بحران ناشی از واردات بی رویه

وی با تاکید بر اینکه تولید، واردات و صادرات سه کلید واژه کنار یکدیگر است گفت: هرگز نمی توان تنها به تولید، واردات یا صادرات دلخوش بود. اگر قرار است کالایی تولید کنیم و جلوی واردات را بگیریم، باید به اندازه ای در کمیت و کیفیت موفق عمل کنیم که مصرف کننده داخلی رضایت کامل یا حداقل رضایت نسبی داشته باشد. سیاهکلی با اعلام اینکه تولید، واردات و صادرات تقویت کننده یکدیگر هستند گفت: باید نظارت جامعی صورت بگیرد تا تعادل برقرار باشد. گاهی آنقدر واردات بی رویه و بدون منطق واردات صورت می‌گیرد که تولید داخل را زمین‌گیر و حتی نابود می‌کند که این رویکردی اشتباه و سیاستگذاری غلط است.وی صادرات خودرو به دیگر کشورها را از جمله تصمیمات غلط دانست و گفت: صادرات باید منطق و عقلانیت داشته باشد. اگر تولید بیش از نیاز داخل صورت گرفته و کار بجایی رسیده که باید کارخانه ها را تعطیل کرد یا تولید را کاهش داد که هر دو به زیان اقتصاد کشور تمام می شود، باید بازارهای صادراتی را شناسایی، هدفگذاری، بازاریابی و کالای بیش از نیاز را صادر کرد.

گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم

قربانی شدن کیفیت

عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم از قربانی شدن صنعت خودروسازی در مسلخ توقف واردات خبر داد و گفت: نکته بسیار مهم در تولید خودرو، رقابت است. از آنجا که خودرو وارد کشور نمی شود، چیزی به نام رقابت وجود ندارد. به عبارت بهتر انحصاری برای خودروسازان داخلی ایجاد کرده‌ایم که یکه تازی می‌کنند و چون مصرف کننده قدرت انتخاب و اختیار ندارد، خودروساز هر خودرویی با هر کیفیتی تولید می کند و هر بلایی که دلش می خواهد، به روزگار اقتصاد و مصرف کننده می آورد.

صاردات مساله دار

وی با ابراز تاسف از اینکه مسوولان درکی از واقعیت‌های اقتصادی و تجاری ندارند گفت: بدون آنکه به علم اقتصاد در بحث تولید، واردات و صادرات توجه کنیم، انتظار معجزه از خودروسازان داخلی داریم.

سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم: با وجود گذشت دو سال از قانون واردات، هنوز واردات خودرو در تعدادی که در قانون آمد و به دولت تکلیف شد، صورت نگرفته و معلوم نیست عملیاتی شود

سیاهکلی با انتقاد از اینکه بحث صادرات خودرو به ونزوئلا و روسیه را مطرح کردند گفت: در شرایطی که تولیدکننده نمی تواند نیاز بازار داخل را تامین کند، دلالی غوغا می‌کند، قیمت خودرو به صورت وحشتناکی بالا رفته، فروش مشکلات بسیاری دارد و حتی قرعه کشی ها زیر سوال است و هیچ نظارت و کنترلی بر بازار سیاه وجود ندارد، باید تمام ظرفیت کارخانه های داخلی را برای تامین نیاز مصرف کننده و پایان دادن به بازار سیاه کاذب به کار بگیریم.

گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم

بحران آیین نامه نویسی

وی بر اهمیت واردات تاکید کرد و با انتقاد از آیین نامه و مقرراتی که وزارت صمت برای واردات خودرو نوشت گفت: این نامه نگاری هم یک بازی کودکانه دیگر بود که مدت ها برای اجرای آن، بالا و پایین کردند و به هیچ نتیجه‌ای هم نرسیدند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم با یادآوری  اینکه واردات خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمد گفت: از روزی که قانون تصویب شد، انتظار داشتیم دولت به سرعت نسبت به واردات اقدام کند، اما هربار وزیر صمت دولت سیزدهم با رسانه ها صحبت کرد، وعده دو ماه دیگر را داد و بارها این دو ماه ها گذشت اما واردات خودرو اتفاق نیفتاد و هنوز هم نمی‌دانیم واردات خودرو در چه وضعیتی قرار دارد. وی با اعلام اینکه در لایحه قانون بودجه حکم شده بود ۵۰ هزار خودرو تا پایان ۱۴۰۱ وارد شود گفت: با وجود گذشت دو سال از قانون واردات، هنوز واردات خودرو در تعدادی که در قانون آمد و به دولت تکلیف شد، صورت نگرفته و معلوم نیست عملیاتی شود.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد