یادداشتی از حمیدرضا حاجی اشرفی
بازارگردی؛ موجب شناخت تحولات شگرف اکوسیستم کسب و کار جهان صنعتی
در مباحث آموزشی مدیریت ریسک های کارآفرینی و نیز دانش مدیریت بازاریابی مکررا درباره ضرورت شناخت دقیق مراحل مختلف ایده یابی و طراحی محصول و مهندسی تاسیس شرکت ها و موسسات تولیدی و توزیعی و آشنایی با منحنی عمر محصولات و شرکت ها از مرحله تولد تا مرگ سازمانی از سوی سرمایه گذاران، سهامداران، کارآفرینان، خوداشتغالان و حتی کارمندان دولت که وظیفه سازمانی آنها با هدایت محیط کسب و کار مرتبط می باشد تاکید شده است.
در مدیریت فضای کسب و کار، توانایی تفکیک مفاهیم بازاریابی - بازارشناسی - بازار سازی - بازارداری - بازار گرمی - بازارگردی توسط کارآفرینان آنچنان با اهمیت شده که بدون یادگیری این مباحث، عملا هر نوع کارآفرینی منجر به ورشکستگی و اضمحلال بنگاه های اقتصادی خواهد شد.
شرکت مشاوره مدیریت مکینزی که یکی از سه شرکت بزرگ تحلیل ریسک بازارها در سراسر جهان با بیش از ۳۰۰۰۰ کارمند در ۱۱۰ کشور از سال ۱۹۶۳ در زمینه مطالعات ریسک بازارها بعنوان مشاور دولت ها، شرکت های خصوصی، تعاونی فعالیت می کند، تجربیات انباشته و تسلط علمی مبسوطی در علوم بازاریابی و دانش مدیریت ریسک کسب کرده اند که گزارشات کارشناسی و تحلیل های کاربردی آنها در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاههای معتبر غربی مورد بهره برداری قرار می گیرند. مکینزی و گروه کارشناسان بوستون و گروه کارشناسان باشگاه رم سه شرکت بزرگ تحلیل گر بازارها در جهان هستند.
مکینزی در گزارش اخیر خود در مورد تحولات عظیم اکوسیستم کسب و کار جهانی تاکید نموده در طی دهه ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ یعنی در ده سال به اندازه ۱۰۰ سال شاهد دگردیسی تکنولوژیکی در زندگی بشر خواهیم بود. در گزارش مکینزی نکته بارز، مکانیزه شدن کارها و استقلال عمل رباتها از انسانها و توانایی کار مستقل آنها و افزایش سرعت بسیار بالا اینترنت و انجام کارها طی پیاده سازی اینترنت اشیا می باشد!
در گزارش اخیر مکینزی، تحلیل خوشبینانه از تحولات بسیار مثبت اکوسیستم فضای کسب و کار کشور طی سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۵ منتشر شده که برای تحلیگران ریسک های کارآفرینی ایرانی نیز این گزارش بسیار با اهمیت است.
قوانین سهولت در محیط کسب و کار و اعطا سریع مجوز کارها و قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان مصوب ۱۳۹۰ و آیین نامه اجرایی آن و نیز تاکید به تمرکز بر تاسیس و گسترش واحدهای SMEs در قانون برنامه هفتم توسعه و پیش بینی ایجاد ۹ میلیون شغل جدید تا ۲۰۳۵ و سایر فرصت های که بواسطه تعاملات منطقه ای و بین اللملی در حال بسط می باشند از جمله مقدمات اصلاح ساختار بازارها و محیط کسب و کار ایران محسوب می شوند.
در ماه های آخر سال ۲۰۲۳ هستیم و تا ۲۰۳۵ فقط ۱۲ سال فرصت برای متحول سازی و همگون شدن اکوسیستم کسب و کار ملی و جوامع محلی ایران با بازارهای کشورهای پیشرو جهان باقی مانده است.
برای جا نماندن از سرعت پیشرفت دیگران در تغییرات غیر قابل اجتناب ناشی از انقلاب چهارم صنعتی، اجرای دقیق قانون برنامه هفتم و سایر قوانین مصوب پشتیبان توسعه دانش بنیان اکوسیستم کسب و کار ایران بدون کمترین ضریب خطا و با درایت حذف یا کاهش حداکثری ریسک های مشهود و نامشهود از الزامات کسب موفقیت و جانماندن از پیشرفت های سریع سایر کشورهای پیشقراول پیاده کننده انقلاب چهارم صنعتی می باشد.
بازار گردی، مهمترین دوره آموزشی برای کارآفرینان ایرانی ست که از تحولات سریع بازارهای کشورهای مختلف و تطابق با بازار ملی جهت الگو برداری بهینه متحول کردن اکوسیستم کنونی در راستای نوسازی و بهسازی می باشد.
بازارگردی، کارآفرینان ما را از سردرگمی و غفلت از نوآوری نجات خواهد داد. مانع از سرگرم بودن به موضوعات حاشیه ای و دور از واقعیت خواهد شد . کارآفرینان به روز خواهند شد و مانع تداوم سلطه مدیران سنت گرا که نقش ترمز و سد راه توسعه ملی را ایفا می کنند، خواهد شد.
بازارگردی؛ دولتمردان، شهروندان، کارآفرینان ایرانی را با تحولات عظیم ، ریشه دار و بنیادین انقلاب چهارم صنعتی آشنا می کند و قطعا همه را از خواب بیدار خواهد کرد و بفکر جنبیدن برای جا نماندن از پیشرفت های تکنولوژیکی جهانی آگاه تر خواهد نمود.
*کارشناس مطالعات ریسک و بیمه
نظر شما