خودکفایی در روسازی راه آهن رقم خورد
از همدان تا سنندج با ریل ذوب آهن اصفهان
مدیرکل ساخت روسازی راهآهن شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حملو نقل در آستانه بهره برداری از راهآهن همدان- سنندج گفت : در این مسیر تاکنون ۲۰ هزار تن ریل ملی تولید شده در ذوب آهن اصفهان استفاده شده و از افتخارات ملی در خودکفایی ساخت مسیرهای ریلی محسوب میشود.
مهدی صیدگر در آستانه بهره برداری از راه آهن همدان- سنندج، ریل گذاری را مهمترین بخش روسازی که برای عموم مردم قابل مشاهده است اعلام کرد و در خصوص اجرای روسازی این مسیر گفت : در این پروژه ۲۰ هزار تن ریل با پروفیل ۶۰E۱ و گریدR۲۶۰ به کار رفته است که تولید شرکت ذوب آهن اصفهان است و خودکفایی در این حوزه اقدام ارزشمندی در راستای کاهش ریسک واردات، کنترل هزینههای اجرایی و افزایش سرعت در اجرای عملیات محورهای ریلی است.
مدیرکل ساخت روسازی راه آهن در خصوص اجرای روسازی این مسیر افزود :طول مسیر ریلی همدان- سنندج ۱۵۱ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۷ کیلومتر می رسد که هم اکنون و در فاز اول ریلگذاری ۱۷ کیلومتر از خطوط ایستگاهی این پروژه انجام شده است. عملیات روسازی آن از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در ۴ سال ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی عملیات تکمیل سیستم ارتباطات و فیبر نوری محور انجام شد.
وی ادامه داد: عمدهترین تجهیزات روسازی شامل ریل، سوزن، تراورس، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استانداردهای بینالمللی تامین شده است و تمام ادواتی که تاکنون وارداتی بود با بهره از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق برآخرین تکنولوژیهای روز بومی سازی شده است.
صیدگر با اشاره به سیستمهای ارتباطات به عنوان بخش دیگری از روسازی راه آهن افزود: سیستم ارتباطات رادیویی و سیستم انتقال شامل ارتباطات رادیویی و فیبر نوری همزمان با ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی انجام شد و سیستم انتقال نوری با ظرفیت STM۱۶ نیز در همه ایستگاهها اجرا شد.
وی طول کابل کشی فیبر نوری مسیر را بیش از ۱۵۰ کیلومتر و نوع آن را OBUC SM۴۸ اعلام کرد، همچنین به منظور پوشش سیستم رادیویی ترانک در مسیر ۵ دکل مخابراتی و تجهیزات سایت (BTS) و ملزومات بهرهبرداری از آن شامل بیسیمهای ثابت و سیار تامین و نصب شده است.
صیدگر پیشرفت فیزیکی پروژه در فاز اول بهره برداری را ۹۵ درصد اعلام کرد و ادامه داد: روسازی مسیر از نوع بالاستی با تراورس بتونی B۷۰و سیستم پابند فنری طرح وسلو است و برای انتقال بار محوری ۲۵ تن طراحی و اجرا شده است. حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که انتظار می رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره برداری حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد و پیشبینی میشود با تثبیت شرایط هندسی خط ظرف ۲ ماه آتی سرعت عملیاتی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر قابل دستیابی باشد.
مدیرکل ساخت روسازی راه آهن بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در زمان تصویب طرح ترافیک پیشبینی شده برای ۶۰۰ هزار نفر و ۱ میلیون تن بار در سال است که با توجه به توسعه صنایع منطقهای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظهای خواهد یافت.
وی تاکید کرد: در فاز دوم بهرهبرداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیش بینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال ارتقا خواهد یافت.
مدیرکل ساخت روسازی راه آهن همچنین در خصوص سیستم سیگنالینگ محورهای ریلی توضیح داد و گفت: با توجه به مزیتهای سیستم علایم الکتریکی در ارتقای ایمنی و افزایش ظرفیت ترافیکی خط و با عنایت به پیشنیازهای لازم برای شروع فعالیتهای مرتبط با این موضوع شامل تکمیل سوزنبندی، نصب خطوط ایستگاهی و سیستم ارتباطات که فاز اول آن انجام شده است، هم اکنون شرایط عملیاتی لازم برای تجهیز محور به سیستم علایم الکتریکی فراهم است.
صیدگر تحقق این امر را مستلزم تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز از طرف مبادی ذیربط و همکاری دستگاه بهرهبردار اعلام کرد و افزود: پیشنهاد اختصاص یک ردیف اعتباری مجزا برای این منظور به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه شده است و سایر راهکارهای تامین مالی از جمله استفاده از فاینانس داخلی نیز در دست پیگیری است و انتظار میرود با مساعدت سایر مبادی قانونی ذیربط، این مهم در حداقل زمان ممکن محقق شود
نظر شما