صفحه اقتصاد گزارش می دهد:

نحوه خرید و فروش خودرو های وارداتی در سال ۱۴۰۱ چگونه است؟

صفحه اقتصاد در این خبر به توضیحاتی درباره اینکه نحوه خرید و فروش خودرو های وارداتی در سال 1401 چگونه است؟ پرداخته است. 

نحوه خرید و فروش خودرو های وارداتی در سال 1401 چگونه است؟

صفحه اقتصاد در این خبر به توضیحاتی درباره اینکه نحوه خرید و فروش خودرو های وارداتی در سال 1401 چگونه است؟ پرداخته است.

با توجه به اینکه اولین مرحله از ثبت‌نام خودروهای خارجی وارده شده از روز 6 اسفند ماه 1401 آغاز شد؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط عرضه و نحوه ثبت‌نام این خودروها را در اطلاعیه‌ای اعلام کرد.

نحوه خرید خودرو های وارداتی در سال 1401

در حالی که اخبار رسمی حکایت از ثبت سفارش ۸۵ هزار دستگاه خودرو دارد، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته است که در شش ماه حداقل صد هزار دستگاه خودروی وارداتی عرضه خواهد شد .

نیمه اول امسال ، پس از تصویب آیین نامه واردات خودرو بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده دارد تا پاییز خودروهای وارداتی از راه برسند اما در حالی که آخرین ماه سال در حال سپری شدن است، اولین عرضه خودروهای وارداتی از روز شش اسفند آغاز شد.

نحوه فروش خودرو های وارداتی در سال 1401

هر چند وزیر صمت پیش از این بارها تاکید کرده بود که خودروهای وارداتی اقتصادی و ارزان خواهند بود اما طبق شرایط اعلامی مشخص شده است این خودروها در بهترین حالت قیمت‌هایی در محدوده یک ملیلیارد تومان خواهند داشت.

وی در خرداد ماه امسال پیش از تصویب نهایی ایین نامه واردات خودرو گفته بود: وضعیت صنعت خودرو امروز آن‌چیزی نیست که به عنوان وزیر آن را تایید کنم، آیین‌نامه واردات خودرو در نوبت بررسی در هیأت دولت است اما، تاکید بر واردات خودروهای اقتصادی، یعنی زیر ۱۰ هزار دلار است تا جایگزین خودروهای ارزان داخلی که حذف شده، مثل تیبا و سمند شود.

نحوه ثبت نام خودرو های وارداتی در سال 1401 چگونه است؟

وی دی ماه سال ۱۴۰۱ نیز اعلام کرد: خودروهای ارزان قیمت وارد کشور می‌شوند.

حالا اما طبق شرایط تدوین شده متقاضیان خودروهای وارداتی باید بلوکه شدن سرمایه‌ای پانصد میلیون تومانی را بپذیرند.مقرر است این سرمایه تا زمان مشخص شدن نتایج در حساب متقاضیان بلوکه شود . گرچه وزارت صمت با این روش قصد دارد تقاضا را به سمت مشتریان واقعی هدایت کند، اما برخی معتقدند سودجویان راه چاره را به زودی خواهند یافت.

داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال خودرو و عدم خرید خودرو در ۴۸ ماه گذشته از جمله شرایط لازم برای ثبت‌نام‌کنندگان است و تا یک سال امکان انتقال سند برای متقاضیان وجود ندارد.

امید قالیباف اعلام کرد: تا پایان امسال دیگر قرعه‌کشی خودرو نخواهیم داشت. علت آن را هم باید در رشد جهش‌وار تولید خودرو جستجو کرد.

خبر آنلاین نوشت: ساعتی از سخن او نگذشت که در توئیتی تکمیلی توضیح داد: متقاضیان خرید خودروهای وارداتی روز (شنبه، ۶ اسفند ماه) از ساعت ۱۲ به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مراجعه کنند.

خودرو وارداتی

ثبت‌نام خودروهای وارداتی از روز (شنبه ۶ اسفند ماه) آغاز شد. تعداد خودروهایی که عرضه خواهد شد بر اساس تعداد ثبت‌نام‌هایی که صورت خواهد گرفت، تصمیم‌گیری می‌شود، اما به گفته مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، حداقل فروش ۱۰۰ هزار خودرو در یک بازه شش ماهه دیده شده است. متقاضیان بایستی مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود مسدود کنند تا زمانی که حق تقدم مشخص شود و طبق نوبت تعیین شده، بر اساس خودروهایی که عرضه و ثبت‌نام می‌شود، مبلغ اولیه را تکمیل وجه و واریز کنند.

بر این اساس متقاضیان خرید خودروهای وارداتی برای ثبت درخواست خود به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به آدرس saleauto.ir مراجعه کنند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات، نحوه ثبت‌نام، شرایط ثبت‌نام و هر آنچه که لازم است تا متقاضیان اطلاع داشته باشند، به شرح زیر است:

فرآیند فروش خودروهای وارداتی، در سه مرحله انجام خواهد شد:

۱- ثبت‌نام متقاضیان و انجام فرآیند نوبت‌دهی

۲- انتشار آگهی عرضه خودروهای وارداتی و اقدام به خرید توسط متقاضیان حائز شرایط طبق نوبت

۳- تحویل خودروهای وارداتی به خریداران

شرایط ثبت‌نام متقاضیان و انجام فرآیند نوبت‌دهی

با آغاز به کار سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی saleauto.ir از روز (شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱) متقاضیان تا روز پنج‌شنبه (۱۱ اسفندماه) فرصت ثبت‌نام در این سامانه را خواهند داشت.

نکته مهم این است که ثبت‌نامِ زودتر به معنای در اولویت قرار گرفتن در تخصیص خودرو نیست و طبق تاکید مسئولان وزارت صمت، زمان ثبت‌نام اولویت محسوب نمی‌شود؛ بنابراین متقاضیان خرید خودروهای خارجی وارداتی تا پایان هفته برای ثبت‌نام فرصت دارند و لازم نیست در همان ساعات اولیه آغاز به کار سامانه، برای ثبت درخواست خود مراجعه کنند.

پیش‌شرط ثبت‌نام در سامانه مذکور، موجودی حساب بانکی متقاضی است که به طور علی‌الحساب، ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده است پیش‌شرط ثبت‌نام در سامانه مذکور، موجودی حساب بانکی متقاضی است که به طور علی‌الحساب، ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

بر این اساس، متقاضیان خرید خودروهای وارداتی بایستی پیش از ثبت‌نام در سامانه، با مراجعه به شعب بانک‌های منتخب (تجارت، ملت، صادرات، ملی و قرض‌الحسنه مهر ایران) فرم مسدودی ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروی خارجی را پر کنند. این پول در حساب شخصی متقاضیان، ‌ باقی می‌ماند و صرفاً مسدود می‌شود.

گفتنی است که سایر بانک‌های حائز شرایط نیز، پس از اتصال به سامانه، معرفی خواهند شد.

از جمله سایر شرایط ثبت‌نام در سامانه فروش خودروهای خارجی که با هدف توزیع عادلانه اتخاذ شده است، می‌توان به شرایط طرح‌های فروش‌های خودروهای داخلی طی سال‌های اخیر همچون نداشتن سابقه خرید خودروی صفر از خودروسازان داخلی یا از طریق بورس کالا طی ۴۸ ماه گذشته، دارا بودن گواهینامه رانندگی، عدم پلاک انتظامی فعال (تا زمان تحویل خودروهای وارداتی، شرط نداشتن پلاک انتظامی فعال، بررسی می‌شود)، عدم ثبت‌نام در طرح‌های فروش خودروسازان و عرضه آن‌ها در بورس کالا و… اشاره کرد.

در رابطه با عدم ثبت‌نام در سایر طرح‌های فروش، شایان ذکر است که متقاضیان خرید خودروهای وارداتی، ‌ در صورت شرکت در برنامه‌های فروش خودروسازان داخلی یا عرضه خودرو در بورس و تحویل خودرو در این برنامه‌ها، فرصت خرید خودروهای وارداتی را از دست خواهند داد.

متقاضیان حائز شرایط عمومی مندرج در بخشنامه، پالایش شده و طبق قرعه، فرآیند نوبت‌دهی آنها انجام می‌شود در نهایت پس از پایان مهلت ثبت‌نام در سامانه فروش خودروهای وارداتی، متقاضیان حائز شرایط عمومی مندرج در بخشنامه، پالایش شده و طبق قرعه، فرآیند نوبت‌دهی آنها انجام می‌شود تا نوبت تخصیص خودرو به متقاضیان حائز شرایط مشخص شود.

خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی چگونه عرضه می شوند؟

با اعلام نوبت متقاضیان برای تخصیص خودرو، بلافاصله عرضه خودروهای وارداتی با ذکر مشخصات کامل خودروها شروع می‌شود و هر یک از واردکنندگان، تعداد مشخصی از خودروها را با موعد تحویل معین، عرضه خواهند کرد.

در هر مرحله از عرضه خودروهای وارداتی، تمام متقاضیان حائز شرایط، طی مدت معینی که اعلام می‌شود، می‌توانند در سامانه برای خرید خودروهای عرضه‌شده اقدام به ثبت‌نام کنند اما طبیعتاً افرادی که در نوبت بالاتری دارند شانس بیشتری برای انتخاب این خودروها را خواهند داشت. پس از پایان مهلت مذکور، اسامی خریداران قطعی خودروهای عرضه‌شده (به ترتیب نوبت متقاضیان) اعلام خواهد شد.

ضمناً در صورتی که خودروی عرضه‌شده، مورد پسند افراد حائز شرایط و در نوبت‌های بالا نباشد، می‌توانند منتظر بمانند و در عرضه‌های بعدی شرکت کنند؛ بنابراین نوبت آن‌ها حفظ می‌شود. به عنوان مثال چنانچه در اولین مرحله، ۲٠٠٠ خودروی چانگان CS۵۵ پلاس عرضه شود، همه متقاضیان حائز شرایط امکان ثبت‌نام برای این خودرو را خواهند داشت اما پس از پایان ثبت‌نام، سامانه طبق نوبت اختصاص‌یافته به افراد، ٢٠٠٠ متقاضی که نوبت بالاتری قرار دارند را به عنوان خریداران قطعی معرفی خواهد کرد.

نحوه تحویل خودرو

برخلاف روش‌های گذشته فروش خودروهای وارداتی که متقاضیان، تمام وجه خودرو را در همان زمان ثبت‌نام پرداخت می‌کردند، در سامانه یکپارچه، خریداران قطعی تا زمان تحویل خودرو طی سه مرحله اقدام به تکمیل وجه می‌کنند که مراحل آن در بخشنامه ذکر شده است.

لازم به ذکر است طبق بخشنامه مذکور، تضامین محکمی از واردکنندگان برای تحویل خودرو در زمان مقرر گرفته شده تا در صورت هرگونه تاخیر، جرائم قابل توجهی به طور قطعی به خریداران پرداخت شود.

ضمن اینکه در صورت تاخیر بیش از سه ماه واردکننده برای تحویل خودرو به مشتری و ابطال قرارداد، واردکننده علاوه بر پرداخت جریمه ماهانه ۵.٧ درصدی (نسبت به قیمت خودرو)، مکلف به پرداخت پنج درصد جریمه فسخ قرارداد به مشتری است.

برخلاف سال‌های گذشته در شیوه جدید، قیمت نهایی هر مدل خودرو برآورد و تعیین می‌شود و با احتساب سود عادلانه واردکننده، هزینه تمام‌شده از خریدار اخذ می‌شود.

علاوه‌ بر موارد فوق، در این طرح‌های فروش خودروهای وارداتی، شرایط نیز وجود دارد:

افرادی که به صورت هم‌زمان در بورس کالا یا سامانه‌های خرید شرکت‌های خودروساز ثبت‌نام کرده‌اند، در صورت دریافت خودروی تولید داخل یا مونتاژی، تا پیش از عرضه خودروهای وارداتی، باید از این طرح انصراف دهند. در صورت عدم انصراف، متقاضی با جریمه مندرج در قرارداد مواجه خواهد شد.

انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.

امکان صلح خودروهای وارداتی وجود ندارد.

امکان انتقال سند خودرو به مدت یک سال از زمان خرید وجود ندارد.

امکان ثبت‌نام و خرید برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.

پس از پایان ثبت‌نام، نوبت تخصیص افراد دارای شرایط مذکور طبق قرعه مشخص می‌شود.

با تعیین "نوبت"، متقاضیان می‌توانند در عرضه‌های آتی خودروی وارداتی، نسبت به انتخاب نوع خودرو در سامانه اقدام کنند.

وجه دریافتی که در زمان افتتاح حساب وکالتی جهت ثبت‌نام اولیه واریز می‌شود تا زمان تحویل خودرو بایستی در حساب مسدود باشد و در صورت برداشت، ثبت‌نام فرد ابطال خواهد شد.

امکان انصراف از معامله تا زمان انعقاد قرارداد نهایی با واردکننده خودرو از سوی خریدار در سامانه، بدون جریمه، وجود دارد. انصراف از معامله در صورت انعقاد قرارداد نهایی، مشمول پرداخت جریمه‌ای معادل پنج درصد قیمت پایه به واردکننده می‌شود.

متقاضیان دارای "نوبت خرید خودرو"، امکان ثبت‌نام و خرید خودروهای داخلی را ندارند.

افتتاح حساب وکالتی و ثبت‌نام‌اولیه در سامانه یکپارچه هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد کرد.

پس از انعقاد قرارداد با خریدار، قیمت پایه خودرو هیچ‌گونه تغییری نخواهد کرد و برآوردی از هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، مالیات، عوارض و حقوق گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد به خریدار اعلام خواهد شد.

در مرحله تحویل خودروها نیز، پس از ورود خودرو به گمرک، واردکننده نسبت به ارسال دعوت‌نامه اقدام خواهد کرد و موظف است در صورت تکمیل وجه خریداران ظرف مدت حداکثر یک ماه خودرو را تحویل دهد. در این مرحله بخش دوم پرداخت وجه به حساب وکالتی تکمیل و به حساب گمرک یا دستگاه‌های ذی‌نفع واریز می‌شود.

لازم به ذکر مجدد است که وجه خودرو در سه مرحله پرداخت می‌شود:

مرحله نخست به صورت علی‌الحساب در زمان ثبت‌نام، مرحله دوم در زمان عقد قرارداد (در مرحله تخصیص خودرو) شامل قیمت خودرو و هزینه‌ها تا ورود خودرو به گمرک و مرحله سوم در زمان تحویل خودرو شامل هزینه‌های مربوط به مالیات، عوارض و حقوقی گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان