صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

رشد دو برابری ضمانت‌نامه بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱

صفحه اقتصاد - بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱ با هدف جلب رضایت مشتریان و تکمیل سبد خدمات اعتباری، خدمت گشایش اعتبار اسنادی داخلی (ریالی) را با شرایط ویژه و تسهیل شده

رشد دو برابری ضمانت‌نامه بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱

صفحه اقتصاد - بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱ با هدف جلب رضایت مشتریان و تکمیل سبد خدمات اعتباری، خدمت گشایش اعتبار اسنادی داخلی (ریالی) را با شرایط ویژه و تسهیل شده در کلیه شعب خود ارائه می‌دهد که می تواند نتایج خوبی را برای بخش های تولیدی و تجارت کشور به همراه داشته باشد. نقطه شروع و تکیه گاه اصلی ضمانتنامه بانکی، درخواست و دستور مشتری بانک است که او را متقاضی (ضمانت خواه) گویند و مبنای آن قراردادی است که قبلا بین ضمانت خواه و ذینفع ضمانتنامه منعقد شده است.

به موجب ماده ۶۸۴ قانون مدنی عقد ضمان عبارت است از اینکه " شخص مالی را که بر ذمه دیگری است به عهده بگیرد". رکود تورمی کنونی در اقتصاد کشور و بالا رفتن هزینه تولید بنگاه‌های اقتصادی که کاهش قدرت خرید مردم را به دنبال دارد سبب شده تا نقش بانک ها در اعطای تسهیلات برای افزایش سرمایه در گردش بنگاه ها بیش از پیش احساس گردد. حمایت‌های شبکه پولی و بانکی باعث می‌شود تا بنگاه ها فارغ از وضعیت بازار سطح تولید خود را حفظ کنند و هر چقدر هم تقاضا بالاتر برود، عرضه تولیدکنندگان هم با این حمایت‌ها بیشتر خواهد شد. بانک‌های کشاورزی در کشورهای درحال‌توسعه به‌عنوان اهرم اعتباری دولت در یکی از مهم‌ترین بخش‌ اقتصادی کشورها می‌باشند و نقش بسیار حساسی را به عهده دارند.

بر همین اساس، بانک کشاورزی از ابتدای سال 1401 تا پایان دی ماه بیش از 55 هزار میلیارد ریال ضمانت نامه برای مشتریان صادر کرده که نسبت به مقطع مشابه در سال گذشته بیش از دو برابر افزایش داشته است. ضمانت نامه بانکی قرارداد یا سندی است که به موجب آن صادر کننده (ضامن) حسب درخواست متقاضی (ضمانت خواه یا مضمون عنه) تعهد می کند بدون هیچ قید و شرط، عندالمطالبه یا در سررسید معین مبلغ معینی وجه نقد از بابت موضوع خاصی که مربوط به منقاضی است به ذینفع (مضمون له) یا به حواله کرد او پرداخت کند؛ لذا اهمیت ضمانتنامه و تعهداتش برای بانک همانند تسهیلات پرداختی، بسیار زیاد است و دقت در صدور ضمانتنامه و اعتبارسنجی مشتری از پیش نیازهای مهم صدور ضمانتنامه است. صدور ضمانت نامه های بانکی نقش مهمی در تسهیل مبادلات اقتصادی دارد و کمک شایانی به رشد اقتصادی کشور می کند .

بانک کشاورزی نیز با ورود به این بخش علاوه بر کسب سود، مبادلات اقتصادی را تسهیل و به رشد اقتصادی یک جامعه کمک می کند و از این طریق می‌تواند سهم مناسبی از بازار صدور ضمانتنامه را به خود اختصاص دهد. در همین راستا، شعب این بانک در ده ماهه سال جاری بیش از 22 هزار و 310 فقره ضمانت نامه به مبلغ 55 هزار و 323 میلیارد ریال صادر کرده اند که نسبت به همین مقطع در سال گذشته نزدیک به 30 هزار میلیارد ریال معادل 117 درصد افزایش داشته است. برای اینکه دریافت ضمانتنامه بانکی، متقاضی ابتدا باید به بانک درخواست صدور ضمانتنامه بدهد.

بانک بعد از اینکه با موضوع ضمانتنامه موافقت کرد، اعتبارسنجی را شروع می‌کند و موارد مختلفی همچون صلاحيت فنی، تمکن مالی و سابقه چک برگشتی یا بدهی بانکی‌ متقاضی را مورد بررسی قرار می‌دهد. درصورتی که با تقاضا موافقت شود فرد متقاضی با در دست داشتن وثیقه‌های موردنیاز به بانک مراجعه و باقی مراحل انجام می‌پذیرد. بانک پیش از اینکه با درخواست موافقت کند؛ شرايط مناقصه، مزايده يا هر رابطه حقـوقی ديگـر که ضمانت نامه بر اساس آن نوشته شده صوری نباشد و با زمينه فعاليت ارتباط داشته باشد را بررسی می‌کند تا مطمئن شود متقاضی، واجد شرایط لازم برای عملی کردن موضوع ضمانت‌نامه است و ضمانتنامه صرفاً ابزاری برای دريافت وام نباشد.

لازم به ذکر است که با حمایت بانک کشاورزی از ابتدای سال 1401 تا اوایل بهمن ماه، تعداد 178 فقره طرح از طریق تامین مالی به مبلغ 13 هزار و 328 میلیارد ریال، با اقداماتی نظیر تمدید، رفع مشکل پرداخت اقساط، تخصیص تسهیلات تکمیلی و سایر اقدامات قانونی، تعیین تکلیف و به چرخه تولید بازگردانده شده است.

با توجه به اهمیت پرداخت تسهیلات به بنگاه های درگیر اقتصاد رکودی، میزان تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی سال جاری رشد ۸۵ درصدی تجربه کرد. تحقق 117 درصدی برنامه پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی براساس برنامه پرداخت تسهیلات این بانک تا پایان سال 1401 نمایانگر عزمی جدی و راسخ از سوی مدیران این بانک و طراحان برنامه‌ای در جهت اعتلای کاهش طبقاتی و توسعه‌ای کشور است. گفتنی است؛ بانک کشاورزی به عنوان بازوی توسعه‌ای مسیر تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و کسب‌وکارهای کوچک را به گونه‌ای دنبال می‌کند که طبق آخرین گزارش بانک مرکزی در ۹ ماهه امسال معادل ۱۸ هزار و ۸۳۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی شبکه بانکی برای تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پرداخت شده و بانک کشاورزی در این بخش پیشرو بوده است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد