گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس

بحران ناامیدی و سوءمدیریت در آموزش و پرورش

احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد از دفع معلمان جوان و باانگیزه و جذب بازنشستگان انتقاد کرد و گفت:

بحران ناامیدی و سوءمدیریت در آموزش و پرورش
صفحه اقتصاد -

کوروش شرفشاهی- افراد بسیاری مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده اند. از بنرهایی که به دیوار مجلس آویخته اند تا نوشته هایی که به دست گرفته و شعارهایی که سر می دهند، مشخص می شود که معلمان زحمتکش این مملکت هستند، معلمانی که سال هاست به فرزندان این آب و خاک آموزش داده و اکنون نگران آینده کاری خود هستند. همین قدر که بدانند خبرنگار هستی کافی است تا به سویت هجوم بیاورند. گویا نیشتری به دمل چرکین بی مهری و کم لطفی دولتهایی زده ای که سرگردانی آنان را رقم زده است.

از همه نقاط کشور آمده اند تا فریادشان را به گوش مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس به عنوان تصمیم گیران اصلی برسانند. اینها معلمان پیش دبستانی و نهضتی هایی هستند که بین ۱۵ تا ۲۰ سال با کمترین حقوق کار به امید روزی کار کرده اند که استخدام رسمی شوند و در حاشیه امن قرار گیرند، اما ناامید به مقابل مجلس آمده اند تا شاید گره ای باز شود. مردان و زنانی که با عنوان معلمی به خواستگاری رفته یا به خواستگارشان جواب مثبت داده اند و اکنون با داشتن فرزند، امیدی به آینده ندارند. البته در بین آنها افراد مجردی هستند که خدا را شکر می کنند دل به وعده ها نبسته و ازدواج نکرده اند.

گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس

با کوهی از گلایه ها و عقده گشایی های معلمان ناامید، به سراغ احسان عظیمی راد نماینده مشهد و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می روم تا جویای وضعیت شوم. سخنگوی کمیسیون آموزش با اعلام اینکه معلامان پیش دبستانی و نهضتی‌ بعد از سال ۹۲ حدود ۲۰۰ هزار نفر هستند گفت: آموزش و پرورش برای امسال 176 هزار معلم کم دارد که تزریق 200 هزار معلم پیش دبستانی و نهضتی، هم نیاز نیست و هم اعتبار لازم برای به کارگیری آنان مساله مهمی است.

وی از حضور در جمع معلمان معترض مقابل مجلس خبر داد و گفت: به آنان توضیح دادم که تجمع نکنند. کمیسیون آموزش تحقیقات به صورت مستمر با وزیر آموزش و پرورش در ارتباط است و همه روزه به صورت حضوری یا تماس تلفنی با وزیر آموزش و پرورش پیگیر رفع مشکلات تمامی معلمان هستیم.

عظیمی راد با تاکید بر اینکه کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس دوازدهم با تمامی دوره‌های گذشته تفاوت دارد گفت: به صورت قاطع، حامی منافع معلمان هستیم و یک قدم از خواسته‌های برحق آنان عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

وی با اشاره به جلسه اخیری که با مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار کرده گفت: از مرکز پژوهش‌های مجلس خواستیم به کارگیری معلمان را به صورت علمی و کارشناسی بررسی و اعلام نظر کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش با انتقاد شدید از به کارگیری معلمان بازنشسته گفت: معلمان بازنشسته حقوق و مزایای خود را ریافت نکرده‌ و در حالی که حکم بازنشستگی آنها صادر شده، همچنان طلبکار هستند.

وی با انتقاد از بی توجهی ها گفت: در تمامی سال‌های گذشته باید در آموزش و پرورش نظارت و مدیریت جدی صورت می‌گرفت که نشده و اکنون معلمان همه چیز را آن هم به سرعت و یکباره از مجلس دوازدهم انتظار دارند.

گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس

احسان عظیمی راد خطاب به معلمانی که به اشکال گوناگون در قالب تجمع، نامه نگاری و روش‌های دیگر اعتراض می‌کنند گفت: معلمان عزیز مقداری صبر و تحمل کنید و به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دوازدهم اعتماد کنید تا مشکلات را مرتفع کنیم.

وی با انتقاد شدید از جذب معلمان بازنشسته گفت: این یک روال غلط است که سال‌ها ادامه داشته و گویا بنا نیست به آن پایان داده شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس با ابراز تاسف از اینکه با نامه رییس جمهور به ۷۰ هزار معلم بازنشسته فراخوان بازگشت بکار داده شده گفت: از این تعداد تنها ۳۰ هزار بازنشسته حاضر شده‌اند دوباره به کلاس درس و آموزش بازگردند که آن هم با مشوق‌های گوناگونی صورت گرفته و مقرر شده یک ماه به آنان پاداش داده شود و حق الزحمه ساعت آموزش آنان را نیز بالا پرداخت کنند.

وی خطاب به رییس جمهور و وزیر آموزش و پرورش گفت: به چه دلیل این فراخوان را داده اید؟ چرا اینقدر امتیاز می‌دهید تا معلم بازنشسته‌ای که توانایی و انگیزه معلمان جوان را ندارد به صحنه آموزش و پرورش بازگردانید؟ چرا معلمی که جوان است و بالای ۱۰ سال به آموزش دانش آموزان پرداخته، جوان است و انگیزه دارد را جذب نمی‌کنید و چراغ برداشته به دنبال معلمان بازنشسته می‌روید؟

سخنگوی کمیسیون آموزش با تاکید بر اینکه فهم و در آموزش تاکید می‌کند که باید کار و حقوق را به معلم جوان، با انگیزه و توانمند داد و گفت: به چه دلیل معلمان جوان را آواره و سرگردان کرده‌اید و در مقابل با زور و اجبار بازنشستگان را به کار دعوت می‌کنید؟

وی با ابراز تاسف از اینکه سومدیریت پایانی ندارد گفت: آموزش و پرورش به معلمان شاغل اعلام کرده که روزانه ۶ ساعت بیشتر تدریس کنند و حقوق بیشتر بگیرند. حتی از معلم و ناظم خواسته‌اند که ۴ ساعت تدریس کنند! این چه رفتار نامناسب و نابخردانه‌ای است که در پیش گرفته‌اید؟

گفتگوی اختصاصی صفحه اقتصاد با عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس

احسان عظیمی راد با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش در توجیه این همه تصمیمات غلط ، کمبود معلم را مطرح کرده گفت: از یک سو کادر آموزشی موجود را که باید برای استراحت به خانه بروند، تحت فشار قرار می‌دهید تا خلاف میل و توان شان کار کنند، از سوی دیگر بازنشستگان بی‌انگیزه را به کلاس‌های درس دعوت می‌کنید و از سوی دیگر معلمان با انگیزه‌ای که می‌توانند در آموزش و پرورش فرزندان این آب و خاک تحول آفرین باشند، سرگردان و آواره کرده‌اید تا همواره مقابل مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و دیگر بخش‌ها دست به تجمع و اعتراض بزنند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش با بحران بی‌اعتمادی و بی‌انگیزگی روبرو شده گفت: رفتارها، گفتارها و تصمیمات ناشی از سومدیریت و بی‌برنامگی باعث شده نظام آموزشی زیر سوال برود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید هرچه سریعتر از بی راهه به راه اصلی و درست باز گردیم گفت: اگر وزیر آموزش و پرورش درست عمل کند، بی‌اعتمادی معلمان به آموزش و پرورش، تبدیل به اعتماد می‌شود.

وی به تشریح تبعات خطرناک بی انگیزه شدن معلمان پرداخت و گفت: معلمی که می‌خواهد دانش آموز را آموزش و پرورش دهد، بدلیل نبود آینده روشن و تصمیمات غلط مسوولان، نسبت به مدیریت کلان بی‌اعتماد می شود و ناخواسته این حس بی‌اعتمادی را به دانش آموز منتقل می‌کند و بحرانی رقم می خورد که سلسله وار دنبال هم حرکت می‌کند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد