نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل کیست؟

بر روی مدال صلح نوبل جمله ” Pro pace et braternitate gentium ” حک شده که به معنی ” صلح و برادری مردم ” می باشد. تا به حال دو نفر جایزه ی نوبل خود را دریافت نکرده اند؛ جان پل سارتر در سال 1964 جایزه نوبل ادبیات و لو دوک تو در سال 1937 جایزه صلح نوبل را دریافت نکردند.

نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل کیست؟
صفحه اقتصاد -

به نام صلح به کام سیاست؛ جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی زندانی امنیتی مخالف جمهوری اسلامی تعلق گرفت.

این جایزه که رویکرد سیاسی آن در بسیاری از دوره ها مورد انتقاد تحلیلگران جهان بوده است ، در سالهای اخیر به فعالان سیاسی افراد یا سازمان های مخالف حکومت از روسیه ، بلاروس و فلیپین یا منتقدان این دولت ها در دیگر کشورها از جمله اوکراین داده شده است.

برخی رسانه های رسمی اروپا پیش بینی کرده بودند جایزه امسال به مسیح علینژاد ، نرگس محمدی و یا گروه از هم پاشیده ائتلاف ضد انقلاب علیه ایران داده شود

انتخاب های این بنیاد چندین بار در سطح جهانی نیز جنجال برانگیز شده اند از جمله زمانی که کسینجر وزیر خارجه وقت آمریکا همزمان با جنگ ویتنام جایزه گرفت ، یا جایزه به اتحادیه اروپا در شرایطی که سرکوب گسترده در خیابانهای اروپا محل برخورد های خشونت بار پلیس و اعتراضات گسترده فعالان حقوق بشری بود! نرگس محمدی از ایران برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ شد.

نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل کیست؟

کمیته نوبل نروژ روز جمعه ۶ اکتبر (۱۴ مهر) اعلام کرد جایزه سال ۲۰۲۳ خود را به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی، اهدا می‌کند. این برای بار دوم است که جایزه صلح نوبل به یک ایرانی می‌رسد. انتخاب برنده جایزه صلح نوبل، که بنابر وصیت آلفرد نوبل بنیانگذار این جایزه در کشور همسایه سوئد یعنی نروژ اهدا می‌شود، بر عهده هیئتی پنج نفره دانشگاهیان و سیاستمداران سابق مستقل است که توسط پارلمان این کشور منصوب می‌شوند.

اشتباه عجیب اسکای نیوز در معرفی نرگس محمدی

اسکای نیوز به اشتباه تصویر نرگس محمدی بازیگر را منتشر کرد. جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی رسید. اسکای نیوز هنگام انتشار این خبر، تصویری از نرگس محمدی بازیگر سینما به عنوان برنده جایزه صلح نوبل را در رسانه خود منتشر کرد که سوژه کاربران فضای مجازی شد. 

5924439

بر اساس وصیت نامه آلفرد نوبل، جایزه صلح به شخصی اعطا می‌شود که در سال گذشته «بیشترین یا بهترین کار را برای برادری بین ملت‌ها، برای لغو یا کاهش ارتش‌های ثابت و حفظ و ارتقای صلح انجام داده باشد. "

آنه انگر، رئیس کمیته انتخاب جایزه صلح نوبل معتقد است که «برندگان به خاطر تلاش در حمایت از حقوق شهروندی» فعالیت کرده‌اند.
به گفته وی برندگان اهمیت «حق انتقاد از قدرت و حمایت از حقوق اساسی شهروندان» را نشان داده‌اند.

خانم انگر گفت که دریافت کنندگان همچنین به دلیل تلاش‌هایشان برای مستندسازی «جنایات جنگی، نقض حقوق بشر و سوء استفاده از قدرت» مورد ستایش قرار گرفته‌اند.

"مموریال" (یادبود) یکی از گروه‌های فعال در زمینه جمع آوری مدرک درباره نقض حقوق بشر در روسیه در دوره شوروی و دوره پس از فروپاشی آن بوده است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    جایزهوهدف آقای نوبل برای مسیرتحقق صلح درجهان بوده اماامروزه برعلیه صلح به مخربترین انسانها حقیر وپست وفجور، درمسیر جاسوسی وشیطان واستکبار واستعمارگرغربی درقاموس فعال حقوق بشرازطرف استکبارجهانی گمارده شده اندبرعلیه صلح وثبات وشکوفایی در کشورهای استکبارستیز بهره برداری میشود جایزه نوبل متاسفانه دیگردرمسیرشیطانی وبرعلیه صلح وحدانیت وآزادی بشر، وبه حربه ای دردست اهریمنان تبدیل شده است برای مقاصدسیاسی شیطانی... هرآزاده وآگاه بشردوستی بهحقوق بشر اامروز آگاه است وتزویر رانمی پذیردنرگسمحمدی اپست ترینورذلترین انسانها میباشد که اصالت فرهنگ آزادی کشورش رابه دشمنان استکباری فروخته است وبهتوده ملیونی مردم ایران اسلامی..... وآزاده خیانت کرده است

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد