پاسخ آیت الله سیستانی به پرسش هایی درباره کراوات، شلوار لی، کت چرمی، آستین کوتاه و ….
حضرت آیت الله سیستانی به پرسش هایی درباره پوشش، پاسخ داده اند.
پرسش: حکم لباس مشکی در دو ماه محرم وصفر مستحب است یا مکروه ؟
پاسخ: کار شایسته و پسندیده ای است.
پرسش: آیا استفاده از کروات در مجالس جشن و عروسی اشکال دارد ؟
پاسخ: فی نفسه مانعی ندارد.
پرسش: حکم پوشاندن بدن برای مرد چیست؟
پاسخ: پوشاندن عورتین لازم است .
پرسش: آیا استفاده از دستمال گردن ابریشم حرام است ؟
پاسخ: اشکال ندارد.
پرسش: پوشیدن شلوار لی و لباسهای خارجی برای مردان چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اشکال ندارد.
پرسش: پوشیدن پیراهن آستین کوتاه به طوری که تا آرنج را بپوشاند چه حکمی دارد؟
پاسخ: فی نفسه اشکال ندارد.
پرسش: آیا رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) لباس سفید را ترجیح می دادند ؟
پاسخ: ایشان لباس سفید را برای مرد ترجیح می دادند.
پرسش: آیا پوشیدن لباس با رنگ مشکی مکروه است ؟
پاسخ: کراهت آن ثابت نیست.
پرسش: آیا پوشیدن کت چرمی که از کشور خارجی برایم رسیده است حرام است و حکم نماز خواندن با آن چیست ؟
پاسخ: اگر یقین به طبیعی بودن چرم نداشته باشید محکوم به طهارت است و تفحص واجب نیست و نماز با آن صحیح است.
ولی اگر یقین به طبیعی بودن آن چرم داشتید و احتمال نمی دهید که از کشور اسلامی یا اینکه از حیوان تذکیه شده فراهم گشته است، چنان چرمی محکوم به نجاست است و نمی توان در نماز از آن استفاده کرد ، و اما در غیر این صورت پاک است و نماز در آن جایز است.
پرسش: پوشیدن لباسهای زنانه توسط مرد چه حمکی دارد؟
پاسخ: اگر طوری نباشد که به هیئت زنانه درآید اشکال ندارد. ولی اگر به هیئت و شمایل زنانه ظاهر می شود اشکال دارد.
پرسش: بعضی از لباسهایی که جوانان می پوشند ترکیب بندی لباس به گونه ای است که جلب توجه می کند مثلا از مانتوهایی که با رنگهای خیلی تند استفاده می کنند یا اینکه ترکیب رنگ روسری با مانتو ولباسشان طوری است که جلب توجه می کند یا از کفشها وپیراهنهایی که نوع ورنگ ان توجه کننده است استفاده می کنند،
۱-آیا لباس شهرت محسوب می شود و پوشیدن آن حرام است؟
۲-نماز خواندن با لباس شهرت اشکال دارد؟
پاسخ: ۱-لباس های شهرت محسوب نمی شود ولی اگر زی مختص کافر باشد به احتیاط واجب پوشیدن آن جایز نیست، و اگر عرفا زینت باشد ظاهر شدن با آن جلو نامحرم نیز حرام است.
۲-نماز صحیح است.
پرسش: برخی شرکت ها روی برخی پارچه ها و منسوجات خود می نویسند «ابریشم خالص» با این وجود، ما در صحت چنان چیزی، شک داریم چون بهای آنها خیلی ارزان است و حریر و ابریشم به آن ارزانی نیست، پوشیدن آنگونه لباسها چگونه است و می توان با آنها نماز خواند؟
پاسخ: با وجود شک، می توان آنها را پوشید و نماز هم خواند.
پرسش: فقها به حرمت پوشیدن حریر و ابریشم طبیعی خالص برای مردان فتوا می دهند، آیا یک مرد می تواند حریر و ابریشم آمیخته به جز آن را بر تن کند مثل کراوات. وانگهی بستن کراوات برای مردان به طور کلی آن هم از حریر خالص چطور است؟
پاسخ: بستن کراوات حتی اگر ابریشم و حریر خالص هم باشد حرام نیست زیرا به آن، لباس صدق نمی کند و ستر عورت با آن ممکن نیست و اما آنچه حریر و ابریشم خالص نیست و به غیر آن آمیخته است و حریر به آن گفته نمی شود، پوشیدن آن جایز است هر چند که با آن ستر عورت ممکن باشد.
پرسش: آیا والدین می توانند فرزندان را از پوشش لباسهای مد روز منع کنند ؟
پاسخ: پدر ومادر میتوانند از بعضی کمکها امتناع کنند مگر اینکه فرزند چنین باشد وچنان نباشد وفرزند هم ناچار است برای رسیدن به مقاصد خود آنها را اطاعت کند.
پرسش: آیا یک زن می تواند روسری و کت و شلوار بپوشد و در خیابانها و بازارها راه بیفتد؟
پاسخ: اگر آن لباس برجستگی های اندام او را مشخص می کند و یا سبب فتنه انگیزی شود، جایز نمی باشد.
نظر شما