صفحه اقتصاد بررسی می کند:

تحلیل بنیادی نماد کگل و بررسی سهم معدنی و صنعتی گل گهر

صفحه اقتصاد- طبق گزارش های به دست آمده از تجارت نیوز، کگل در گروه استخراج کانه‌ های فلزی با ارزش بازاری 154 هزار میلیارد تومان معامله می شود. به علاوه، در این

تحلیل بنیادی نماد کگل و بررسی سهم معدنی و صنعتی گل گهر

صفحه اقتصاد- طبق گزارش های به دست آمده از تجارت نیوز، کگل در گروه استخراج کانه‌ های فلزی با ارزش بازاری 154 هزار میلیارد تومان معامله می شود. به علاوه، در این گزارش، تمامی صورت های مالی و بازدهی به دست آمده از سهام شرکت سنگ آهن گل گهر مورد بررسی قرار می گیرد‌.

شرکت خصوصی ایران باریت در سال ۱۳۴۸، عملیات اکتشاف سنگ آهن گل گهر را آغاز و پس از ۵ سال به شرکت ملی فولاد ایران واگذار شد اما با شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق، این عملیات با وقفه روبرو و از سال ۱۳۷۰ مجدد تمامی دارایی‌ ها و دیون معدن به شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر انتقال یافت. در اواخر سال ۱۳۷۰، شرکت سنگ آهن گل گهر در اداره ثبت شرکت‌ های شهرستان سیرجان با سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد تومان به ثبت رسید.

همچنین، در شهریور ماه ۱۳۸۳، سهام شرکت سنگ آهن گل گهر در بورس اوراق بهادار تهران، ۱۲۰۰ تومان عرضه شد.

کگل

کگل

چه شرکت هایی سهامداران کگل هستند؟

با توجه به اطلاعات به دست آمده، شرکت گروه سرمایه‌ گذاری امید با داشتن 22.54 درصد به عنوان بزرگترین سرمایه گذار عمده شرکت سنگ آهن گل گهر معرفی می شود. دیگر سهامداران عمده این شرکت، شرکت گروه توسعه مالی مهر و فولاد مبارکه بوده که هر کدام به ترتیب دارای 10.8 و 2.5 درصد از سهام شرکت سنگ آهن گل گهر هستند. به علاوه، نکته قابل ذکر دیگر این است که سهامداران خرد یا شناور نیز دارای ۶۰ در صد از سهام این شرکت هستند.

بازدهی کگل در یک سال اخیر چقدر بود؟

بازدهی سهام کگل در جدولی بیان شده که این جدول، بازدهی سهام را در دوره های زمانی مختلف به نمایش گذاشته است. مطابق با این جدول، در تمامی بازه های زمانی طولانی مدت و بلند مدت، سهام شرکت سنگ آهن گل گهر، عملکرد بدتری نسبت به شاخص کل و میانگین گروه استخراج کانه های فلزی داشته است.

نکته قابل تامل در این جدول، قیمت سهام این شرکت در شش ماه اخیر بوده که با بیش از 41 درصد افت مواجه شده است. علاوه بر این، در این زمان، شاخص کل فقط 3.31 درصد کم شده است. با این وجود، طی مدت سه سال که شاخص گروه استخراج کانه های فلزی، رشد 451 درصدی داشته، سهام کگل نیز حدود 280 درصد افزایش یافته است.

کگل در سال گذشته چقدر سود ساخت؟

با انتشار صورت مالی پایان سال 1400 کگل مشاهده شد که سود خالص این شرکت افزایش 47 درصدی داشته و به سطح 20 هزار و 845 میلیارد تومانی رسیده است. سود انباشته شرکت سنگ آهن گل‌گهر نیز در این سال با جهش 30 درصدی خود را به محدوده 21 هزار و 173 میلیارد تومانی رساند.

بررسی های انجام گرفته از صورت های مالی کگل در چندین سال گذشته بیانگر این است که این شرکت در تلاش بوده در طی پنج سال اخیر، سودسازی خود را افزایش دهد به گونه ای که در سال 99 توانست این سودسازی را تقریبا 117 درصد افزایش و به عدد 14 هزار و 160 میلیارد تومان برساند.

در سایت کدال، سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران، صورت های مالی 6 ماهه کگل انتشار یافته که کاهش بیش از 65 درصد از سود سازی شرکت را در شش ماه اول سال جاری، اطلاع می دهد. در واقعیت، افزایش بهای تمام شده محصولات سنگ آهن گل گهر و کم شدن فروش این شرکت باعث این کاهش سودسازی شده است. EPS یا سود بدست آمده از هر سهم شرکت کگل در نیم سال 1401، حدود 37 تومان به ثبت رسیده است.

نکته قابل ذکر دیگر، کاهش 70 درصدی درآمد عملیاتی این شرکت در نیمه اول سال بوده که این آمار در سایت کدال قابل مشاهده است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد