مدیرریسک هلدینگ پتروپالایش اصفهان عنوان کرد:

تفکر مبتنی بر ریسک سرلوحه تمامی تصمیم گیری هاست

مدیرریسک هلدینگ پتروپالایش اصفهان، درگفتگو با روابط عمومی و بین الملل هلدینگ پتروپالایش اصفهان،درباره فعالیت هایی که توسط واحد ریسک در این شرکت انجام میشود اظهار داشت: اوایل سال جاری پالایشگاه اصفهان میزبان نخستین نشست مدیران ریسک شرکت های پالایشی بود که خوشبختانه از این برنامه نتایج خوبی حاصل شد و خروجی آن جلسه منجر گردید که ریسک های کلانی که متولی یا متصدی آن شرکت ملی پالایش پخش فرآورده نفتی است استخراج شود.

تفکر مبتنی بر ریسک سرلوحه تمامی تصمیم گیری هاست
صفحه اقتصاد -

مهندس علیرضا ساسان فر،قطعا هیچ موفقیت و توفیقی بدون مشارکت گروهی و حمایت تمامی ارکان سازمان میسر نیست، افزود: همچنان با حمایت ارکان سازمان و تمامی پرسنل شرکت در جهت تحقق اهداف و چشم انداز تلاش خواهیم نمود به امید آنکه تفکر مبتنی بر ریسک به رویکردی جدا ناپذیر در سطح تمامی فرآیندها تبدیل گردد و سرلوحه تمامی تصمیم گیری ها شود.

وی تصریح کرد: تمام سازمان ها و کسب وکارها برای تحقق اهداف استراتژیک و سازمانی خود به سمت سیستم های مدیریتی گام بر می دارند که سه اصل بسیار مهم در سیستم های مدیریتی شامل تفکر سیستمی، تفکر استراتژیک و تفکر مبتنی بر ریسک است.

ساسان فر، با اشاره به اینکه تفکر سیستمی به این مسئله تاکید دارد که تمام سازمان و مجموعه باید بصورت یک کل منسجم در نظر گرفته شود ادامه داد: کارهای سیستمی، کار های زنجیر وار هستند که همه فرایند ها باید با هم لینک شوند.

وی اشاره به اینکه در تفکر استراتژیک باید افق آینده را دید افزود: در تفکر استراتژیک اهداف در قالب کوتاه مدت، بلند مدت و چشم انداز تعریف می شوند ؛ درتفکر استراتژیک باید دوردست ها را دید و در تفکر مبتنی برریسک باید تصمیم گیری ها برمبنای نقاط قوت وضعف ، فرصتها و تهدیدها و در نظرگیری تمام جوانب باشد و قبل از اتخاذ هر تصمیم پیامدهای آن شناسایی و ارزیابی شده و پس از آن اقدام گردد.

وی با اشاره به بازنگری استانداردهای ایزو و ورود واژه جدیدی به نام ریسک به سطح استانداردهای روز دنیا گفت: بحث مدیریت ریسک های فرایندی، ریسک های بیزینس کسب و کار و ریسک های استراتژیک از اهمیت ویژه ای در پایداری کسب و کارها برخوردار است و به واسطه تغییرات سریع در سطح کسب و کارها، مدیریت ریسک روز به روز جایگاهش محکم تر شده و جزء بایدهای سازمان ها خواهد شد.

ساسان فر گفت:در هلدینگ پتروپالایش اصفهان نیز همزمان با دنیا بحث مدیریت ریسک کلید خورد به گونه ای که پروژه ای تحت عنوان مدیریت ریسک یکپارچه ERM (Enterprise Risk Management) در این شرکت تعریف شد.

مدیرریسک هلدینگ پتروپالایش اصفهان تصریح کرد: اگرچه تا قبل از سال ۱۴۰۱ مدیریت ریسک بر اساس استاندارد های قدیمی در پالایشگاه اصفهان انجام شده بود ولی بر سر برخی مسائل کلان ابهاماتی وجود داشت که برای حل این مشکل پروژه ERM تعریف شد تا بتوانیم بصورت یکپارچه و منسجم و راهبرد محور کل سازمان را دربرگیرد، ازاین روبه سراغ مدیریت ریسک یکپارچه کوزو (COSO) که بزرگترین شرکت های حوزه انرژی دنیا از آن استفاده می کنند رفتیم.

وی با اشاره به اینکه عملا فرهنگ مدیریت ریسک در پالایشگاه اصفهان جاری شده است ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته فرهنگ نامه و مدیریت ریسک کوزو تدوین شد همچنین آموزش های متعدد برای مدیریت ریسک یکپارچه براساس مدل کوزو در هلدینگ پتروپالایش اصفهان برگزار شد و بر اساس آخرین ارزیابی سطح بلوغ که بر اساس پرسشنامه موسسه RIMS صورت گرفته سطح بلوغ از ۲٫۷۸ سال ۱۴۰۱ به ۳٫۲ در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است که این عدد یعنی مدیریت بر مبنای ریسک.

ساسان فر، با اشاره به اینکه امیدواریم با اقدامات انجام شده تا ۲ سال آینده به سطح رهبری ریسک که آخرین مرحله از سطح بلوغ مدیریت ریسک می باشد دست پیدا کنیم ادامه داد:هدف گذاری ما این است که تا سال ۱۴۰۵ وارد فاز رهبری ریسک شویم یعنی مبنای تمام تصمیمات کلان سازمان مدل مدیریت ریسک یکپارچه باشد.

مدیرریسک هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت : در پالایشگاه اصفهان ۴۰ گروه فرآیندی مدیریت ریسک تحت عنوان رابطین ریسک، فعالیت می کنند و رابط ما درفرایندها هستند. ریسک ها شناسائی و ارزیابی می شوند و طبق دستورالعمل با روش اجرایی که  در سیستم مدیریت اسناد شبکه داخلی بارگذاری و قابل دسترس هست اقدامات لازم صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: در کمیته های تخصصی و فنی با حضور مدیران، روسا و برخی از ارکان سازمان ریسک ها مجددا ارزیابی نهایی و فنی می شوند تا سطح ریسک، سطح واقعی پیدا کند. کمیته های راهبری ریسک ها که با حضور مدیرعامل، معاونین و مدیران بلافصل سازمان جهت تصمیم گیری و تعیین تکلیف ریسک های کلان و بعد از آن براساس دستورالعمل حاکمیت شرکتی سازمان بورس، کمیته ریسک هیات مدیره تشکیل شده است.

ساسان فر،ادامه داد: کمیته ریسک هیات مدیره وظیفه دارد تا ریسک های سطح بالای سازمان که کل کسب و کار را تحت تاثیر قرار میدهد را بررسی، تحلیل و ارزیابی نماید تا پیشنهادات مشورتی در اختیار هیات مدیره برای تصمیم گیری های بهتر و منسجم تر قرار دهد، همچنین به صورت ماهیانه ۱۰ ریسک با اولویت بالا (TOP ۱۰) در جلسات هیات مدیره گزارش می گردد.

وی بیان داشت: هم اکنون تمام ریسک های پالایشگاه اصفهان در بستر نرم افزار تخصصی مدیریت ریسک که برای اولین بار در صنعت نفت اتفاق افتاده است و توسط خود مجموعه تدوین گشته مدیریت می شود؛ و تمامی ریسک ها منطبق بر سند برنامه ریزی استراتژیک و اهداف سازمان بوده و یکپارچگی مدیریت ریسک با برنامه ریزی استراتژیک حفظ گردیده است.

وی گفت:همچنین داشبورد تخصصی مدیریت ریسک در محیط POWER BI نیز طراحی شده که تمامی گزارش های تحلیلی در بستر آن نرم افزار تهیه و ارائه می گردد. گزارش های دوره ای مدیریت ریسک به صورت سه ماهه نیز یک تحلیل جامع از فرآیند مدیریت ریسک و ریسک های محیط داخل و خارج شرکت می باشد که در پایان هر فصل توسط مدیریت ریسک تهیه و ارائه می گردد.

مدیرریسک هلدینگ پتروپالایش اصفهان،تصریح کرد: جلسات و آموزش های متعددی برگزار شده، تا فرایند مدیریت ریسک یکپارچه در شرکت های تابعه نیز مطابق با رویه پالایشگاه اجرایی گردد که خوشبختانه در برخی از شرکت ها اقدامات موثری صورت گرفته و قطعا تا پایان سال جاری، سیستم مدیریت ریسک در تمامی شرکت های تابعه نیز مطابق رویه هلدینگ، جاری سازی خواهد شد.

ساسان فر ادامه داد: پالایشگاه نفت اصفهان اولین شرکت پالایشی است که سیستم مدیریت ریسک یکپارچه در آن عملیاتی شد و با پیشنهادی که در این زمینه ارائه شد، نشست های دوره ای در حوزه مدیریت ریسک در پالایشگاه های کشور برگزار می شود.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد