یادداشتی از حمید رضا حاجی اشرفی

سلوک پیام آور بخشندگی و مهربانی

امروز پگاه سالروز میلاد آخرین رسول پروردگار متعال در سال ۱۴۰۲ هجری شمسی می باشد .

سلوک پیام آور بخشندگی و مهربانی
صفحه اقتصاد -

بزرگداشت میلاد پر برکت حضرت رسول الله محمد مصطفی (ص) و میلاد پر سعادت ششمین معلم مکتب علوی ،امام جعفر صادق ( ع) برایم بعنوان یک مسلمان پیرو تعالیم مذهب امامیه بدین جهت بسیار ارزشمند است که جهانبینی و فلسفه زیستن و دلیل بودن و سپس راهی که سرانجام باید رفت را از کودکی در خانواده ، مدرسه ، دانشگاه ،اجتماع با فرهنگ ایران زمین یادآور شده اند. لیکن به کنار از آموخته های متعارف دینی و مذهبی ، همواره بدنبال پاسخ ،پرسش هایی که از دوران کودکی خود بخود در ذهنم راجع به وجه تمایز حضرت رسول الله و پیشوایان مکتب خطور می کرد و بصورت سئوال از کسانی که در این باره این موضوعات تصور برخورداری از اطلاعات می داشتم می پرسیدم، اما پاسخ ها، مرا اقناع نمی کرد ! و سئوالات در مقاطع سنی مختلف در ذهنم دو باره تکرار می شدند و بدنبال یافتن پاسخ بودم .

پرسش :

چرا مردی باهوش و ذکاوت بی نظیر که غافله سالار کاروانهای تجاری بین شهرهای پر رونق سرزمین های شام و حجاز بود و در کودکی مملو از خاطرات یتیمی و چوپانی در شرایطی که امین و مورد احترام و علاقه مردم مکه گشته بود و مباشر ثروتمندترین زن عرب بود و با هم او ازدواج کرد ، بظاهر از مال دنیا بی نیاز بود به یکباره همه آن به اصطلاح موقعیت عالی را کنار می گذارد و به غار حرا می رود و روزها به تنهایی تفکر می کند !؟ در مرز چهل سالگی ، به چه چیزهایی می اندیشیده!؟ 

چرا آن زن تاجر مشهور حجاز که کاملا مسلط به حساب و کتاب دنیوی بود و ثروت فراوان با هوش و درایت خویش کسب کرده بود و انسانی آگاه بود، هنگامی که همسرش از نظر اندیشه و رفتار دچار انقلاب عظیم فکری می شود و پیام آور توحید گردید، آگاهانه و خردمندانه با عشق و ایثار همه ثروت یک عمر تلاش خود و خانواده اش را در راه ترویج دین مبین اسلام تقدیم همسر پاک زیست خود می کند و حاضر به تحمل سه سال از بدترین شرایط زیستن در شعب ابی طالب می شود تا تعالیم توحیدی مردی که یک عمر در جامعه به صداقت و امانت داری و مردمداری معروف بود سرمشق انسانهای دیگر در تاریخ شود.

 همانها که در شهرشان به آن مرد و آن زن احترام بسیار می گذاشتند ، پس از سه سال ، تبعید آنها به یک مکان بی آب و علف ، سرانجام آن مرد را در زمانیکه همسر با وفایش را از دست داد را بهمراه کسانی که به آموزه های نوین او اعتقاد داشتند و در تبعید گاه در کنارش بودند را دست خالی، پس از مصادره اموالشان به مدت ده سال به مدینه اینبار تبعید کردند تا بخیال خام شان ، دست از اندیشه توحیدی بردارند!

آنها نمی دانستند ، مرد راستگو و صدیقی که دیروز محبوب آنها و امروز به او کینه می ورزیدند ، پیام آور آموزه هایی ست که تبعید ، تحریم ، تنبیه ، توهین ، تحقیر ، تهیدستی و ... هرگز باعث برگشت از راهی که شعور کائنات برای او مقدر کرده ندارد و او اینبار ماموریت بزرگتر از کاروان سالاری تجارت بین شهرهای مدیترانه و مکه بعهده دارد! او قرار است مسیر کاروان بشریت را بسوی حقیقت عالم وجود و خلقت آدم بسوی عدالت، انسانیت ، بخشندگی و مهربانی هدایت کند! او دیگر کاروان سالار اهالی شهر جاهلیت و دنیا پرستان نبود ، ماموریت او هدایت اندیشه های بشریت بسوی فلسفه زیست معنوی و مادی آگاهانه ، خردمندانه و تعاون و عدالت محور بود. 

در طی چند ماه گذشته ، حین مطالعات و بررسی پیدا کردن علل طراحی و پیاده سازی عقود و قراردادهای فرهنگی - اجتماعی - اقتصادی توسط حضرت رسول الله در مدینه و رفتارهای مردی که روزی خود و همسرش از ثروتمندترین حجاز بودند و همه سرمایه خود را در مسیر ترویج حقیقت اسلام هبه کردند بطوریکه در مدینه مستاجر مردم شد و همچون دیگران وضعیت مالی معمولی داشت! اما سخنان و کردارش اندیشه های انسانها در طول تاریخ را غنی و غنی تر ساخت، با یاری گرفتن از اهالی مدینه در جهت بازسازی معیشت مهاجرین تبعید شده به روش بی نظیر [ تعاون - تکافل] اقدام می کند و قدرت اقتصادی در خور توجه ناشی از برکت تعالیم اقتصادی توحید محور ؛از هیچ ، همه چیز ساخت.

وقتی عبدالله ناصح علوان محقق سوری از روش و دقت نظر و دلواپسی در تقسیم ( فی) عادلانه اموال هبه شده انصار به مهاجرین و فقرا مدینه توسط رسول الله می نویسد تا مفهوم واقعی [ تکافل ] را تبیین کند، آنان که اذهان و قلوب روش دارند، از همین یک مورد رفتارهای مرد نیکوکار و صدیق سرزمین حجاز به معنی واقعی بخشندگی و مهربانی خالق او پی خواهند برد . مردی که در اوج شهرت و منزلت در حجاز آنچنان ساده زیست و عادی در میان مردم زندگی کرد بطوریکه وقتی در مسجد در میان یارانش می نشست، تازه واردین او را نمی شناختند! از دیگران می پرسیدند ، محمد کدامین است !؟ ...

 

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد