" قاتل عنکبوتی " خطرناکترین قاتل سریالی و متجاوز جنسی در ایران که بود ؟

در این مطلب با مشهورترین ماجرای تجاوز جنسی در ایران و سعید حنایی، قاتل سریالی و متجاوز جنسی آشنا می شویم.

 " قاتل عنکبوتی "  خطرناکترین قاتل سریالی و متجاوز جنسی در ایران  که بود ؟
صفحه اقتصاد -

 از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۰ اتفاقات ترسناکی در زیر پوست مشهد رخ میداد. یک قاتل سریالی زنان خیابانی را مورد هدف قرار داده بود و به گفته پزشکی قانونی پس از تجاوز جنسی، آنها را به قتل می رساند. سعید حنایی نام آشنایی است که اواخر دهه هفتاد شمسی دست به اعمال وحشتناکی زد.

مشهورترین ماجرای تجاوز جنسی در ایران

مشهورترین ماجرای تجاوز جنسی در ایران به سعید حنایی باز میگردد قاتل سریالی که ۱۶ زن را به قتل رساند. حنایی از اواسط سال ۱۳۷۹ قتل های خود را آغاز کرد و در طول نزدیک به یک سال، ۱۶ زن خیابانی را به قتل رساند.

سعید حنایی به قصد انتقام گیری از ماجرایی که برای همسرش اتفاق افتاده بود دست به تجاوز و قتل زد. ماجرا از این قرار بود که فاطمه حنایی، همسر سعید حنایی، دلیل واقعی این جنایت‌ها را، تعرض ناموفق یک راننده تاکسی به خودش عنوان کرد. او روایت کرده بود که یک شب از یک تاکسی 

که راننده‌اش او را با کارگران جنسی اشتباه گرفته بود، خود را بیرون انداخته و وقتی بی‌رمق و با پای پیچ‌خورده به خانه آمده، سعید حنایی متوجه موضوع شده و از همان زمان تصمیم به «تنبیه» این زنان گرفته است. گفته شده او ابتدا مردان را هدف قرار داده بود، ولی بعد از چندین برخورد و ضرب و شتم، به سراغ زنانی رفت که از منظر قانون و اجتماع، بی‌دفاع بودند.

سعید حنایی اما دلیل انجام قتل های خود را دینی و خیرخواهانه و با هدف از بین بردن فساد در جامعه در دادگاه عنوان کرده بود که این ادعا با گزارشات پزشکی قانونی مبنی به تجاوز او به قربانیان پیش از به قتل رساندن آنها رد شده بود.

سعید حنایی، قاتل سریالی و متجاوز جنسی که بود؟

سعید حنایی متولد ۱۶ فروردین ۱۳۴۱ یک قاتل زنجیره‌ای ایرانی بود که زنان خیابانی را در مشهد به قتل می‌ رساند. وی کارگری بود که به‌همراه همسر و دو فرزند دختر و یک پسر در مشهد زندگی می‌کرد. او در ۲۸ فروردین ۱۳۸۱ در سن ۴۰ سالگی در مشهد اعدام شد.

مهدی کاهانی مقدم، خبرنگار پیشکسوت حوزه حوادث و روزنامه نگار سابق روزنامه قدس در گفتگویی با فارس درباره قتل های سعید حنایی گفته است: در جریان قتل‌های زنجیره‌ای سعید حنایی، هدف او زنان خیابانی بودند که بسیاری ازخانواده‌هایشان ادعا داشتند او اصلاً خیابانی نبوده و مثلاً رفته چیزی بخرد و به چنگ سعید حنایی افتاده است. در عین حال ما مجبوریم به اسناد معتبر استناد کنیم. آنچه اسناد پزشکی قانونی، آگاهی و دادگستری به ما ارائه می‌دهند این است که سعید حنایی حداقل حول و حوش ۱۱ تجاوز داشته و این را پزشکی قانونی اعلام کرده و قاضی هم حتماً در پرونده‌اش نوشته و ذکر کرده است.

سعید حنایی

در فاصله‌ای که این قتل‌ها صورت می‌گرفتند، مردم فکر می‌کردند یک جریان مذهبی پشت این قضایا هست و اگر تیم یا گروهی هم هستند، هدفشان این است که این فساد را ریشه‌کن کنند و درنتیجه، خود ماجرا یک بار مذهبی گرفت. سعید حنایی هم که اغلب می‌آمد و سر صحنه کشف جسد بود و ملت را می‌دید؛ مخصوصاً در تجمعات پس از کشف جسد حضور پیدا می‌کرد که واکنش‌های مردم را ببیند و وقتی می‌دید یک موج به این شکل راه افتاده، من این طور فکر می‌کنم و برداشتم این است که او سوار این موج شد؛ چون حاشیه امنی پیدا کرده بود و بیش‌تر در این جو مذهبی بودن و یا به قول خودش مورد حمایت طیف مذهبی جامعه بودن، موج‌سواری کرد؛ ولی پزشکی قانونی می‌گوید که تجاوز کرده. آدم مذهبی که نمی‌تواند تجاوز کند و بعد بکشد.

انگیزه‌ او هرچه می‌خواست باشد، بعید می‌دانم انگیزه مذهبی در این ماجرا جایی داشته باشد. ضمن اینکه اکثریت قریب به اتفاق جامعه ما مذهبی و دین‌دارند و حتی بخش اعظمی تعصب دینی دارند؛ ولی در عین حال که تعصب دارند و به‌شدت پایبند اعتقادات دینی و مذهبی‌شان هستند، جنایت را برنمی‌تابند. بالاخره سلسله قتل‌هایی پشت سر هم انجام می‌شد و اگر مقتوله خلافی کرده و مرتکب اعمال منافی عفت شده، هر کاری هم که کرده مجازات شرعی و قانونی وجود دارد. نمی‌شد هرکس دست به جنایات بزند و یک پوشش مذهبی هم برایش درست کند.

چرا به سعید حنایی قاتل عنکبوتی می گفتند؟

این روزنامه نگار در پاسخ به این سوال گفته است: نام‌گذاری بزهکاران، روال سنتی روزنامه نگاران بوده که به منظور نشان‌دار کردن یک مجرم یا باند تبهکار و ایجاد جاذبه برای مخاطبان صورت می‌گیرد. البته من از همان اول با این اسم مخالف بودم. «شکارچی زنان خیابانی» اسمی بود که من انتخاب کرده بودم. چرا که سعید حنایی ـ همانند عنکبوت ـ دامی برای قربانیانش پهن نمی‌کرد، بلکه به دامی که آنها برای مشتریان خود پهن کرده بودند، وارد شده و شکارشان می‌کرد.

قربانیان سعید حنایی چه کسانی بودند؟

حنایی توسط قاضی غلامرضا منصوری در جلسات متعدد دادرسی محاکمه و در پروندهٔ وی ۱۱ قتل ثبت شده بود که وی پس از دستگیری خودش به ۵ مورد دیگر اعتراف کرد. وی طی مرداد ۷۹ تا مرداد ۸۰ به ۱۶ فقره قتل دست زد که به قرار زیر است:

۷ مرداد ۱۳۷۹، افسانه کریم‌پور زنی ۳۰ ساله که دختری ۹ ساله نیز داشت، ناپدید شد.

۱۰ مرداد ۱۳۷۹، زنی به نام لیلا آشفته در حالی که خفه شده بود، در زیر بوته‌زارهای گوجه فرنگی در حوالی جاده خین‌عرب مشهد پیدا شد.

۱۱ مرداد ۱۳۷۹، در محله سجادشهر مشهد، جسد زنی به نام فریبا رحیم‌پور در یک گونی زرد رنگ کشف شد. او هم خفه شده بود.

۳ دی ۱۳۷۹، کمی بالاتر از شرکت ایران خودرو مشهد، چادری مشکی که جسد زنی در آن پیچیده شده بود، کشف گردید. این زن معصومه نام داشت.

۱۶ بهمن ۱۳۷۹، باز هم در روبه‌روی ایران خودرو، جسد زنی پیچیده در چادر کشف شد. نام این زن، سارا رحمانی ۲۷ ساله بود.

۲۹ بهمن ۱۳۷۹، جسد زنی ۴۵ ساله به نام اعظم عبدی، در حالی که خفه شده بود در حوالی جاده خین‌عرب کشف شد.

۱۹ اسفند ۱۳۷۹، جسد زن ۵۰ ساله‌ای به نام سکینه کیهان‌زاده در شمال شرقی مشهد کشف شد. جسد این زن نیز در چادری سیاه پیچیده شده بود.

۲۳ اسفند ۱۳۷۹، جسد زن دیگری به نام خدیجه کامل قصری که با روسری خفه شده بود، در روستای دوست‌آباد حوالی مشهد کشف شد.

۱۲ فروردین ۱۳۸۰، در حاشیه جاده قوچان – مشهد، در جوار میدان شهید فهمیده و جاده خین‌عرب، جنازه زنی پیچیده در چادر مشکی کشف شد. این زن مرضیه سعادتیان ۳۵ ساله بود

۱۴ فروردین ۱۳۸۰، جسد مریم، ۳۵ ساله در حالی که خفه شده و در چادری پیچیده شده بود در درگز کشف گردید.

۱۵ فروردین ۱۳۸۰، جسد طوبی جشن‌آبادی، ۳۵ ساله، در چادری پیچیده شده بود، کشف شد.

۲۴ فروردین ۱۳۸۰، عذرا حاجی‌زاده ۳۱ ساله خفه شده بود. جسد در خیابان خیام شمالی مشهد کشف شد.

۳ تیر ۱۳۸۰، جسد مریم بیگی ۲۸ ساله در بلوار شهید موسوی مشهد و اجساد شیوا و زهرا نیز در نقاطی در همان نزدیکی کشف شد. هر سه آن‌ها خفه شده بودند.

۱۱ تیر ‍۱۳۸۰، جسد لیلا، ۲۰ ساله که خفه شده بود در مشهد پیدا شد.

۲۴ تیر ۱۳۸۰، جسد محبوبه الهی ۱۸ ساله در جاده قدیم قوچان کشف شد.

مرداد ۱۳۸۰، زهرا صدخسروی ۳۳ ساله آخرین قربانی بود که رسانه‌ها قاتل این زنان را «قاتل عنکبوتی» نامیدند.

 

 

 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد