گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از نرخ تضمینی خرید گندم

صدای کشاورزان درآمد، دولت اقدام کند | قیمت تضمینی خرید گندم، آزمون سربلندی برای وزیر جدید جهاد کشاورزی

این در حالی است که تاکنون نه تنها تغییری در جلسات برای تعیین قیمت تضمینی خرید گندم صورت نگرفته بلکه سبب افزایش نارضایتی‌ها و بازار داغ خبرهای جعلی بازدیدبگیر

صدای کشاورزان درآمد، دولت اقدام کند | قیمت تضمینی خرید گندم، آزمون سربلندی برای وزیر جدید جهاد کشاورزی

صفحه اقتصاد - کشاورزان گندم معترض هستند که هنوز پول کامل خود را بابت تحویل گندم به سیلوها دریافت نکرده‌اند. دولت تاکنون فقط یک قسمت کوچکی از پول را واریز کرده و نرخ و زمان واریز باقی مانده را اعلام نکرده است. در حالی که قیمت گندم در بازار آزاد بین ۱۴۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ تومان برای هر کیلوگرم است.

به گزارش صفحه اقتصاد، کشاورزان از دولت خواستار مدیریت مناسب و پرداخت کامل پول خود هستند تا در سال بعد نیز گندم خود را به سیلوها تحویل دهند و در بازار آزاد فروش نکنند.

در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه، نرخ خرید تضمینی گندم به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت. اما در آن زمان، اعلام شد که حداقل قیمت باید ۱۷ هزار تومان باشد و این مقدار حتی در برخی مناطق کمتر از هزینه تمام شده برای کشاورزان است.

گندمکاران چرا معترضند؟

طبق خروجی‌های برگزاری جلسات میان اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، اتاق اصناف کشاورزی ایران و بنیاد ملی گندمکاران با وزارت جهاد کشاورزی، تصمیم بر این شد که در قیمت فعلی گندم تجدیدنظر شود.

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از نرخ تضمینی خرید گندم

این در حالی است که تاکنون نه تنها تغییری در جلسات برای تعیین قیمت تضمینی خرید گندم صورت نگرفته بلکه سبب افزایش نارضایتی‌ها و بازار داغ خبرهای جعلی بازدیدبگیر هم شده است.

وعده‌هایی که اجرایی نشد

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در تاریخ ۱۵ تیر ۱۴۰۲ اعلام کرد که در جلسه قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی برای سال زراعی جدید، تصمیم گرفته شده است که جلسه شورای قیمت‌گذاری در هفته آینده برگزار شود. در این جلسه، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی قبل مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و پس از تعیین نرخ برای سال قبل، به موضوع قیمت‌گذاری برای سال زراعی جدید پرداخت خواهد شد.

علیقلی ایمانی با تاکید بر هزینه‌های بالای تولید و تورم، قیمت تمام شده گندم برای سال زراعی جدید را بالای ۲۰ هزار تومان عنوان می‌کند که کشاورزان نمی‌پذیرند تا قبل از تعیین نرخ خرید برای سال قبل، تصمیمی درباره سال آینده بگیرند. چرا که تا زمان تعیین نرخ کلزا و گندم برای سال قبل، کشاورزان علاقه‌ای به تولید برای سال آینده ندارند و در سردرگمی قرار دارند.

کشاورزان به رسانه‌ها پناه آوردند

ثبت کمپین در خبرگزاری فارس و تماس‌های مکرر کشاورزان با دیگر رسانه‌ها نشان می‌دهد که آنها امیدوارند که با پیگیری رسانه‌ها، حق خود را احقاق کنند.

محصول گندم که از عوامل اصلی در تامین امنیت غذایی است حاصل دسترنج کشاورزان زحمتکشی می‌باشد که نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت رفع نیازهای غذایی جامعه دارند.

اکنون این زحمتکشان عرصه اقتصادی و پاکان برکت آفرین سفره‌های مردم، برای دریافت ماحصل رنج دستان ترک برداشته خود، طبق همیشه مظلومیت را پیشه کرده و از رسانه‌ها و مسئولین درخواست رسیدگی دارند.

گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از نرخ تضمینی خرید گندم

آزمون سربلندی برای وزیر جدید جهاد کشاورزی

با ورود محمدعلی نیکبخت به وزارت جهاد کشاورزی، قرار بود در این هفته جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی برگزار شود و قیمت نهایی گندم توسط اعضای این شورا تصویب شود.

خبرگزاری مهر نیز در مطلبی با اشاره به خواست کشاورزان، اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم را نخستین آزمون وزیر جهاد کشاورزی دانست که باید با مدیریت هوشمندانه به آن بپردازد.

این مطلب به اهمیت تعیین نرخ تضمینی گندم به عنوان اولین دستاورد وزیر جدید جهاد کشاورزی اشاره کرده و اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم برای وزیر جهاد کشاورزی را چالشی مهم عنوان می‌کند.

نارضایتی گندمکاران، تهدیدی برای امنیت غذایی

از سویی دیگر، برخی رسانه‌ها همچون جهان صنعت نیوز اقدام به انتشار خبری کرده‌اند با محتوای اینکه در جلسه شورای قیمت‌گذاری برگزار شده، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم منتفی شده است. بر اساس این خبر، قیمت خرید تضمینی گندم همچنان در حدود ۱۵ هزار تومان باقی می‌ماند و اصلاحی در آن انجام نمی‌شود.

اگر این خبر درست باشد، این امر می‌تواند باعث ناامیدی و نارضایتی کشاورزان شود و احساس نارضایتی را در میان جامعه زحمتکش کشاورزی به دنبال داشته باشد.

در پایان باید گفت؛ اگر موضوع تعیین قیمت تضمینی گندم در جلسه شورا مورد توجه قرار نگیرد، این موضوع می‌تواند باعث ناامیدی و نارضایتی کشاورزان شود و باعث احساس دلزدگی و انفعال در تشکل‌ها و اعضای شورای قیمت‌گذاری شود. همچنین، این موضوع می‌تواند تأثیرات منفی بر روی ادامه راه وزارت و تیم مدیریتی وزیر داشته باشد و امنیت غذایی و تولید محصولات اساسی را در سال زراعی آینده به خطر بیندازد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • عباس

    سال دیگه کشت گندم خیلی کمه از همین الان به مافیای واردات تبریک میگیم.تبریک
    وزارت کشاورزی

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد