صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

همه چیز درباره چکنو بانک صادرات ایران

صفحه اقتصاد: در حال حاضر که در جامعه همه چیز به سمت فضای الکترونیک پیش می رود و خواهد رفت، اقدامات تجاری و بانکی افراد از این رقابت جا نمانده است. چکنو

همه چیز درباره چکنو بانک صادرات ایران

صفحه اقتصاد : در حال حاضر که در جامعه همه چیز به سمت فضای الکترونیک پیش می رود و خواهد رفت، اقدامات تجاری و بانکی افراد از این رقابت جا نمانده است. همانگونه که می‌دانید بیشتر افراد تمایل دارند که کارهای اداری و تجاری خود را بیشتر به شکل غیر حضوری انجام دهند، و این اقدامات در فضای مجازی به یک محیط امن نیاز دارد. طبق بررسی‌ها برای نخستین بار در کشور بانک صادرات ایران در بحث خدمات بانکی، توانسته است با راه اندازی سامانه چکنو (چک امن دیجیتال)، در جهت اجرایی کردن صدور و انتقال چک‌های الکترونیک گامی موثر بردارد.

در محیط جامعه همواره یکی از آسیب‌هایی که دارندگان چک با آن روبرو بوده اند، خطرات جعل، گم شدن و سرقت چک های کاغذی است، که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، و امکان داشت که فرد دیگر نتواند وجه چک را وصول کند. با ارائه صدور چک الکترونیک سامانه چکنو بانک صادرات کمک بسزایی به حل این مشکل شده است و در این خصوص نگرانی برای دارندگان چک الکترونیک وجود ندارد. از سویی چک های الکترویک نسبت به چک های کاغذی کارمزد کمتری دارد.

​چکنو، اولین چک امن دیجیتال فعال در ایران است مدتی است که از سوی بانک صادرات ایران رونمایی شده و در دسترس افراد حقیقی دارای حساب جاری قرار گرفته است، و ویژگی های منحصر به فردی دارد که فرصت‌های متنوعی را برای مشتریان، جامعه و نظام بانکی فراهم کرده است.

از تسهیل خدمات غیرحضوری چک (تقاضای دسته‌چک، صدور، انتقال به غیر، نقد کردن، و …) عدم نگرانی از سرقت، مفقودی، از بین رفتن در حوادث غیرمترقبه مانند آتش‌سوزی و…، تا افزایش امنیت و کاهش ریسک در پرداخت، داشتن الزامات قانونی چک کاغذی، امکان صدور و وصول چک در هر ساعت از شبانه‌روز، سرعت و دقت بیشتر در نقدشوندگی نسبت به چک کاغذی، جلوگیری از تحریف، مخدوش شدن و مغایرت عدد و حروف نسبت به چک کاغذی تعدادی از مزایای «چکنو» برای افراد و متقاضیان این محصول بانکی نوین محسوب می شود.

همه چیز درباره چکنو بانک صادرات ایران

برای دریافت برنامه چکنو لازم است، مشتری همراه بانک بانک صادرات را بر روی تلفن همراه خود نصب کند.

همه چیز درباره چکنو بانک صادرات ایران

از مزایای دیگر چکنو بانک صادرات ایران، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و مزایای زیست محیطی، حذف مراحل زمان‌گیر مثل جابه‌جایی، دسته‌بندی و حسابداری چک‌ها و مدیریت ریسک بهتر برای مشتریان است.

همچنین کاهش ارزبری برای واردات مواد اولیه کاغذ چک، تمرکز کارکنان بر ارائه سایر خدمات بانکی با خلاصی از مشکلات مربوط بر کارسازی چک کاغذی، حرکت در مسیر بانکداری دیجیتال، کاهش هزینه بانکداری، افزایش کیفیت خدمات بانکی، امکان استعلام، مشاهده کارتابل و دسترسی به سابقه چک‌های کارسازی شده از طریق بازیابی ذخیره داده‌ها و اثر مثبت بر سودآوری بانک‌ نیز از سایر مزیت‌های «چکنو» برای بانک صادرات ایران و نظام بانکی کشور می باشد.

گفتنی است که فواید « چکنو » فقط منحصر به مشتریان این محصول مالی نوین نمی باشد و شامل کل فضای اقتصاد و جامعه است.

از دیگر تبعات به کارگیری اولین چک امن دیجیتال کشور برای جامعه و اقتصاد، کاهش بیشتر تعداد چک‌های برگشتی، کمک به افزایش اعتبار چک در بازار و کنترل بهتر تخلفات احتمالی و کمک مؤثر به کاهش زندانیان است.

نحوه استفاده از چکنو بانک صادرات ایران

همه مشتریان بانک صادرات ایران که حساب جاری با دسته‌ چک دارند، از طریق همراه بانک می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به شعبه برای صدور دسته چک الکترونیک درخواست کنند.

بر اساس اعلام بانک صادرات ایران این دسته‌ چک الکترونیک با نام تجاری چکنو در حال حاضر برای مشتریان حقیقی بانک و با ١٠ برگ صادر می شود.

گفتنی است که استفاده از چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران نیازمند نصب نرم‌افزار همراه‌بانک صادرات ایران و «هامون» برای انجام امضای الکترونیکی می باشد که با نصب بر روی تلفن همراه، عملیات غیرحضوری احراز هویت انجام می شود و گواهی امضای الکترونیکی در اختیار مشتری قرار می گیرد.

بر اساس بررسی ها و گزارشات، بانک صادرات ایران در حال حاضر به عنوان تنها بانک کشور به طور همزمان در حال دو خدمت صدور فیزیکی و الکترونیکی چک است.

همچنین علاوه بر مزایای چکنو که به آن اشاره شد، فراگیری آن نیز علاوه بر کاهش هزینه‌ها، نقش مهمی در روان‌تر کردن عملیات بانکی و افزایش اعتماد فعالان اقتصادی به چک داشته و رونق بیشتر فروش اعتباری و معاملات را در پی دارد.

طبق بررسی ها و قانون چک، همچنان چک‌های کاغذی مورد استفاده قرار می گیرد امیدواریم با استقبال بیشتر مشتریان از مزایای این خدمت جدید، با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی به تدریج چک‌های کاغذی جای خود را به چکنو خواهند داد. بر اساس اعلام بانک صادرات ایران، چک‌های الکترونیک صادر شده توسط این بانک با پیوستن سایر بانک‌ها به سامانه چک امن دیجیتال و نرم‌افزار «هامون» قابلیت کارسازی در شعب تمامی بانک‌های کشور وجود خواهد داشت.

چکنو بانک صادرات، که جهت درخواست صدور دسته چک الکترونیک بانک صادرات، صدور، انتقال و نقد کردن آن راه اندازی شده است. بنابراین نیاز است که مشتریان، در مرحله نخست همراه بانک صادرات را بر روی تلفن همراه خود نصب کنند و برای تایید امضای دیجیتال از طریق اپلیکیشن هامون اقدام نمایند. پس از آن کاربر می تواند از خدمات چکنو بانک صادرات استفاده کند.

شرط اصلی برای استفاده از خدمات چکنو بانک صادرات این است که، مشتری، باید در بانک صادرات دارای حساب جاری، به همراه دسته چک باشد. با داشتن این شرط، مشتری برای استفاده از سامانه چکنو بانک صادرات باید، ابتدا نرم افزار همراه بانک صادرات، که در حال حاضر نسخه 2.4 آن موجود است، را بر روی تلفن همراه خود نصب نماید. و لازم است مشتری برای دریافت امضای الکترونیک، نسبت به نصب نرم افزار هامون بر روی تلفن همراه خود اقدام نماید.

بر اساس دستورالعمل های مبارزه با پولشویی، اشخاصی می توانند، نسبت به دریافت دسته چک جدید اقدام کنند که، حداقل 80% از برگه های آخرین دسته چک خود را به بانک عودت دهند، تفاوتی نمی کند که چک صادر یا ابطال شده است. و این خدمت در حال حاضر صرفا به اشخاص حقیقی ارائه می شود.

نحوه ورود به سامانه چکنو بانک صادرات

برای ورود به سامانه چکنو بانک صادرات، مشتری، در مرورگر خود آدرس سایت بانک صادرات به نشانی bsi.ir را جستجو کرده تا وارد سایت اصلی شود و سپس در قسمت پایین صفحه، همانطور که در تصویر مشخص است، بر روی گزینه (چکنو) چک امن دیجیتال کلیک کند.

برای دریافت برنامه چکنو لازم است، مشتری همراه بانک بانک صادرات را بر روی تلفن همراه خود نصب کند.

بعد از نصب همراه بانک صادرات ، مشتری باید از طریق برنامه هامون، اقدام به احراز هویت و دریافت امضای الکترونیک از طریق این سامانه نماید، با انجام این اقدامات و دریافت امضای الکترونیک، مشتری می تواند، وارد قسمت چکنو بانک صادرات شده و از خدمات این سامانه استفاده کند.

نحوه درخواست دسته چک از طریق چکنو

همه چیز درباره چکنو بانک صادرات ایران

برای صدور دسته چک، فرد می تواند از طریق سامانه چکنو، به شکل غیرحضوری درخواست خود، را ثبت نماید. برای اینکار نخست، مشتری بر روی گزینه درخواست صدور دسته چک باید کلیک کند و پس از آن حساب جاری که می خواهد برای آن دسته چک بگیرد را از لیست موردنظر انتخاب نماید.

پس از آن مشتری باید تعداد برگ های چک را که مدنظر دارد، وارد نماید و درخواست خود را ثبت کند. پس از ثبت درخواست، سامانه یک رمز یکبار مصرف برای مشتری ارسال می کند، که نیاز است، مشتری کد را در سامانه وارد کند و پس از تایید آن، منتظر پیامی که از سوی سامانه برای وی ارسال می شود، بماند. پس از انجام نظارت های لازم از طرف بانک، دسته چک الکترونیک برای فرد صادر و در قسمت دریافت اطلاعات دسته چک قرار می گیرد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد