آیا عرضه اولیه شرکت ریل‌پردازنوآفرین (حآفرین) لغو می شود؟

پس از بی خبری و تصویب روش جدید عرضه اولیه حآفرین؛ به بهانه تشویق سهامداران به روش غیر مستقیم؛ (ارائه عرضه سهم و کشف قیمت ابتدا به صندوق ها

آیا عرضه اولیه شرکت ریل‌پردازنوآفرین (حآفرین) لغو می شود؟

پس از بی خبری و تصویب روش جدید عرضه اولیه حآفرین ؛ به بهانه تشویق سهامداران به روش غیر مستقیم؛ (ارائه عرضه سهم و کشف قیمت ابتدا به صندوق ها؛ و عرضه آن در فردای روز کاری به سهامداران خرد )؛ که معلوم نیست دقیقا چه کسی این طرح را پیشنهاد داده (بدون نظرخواهی دقیق از فعالان و سهامداران)؛ و عجیب تر آنکه با نادیده گرفتن بیش از 5 میلیون سهامدار دوستدار عرضه اولیه؛در نهایت در سازمان بورس؛ تصویب شد.

گفته می شود این نوع عرضه برای سهام شرکت های کوچک و یا پر ریسک انجام می شود.

اما فعالین بازار و سهامداران به این روش به شدت اعتراض کردند و این اتفاق را به نوعی رانتخواری قانونی و در نوع خود بی عدالتی؛ دانستند به همین دلیل خواستار برچیده شدن این روش جدید عرضه شده اند.

ابتدا باید در مورد سهام کوچک گفت که شایددر آینده با مشارکت های بالا؛ توجیه پذیر باشد (البته این اتفاق نیز فعلا با مشارکت 2.5 میلیون نفر قابل توجیه نیست) چرا که ما تا سال 1399 مشارکت بیش از 5 میلیونی داشتیم و سهام کوچک نیز با روش بوک بیلدینگ که عادلانه ترین روش ممکن بود انجام می شد.

اما در مورد سهام پر ریسک که جدیدا" این موضوع (شرکت پرریسک) باب شده است باید گفت: بنظر می رسد سازمان بورس و متولیان ذیربط می خواهند با ورود سهام شرکت هایی مثلا" پرریسک؛ مسئولیت اتفاقات احتمالی ناشی از سهام عرضه شده شرکت های پر ریسک را؛ از سر خود باز کنند.

سازمان بورس از بعد نظارتی و بورس ها؛ موظفند شرکت هایی را وارد بازار سرمایه نمایند که شفافیت لازم را داشته و طبق ضوابط؛ شرایط قانونی پذیرش را داشته باشند.

چیزی به نام سهام شرکت پرریسک و کم ریسک و اینها که واژه های جدیدی است، نباید به این بهانه ها؛ هر شرکتی را پذیرش کرد چرا که این اتفاقات؛ بعدا ممکن است تبعات سنگینی هم برای بازار سرمایه؛ مسئولین و سهامداران داشته باشد.

پ.ن: مسئولین سازمان بورس بهوش باشند چرا که این نوع روش عرضه حآفرین خلاف اکثریت سهامداران و فعالان بازار است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان