بهبود ماموریت‌های معدنی گل گهر با پروژه نوسازی ماشین آلات معدنی

بهره برداری از پروژه نوسازی ماشین آلات در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نویدی است بر تحقق چشم انداز ۱۴۱۰ این مجموعه و افزایش تولید در سال‌های پیش رو که در نهایت منجر به رشد فروش و صادرات خواهد شد.

بهبود ماموریت‌های معدنی گل گهر با پروژه نوسازی ماشین آلات معدنی
صفحه اقتصاد -

ماشین آلات معدنی را باید پاشنه آشیل توسعه بخش معدن دانست. اما در سال های اخیر فرسوده شدن ماشین آلات و عدم واردات ماشین آلات جدید باعث شد تا معادن لقب گورستان های ماشین آلات را به خود بگیرند. 

دولت در یکی از تصمیمات معدنی خود برای حمایت از تولیدکننده داخلی ، واردات ماشین آلات معدنی را در برخی گریدها ممنوع کرد تا فعالان بخش معدن این نیاز را از داخل تامین کنند. این تصمیم با توجه به میزان برداشت و فعالیت معادن بیشتر معادن کوچک و متوسط مقیاس را تحت تاثیر قرار می داد اما در کنار این موضوع به هر حال نرخ ارز و همچنین شرایط تحریمی کار را برای معادن بزرگ هم سخت کرده بود. 

عدم نوسازی ماشین آلات معدنی به طور مستقیم بر قیمت تمام شده اثر می گذارد و باعث می شود تا بهره وری در معادن کاهش پیدا کند. این در حالی است که بخش معدن باید به جبران سال های گذشته خود پرداخته و توسعه را سرعت ببخشد. 

 امروز دنیا به سمت معدنکاری دیجیتال رفته است اما ایران به عنوان یک کشور معدنی در تامین ماشین آلات با چالش های بسیاری مواجه است که  عدم حل آنها منجر به از دست رفتن فرصت ها می شود. 

در سال 1402میزان رشد تولیدات داخلی ماشین آلات معدنی 18 درصد بوده و مجوز واردات 1800 دستگاه نیز صادر شده است. این در حالی است که به گفته برخی فعالان بخش معدن ماشین های تولید داخل 3  برابر گران تر از قیمت های جهانی هستند. 

اما نکته حائز اهمیت این است که ایران نزدیک به 50 میلیون دلار تولید ماشین آلات معدنی دارد اما برای نوسازی به20 میلیارد دلار سرمایه نیاز است. درنتیجه چنین موضوعی ، برخی مجموعه های بزرگ مانند شرکت معدنی و صنعتی گل گهر وارد کار شده اند و پروژه نوسازی ماشین آلات را در شرکت خود کلید زده اند. 

گل گهر چندی پیش با حضور وزیر صمت از پروژه نوسازی ماشین آلات بهره برداری کرد که تاثیرات بسیاری در حوزه تولید و فروش آن خواهد داشت. 

گل گهر بزرگترین تولید کننده کنسانتره و گندله کشور است که سهمی بیش از 30  درصد در زنجیره فولاد کشور دارد. گل گهر در کنار این سهمی که در اختیار دارد به دنبال تحقق چشم انداز 1410 خود است تا بتواند به قطب اصلی فولادی کشور تبدیل شود.

 بخشی از تحقق این چشم انداز در گرو افزایش تولید و عملیات معدنی است که نیازمند نوسازی ماشین آلات خواهد بود.

حال با بهره برداری از این پروژه می توان پیش بینی کرد که حجم عملیات معدنی در این مجموعه افزایش پیدا می کند. با افزایش عملیات در بالادست بدون شک تولید در حلقه های بعدی نیز با رشد همراه می شود.

 در نتیجه چنین پروژه ای تولید و فروش در گل گهر با رشد خوبی همراه می شود زیرا این مجموعه با سرمایه گذاری درون سازمانی به سراغ حل چالش ماشین آلات رفته است.

اما بهره برداری از این پروژه دستاورد دیگری هم برای گل گهر به همراه دارد. پروژه نوسازی ماشین آلات می تواند میزان اشتغال در این مجموعه را افزایش دهد و در کنار آن همکاری با شرکت های دانش بنیان را برای تامین قطعات و تجهیزات گسترده تر از قبل کند. 

آن طور که پیداست گل گهر برای تحقق چشم انداز 1410 و همچنین سهم خواهی بیشتر از زنجیره ارزش به سراغ توسعه بالادست رفته تا در ادامه آن تولید در حلقه های میانی را افزایش دهد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد