چطور دلیل توقیف خودرو را بفهمیم؟

در این پست به نحوه رفع توقیف وسیله نقلیه و مدارک مورد نیاز برای این منظور خواهیم پرداخت.

چطور دلیل توقیف خودرو را بفهمیم؟
صفحه اقتصاد -

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای مالکان انواع وسایل نقلیه پیش بیاید، توقیف خودرو آن‌هاست که این موضوع می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد. ما در این محتوا ضمن بیان مهم‌ترین دلایل توقیف وسایل نقلیه، درباره روش استعلام توقیف خودرو با حکم قضایی با شما صحبت خواهیم کرد؛ در ادامه هم به نحوه رفع توقیف وسیله نقلیه و مدارک مورد نیاز برای این منظور خواهیم پرداخت.

 

مهم‌ترین دلایل توقیف انواع وسایل نقلیه

توقیف انواع وسایل نقلیه از جمله خودرو می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک کردن اتومبیل در محل توقف مطلقا ممنوع
  • وقوع تصادف شدید منجر به جرح یا فوت
  • دستور مستقیم مقامات قضایی به دلایلی مثل بدهی مالک یا عدم پرداخت مهریه که می توانید به کمک استعلام توقیف خودرو با حکم قضایی از آن آگاه شوید.
  • همراه نداشتن مدارک شناسایی ضروری خودرو از جمله گواهینامه، کارت ماشین و بیمه شخص ثالث خودرو
  • رسیدن جمع خلافی خودرو به مبلغ بالای 5 میلیون تومان
  • ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز به‌صورت هم‌زمان مثل انجام حرکات نمایشی، سرعت و سبقت غیرمجاز
  • رانندگی در حالت مستی به دلیل استعمال مشروبات الکلی یا انواع قرص‌های روان‌گردان
  • مخدوش کردن پلاک خودرو
  • کف حجاب راننده یا سرنشینان وسیله نقلیه

ارتکاب هریک از موارد بالا می‌تواند منجر به توقیف خودرو افراد شود؛ بنابراین برای جلوگیری از وقوع این اتفاق حتما از انجام آن‌ها خودداری کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

روش‌های استعلام دلیل توقیف خودرو

مهم‌ترین دلایل توقیف انواع وسایل نقلیه

برای اطلاع از دلیل توقیف خودرو روش‌های مختلفی وجود دارد که مالکان وسایل نقلیه می‌توانند از آن استفاده کنند. ما در ادامه این بخش، 4 روش کاربردی برای این منظور را به شما معرفی خواهیم کرد:

تماس تلفنی با پلیس 110

یکی از ساده‌ترین روش‌های اطلاع از دلیل توقیف خودرو، تماس با پلیس 110 است. برای این منظور کافی است با شماره 110 تماس بگیرید و با دادن کد ملی مالک وسیله نقلیه و پلاک خودرو از علت توقیف آن مطلع شوید.

ارسال پیامک به شماره 30005353

یکی دیگر از روش‌های اطلاع از دلیل توقیف خودرو، ارسال پیامک حاوی پلاک خودرو بدون حرف الفبای فارسی به شماره 30005353 است. به‌طور مثال اگر پلاک خودرو شماره ایران ۲۰ - ۱۱۴ س ۸۵ است، باید عدد 8511420 را به شماره 30005353 ارسال کنید.

استعلام آنلاین از سایت راهور

یکی دیگر از روش‌های استعلام دلایل توقیف خودرو، استفاده از سایت راهور به نشانی www.rahvar۱۲۰.ir است. برای این منظور بعد از ورود به این سامانه، اطلاعاتی مانند کد ملی مالک و پلاک خودرو را وارد کنید تا از دلایل توقیف آن مطلع شوید.

استفاده از سامانه آیتول

آیتول یکی از سامانه‌های معتبر خودرویی فعال در ایران است که امکان استعلام علت توقیف وسیله نقلیه و سایر خدمات خودرویی با استفاده از آن وجود دارد. برای این منظور کافی است که بعد از ثبت‌نام و احراز هویت در سایت یا اپلیکیشن آن، اطلاعات کد ملی مالک و پلاک خودرو را وارد کنید و با اسکن بارکد موجود بر روی برگ سبز خودرو، از دلیل توقیف وسیله نقلیه خود مطلع شوید.

استفاده از سامانه آیتول برای اطلاع از علت توقیف خودرو، مزایای زیادی نسبت به روش‌های قبلی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سامانه آیتول بر خلاف سایت راهور یا سامانه پیامک ۳۰۰۰۵۳۵۳ کمتر دچار اختلال می‌شود و کاربران در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانند از خدمات آن به‌صورت آنلاین استفاده کنند.
  • کاربران با استفاده از سامانه آیتول در سریع‌ترین زمان ممکن از علت توقیف خودرو خود مطلع می‌شوند؛ در حالی‌که این فرایند با استفاده از سایر روش‌ها می‌تواند با تاخیر همراه باشد.
  • این سامانه دارای پشتیبانی ۲۴ ساعته است و در صورتی‌که کاربران پرسش یا مشکلی برای استفاده از خدمات آن داشته باشند، این امکان را دارند که در هر ساعتی از شبانه‌روز از کارشناسان این بخش کمک بگیرند. به‌طور مثال با کمک بخش پشتیبانی، کاربران به راحتی می‌توانند از پاسخ این پرسش مطلع شوند که با استفاده از سامانه آیتول چگونه خلافی خودرو را با گوشی بگیریم؟

رفع توقیف خودرو

رفع توقیف خودرو

برای رفع توقیف خودرو ابتدا باید به‌صورت قانونی برای این موضوع اقدام کنید. برای مثال اگر خودرو به دلیل بدهی یا مهریه توقیف شده است، ابتدا باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. بعد از این کار و رفع موانع قانونی ترخیص خودرو، با مراجعه به پارکینگ محل توقیف خودرو و در دست داشتن مدارک مورد نیاز، اقدامات لازم را برای رفع توقیف آن انجام دهید.

مدارکی که برای رفع توقیف و ترخیص خودرو مورد نیاز است، شامل موارد زیر هستند:

  • مدارک شناسایی مالک وسیله نقلیه شامل شناسنامه و کارت ملی وی
  • گواهینامه رانندگی مالک خودرو
  • مدارک وسیله نقلیه شامل برگ سبز، کارت ماشین و بیمه شخص ثالث خودرو
  • برگه تسویه خلافی خودرو
  • برگه پرداخت عوارض سالیانه شهرداری
  • برگه ترخیص از مراجع قضایی یا پلیس راهور

پرسشی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، این است که آیا تسویه خلافی خودرو هنگام رفع توقیف خودرو الزامی است؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم بله؛ برای انجام مراحل ترخیص، پرداخت کامل این موارد لازم است. به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر فردی به غیر از مالک وسیله نقلیه برای ترخیص خودرو از پارکینگ مراجعه کند، باید کارت ملی خود را هم ارائه دهد.

سخن آخر

یکی از چالش‌های سختی که برای مالکان انواع وسایل نقلیه می‌تواند اتفاق بیفتد، توقیف خودرو آن‌هاست که این مشکل به دلایل متفاوتی مثل بدهی مالک، رانندگی در حالت مستی، انجام تخلفات حادثه‌ساز به‌صورت هم‌زمان یا کشف حجاب راننده یا سرنشینان ایجاد می‌شود.

مالکان وسایل نقلیه برای اطلاع از علت توقیف خودرو خود می‌توانند از طریق پلیس 110، سامانه پیامکی 30005353، سایت راهور یا سایت و اپلیکیشن آیتول اقدام کنند. البته با توجه به مزایای جذاب استفاده از آیتول مثل سرعت ارائه خدمات و عدم اختلال، استفاده از آن می‌تواند بهترین انتخاب برای این منظور باشد. برای رفع توقیف خودرو و ترخیص آن هم باید بعد از برطرف کردن موانع قانونی، با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به پارکینگ مراجعه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد