بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه کشور

عقبگرد آشکار در هدف گذاری تولید نفت خام در ایران ازبرنامه های توسعه هفتم کشور است؟

در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه کشور میزان تولید نفت خام در پنج سال آینده را تعیین کردند که یک عقبگرد آشکار را نشان می‌دهد. کمتر از ۲۰ سال پیش، در اواخر دولت خاتمی، به تولید ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسیده بودیم و حالا پس از ۲۰ سال، رسیدن به همان میزان تولید، هدف ما در برنامه هفتم توسعه شده است و این یک عقبگرد آشکار است.

عقبگرد آشکار در هدف گذاری تولید نفت خام در ایران ازبرنامه های توسعه هفتم کشور است؟
صفحه اقتصاد -

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه کشور میزان تولید نفت خام در پنج سال آینده را تعیین کردند که یک عقبگرد آشکار را نشان می‌دهد: توان تولید ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز و ظرفیت تولید ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه در روز!
چرا می‌گوییم این یک عقبگرد آشکار است؟ چون کمتر از ۲۰ سال پیش، در اواخر دولت خاتمی، به تولید ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسیده بودیم و حالا پس از ۲۰ سال، رسیدن به همان میزان تولید، هدف ما در برنامه هفتم توسعه شده است!
طبق برنامه چهارم توسعه، تولید نفت کشور باید تا پایان سال ۱۳۸۹ به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه و طبق برنامه پنجم توسعه، تا سال ۱۳۹۴ باید به ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه می‌رسید اما به دلایل مختلف همچون تحریم و کمبود سرمایه‌گذاری، تولید نفت ایران هیچگاه به اهداف تعیین‌شده نرسید و‌ حالا کار به جایی رسیده که هدف برنامه هفتم توسعه برای تولید نفت، با میزان تولید نفت در پایان برنامه سوم، برابر است! یعنی عقبگرد پس از ۲۰ سال! بیشترین تولید نفت ایران در سال‌های اخیر هم در دوره پسابرچام ثبت شده که نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت بوده است.
عراق طی سال‌های اخیر جای ایران را در رتبه دوم اوپک گرفته و ایران با در اختیار داشتن سومین ذخایر غنی نفت جهان که به اعتقاد برخی کارشناسان، امکان تولید ۶ تا ۸ میلیون بشکه در روز را به ما می‌دهد -کما اینکه کمتر از ۵۰ سال پیش به تولید ۶ میلیون بشکه در روز هم رسیده بودیم- همچنان ۲۰ سال است هدف خود را تولید ۴ تا نهایتا ۵ میلیون بشکه در روز اعلام می‌کند که آن هم هر دوره کمتر می‌شود. حیف از این سرمایه که نمی‌دانیم چگونه از آن بهره ببریم!

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد