گزارش اختصاصی صفحه اقتصاد از احکام ۱۴۰۲ بازنشستگان

حقوق و احکام بازنشستگان در سال ۱۴۰۲

صفحه اقتصاد - جواد نبوتی - حقوق و احکام بازنشستگان در سال جدید، مطابق با روال سال‌های گذشته و با توجه به میزان تورم پس از تعیین رقم سبد معیشت اعلام شد. با

حقوق و احکام بازنشستگان در سال ۱۴۰۲
صفحه اقتصاد - جواد نبوتی - حقوق و احکام بازنشستگان در سال جدید، مطابق با روال سال‌های گذشته و با توجه به میزان تورم پس از تعیین رقم سبد معیشت اعلام شد. با توجه به افزایش اعلامی ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ سعی کرده‌ایم تا آخرین تدابیر و اخبار نسبت به احکام جدید و میزان افزایش حقوق بازنشستگان را گردآوری نماییم.
بنا بر این گزارش، هر ساله، حقوق بازنشستگان کارکنان دولتی در اسناد حقوقی بازنشستگی آنان، افزایش می یابد. این افزایش حقوق توسط صندوق بازنشستگی کشوری اعلام و به بازنشستگان کارکنان دولتی اطلاع داده می شود. حقوق بازنشستگان به میزان پولی گفته می‌شود که به طور مستمر و تا پایان عمر به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی تعلق می‌گیرد. افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی باید با توجه به نرخ تورم و سبد معیشت خانوارها تعیین شود. در سال ۱۴۰۲، حقوق پایه کارگران و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ هزار تومان افزایش یافت، اما این رقم بسیار کمتر از انتظارات جامعه کارگری بوده و نتوانسته است نیازهای آنان را برطرف کند.
تورم بی سابقه، سبب افزایش قیمت های محصولات مختلف شده و معیشت خانوارها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. بنا بر بند ۶ تصویب‌نامه هیات وزیران پس از اعمال افزایش‌های موضوع بندهای ۱ تا ۵ همین تصویب‌نامه، مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی، پیمانی، کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد، با اعمال امتیازات جزء (۱) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری (مصوب ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ ) نباید از مبلغ هفتاد و نه میلیون و دویست و هفتاد هزار و هشتصد (۷۹.۲۷۰.۸۰۰) ریال کمتر شود و در صورت نرسیدن مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی افراد موصوف به رقم مذکور، مابه التفاوت آن تا مبلغ (۷۹.۲۷۰.۸۰۰) ریال با عنوان «تفاوت تطبیق موضوع جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲» در احکام درج می‌شود.
این میزان ثابت نبوده و با هر گونه تغییر در حکم کارگزینی مشمولین، مجددا محاسبه می‌شود. سازمان بیمه مربوط به بازنشستگان کارکنان دولتی، صندوق بازنشستگی کشوری نام دارد و شخصیت حقوقی مستقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد. این سازمان مسئولیت اداره امور بازنشستگان کارکنان دولتی را به عهده دارد. به منظور پرداخت حقوق بازنشستگی، صندوق بازنشستگی کشوری هر ساله با توجه به تصمیمات دولت و مصوبات مجلس، افزایش حقوق بازنشستگان را اجرایی می‌کند و به منابع لازم برای پرداخت این حقوق دسترسی دارد.
احکام بازنشستگان منتظر ابلاغ رسمی در حال حاضر، سه میلیون و 600 هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند. احکام حقوقی سال جدید بازنشستگان کارگری در اردیبهشت صادر خواهد شد هنوز ابلاغیه افزایش مستمری بازنشستگان کارگری توسط مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی صادر نشده است. به گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ، احکام سال ۱۴۰۲ بازنشستگان زیرپوشش صندوق بازنشستگی کشوری براساس مصوبه جدید در حال آماده‌سازی است تا پس از ابلاغ رسمی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین اعتبارات لازم، به سرعت صادر شود و در اختیار بازنشستگان قرار گیرد. صندوق بازنشستگی کشوری با هدف ساماندهی خدمات الکترونیکی و تسهیل در ارائه خدمات به بازنشستگان، سامانه احکام جدید بازنشستگان کشوری راه‌اندازی کرده است.
این سامانه برای دریافت احکام جدید بازنشستگان کشوری 1402 به آدرس cspf.ir باز شده است. اطلاع از آخرین حکم بازنشستگی از طریق سامانه احکام نعمت الله ترکی نماینده صندوق بازنشستگی کشوری، اعلام کرد که صدور احکام ۱۵ درصد حقوق بازنشستگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی به حدود ۱۸۰ هزار بازنشسته افزایش یافته است. این احکام پس از صدور به سامانه احکام در نرم افزار صبا و درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی کشوری بارگذاری شده است. طبق آخرین اخبار در سال ۱۴۰۲، حقوق بازنشستگان کارکنان دولتی در مقایسه با آخرین حکم حقوقی سال قبل، با نرخ 20 درصد افزایش خواهد یافت. به همین منظور، احکام جدید بازنشستگان کشوری برای سال ۱۴۰۲، با توجه به این افزایش، اصلاح و تنظیم شده و از طریق سامانه احکام جدید بازنشستگان کشوری در سایت صندوق بازنشستگی کشوری در دسترس است.
بازنشستگان کشوری می‌توانند از طریق بخش درگاه خدمات الکترونیکی، بدون نیاز به حضور حضوری، برای دریافت احکام جدید خود در سال جاری و اطلاع از میزان افزایش حقوق بازنشستگی خود، اقدام نمایند. این سامانه با هدف تسهیل در ارائه خدمات، با گسترش مفهوم دولت الکترونیک و غیر حضوری شدن خدمات دولتی راه‌اندازی شده است.
آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان