یك واردكننده و فروشنده قطعات ماشین‌های سنگین:

سیستم پرداخت مالیات منصفانه نیست

یك واردكننده و فروشنده قطعات ماشین‌های سنگین نسبت به سیستم تعیین‌شده برای گرفتن مالیات انتقاد و تاكید كرد: این سیستم، منصفانه و واقعی نیست؛

سیستم پرداخت مالیات منصفانه نیست

یك واردكننده و فروشنده قطعات ماشین‌های سنگین نسبت به سیستم تعیین‌شده برای گرفتن مالیات انتقاد و تاكید كرد: این سیستم، منصفانه و واقعی نیست؛ اگر واقعی بود همه با آن کنار می‌آمدند.

امیر اسدزاده در گفت‌گو با خبرنگار « صفحه اقتصاد » گفت: افراد فکر می‌کنند، بیشتر از سودشان باید مالیات پرداخت کنند. به همین دلیل، این سیستم مالیات گرفتن با اعتراض مواجه شده است.

او در این‌باره توضیح داد: چیزی که این روزها ذهن بیشتر فعالان این حوزه را به خود مشغول کرده، مالیات‌ها، تراکنش‌های بانکی و کارت کشیدن است. اكنون فصل ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی است و اعلام کرده‌اند براساس این‌که چقدر پول وارد حساب شده یا از آن رفته است، مالیات تعیین می‌شود. بر همین اساس، اداره دارایی سود مبلغی را كه به حساب یك نفر در طول یك سال وارد می‌شود با فرمول مورد نظر خود محاسبه و برای آن مالیات تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: فرض كنید شما مشتری یک فروشگاه لوازم خانگی هستید، مشتری‌مداری نیز یکی از شعارهای اساسی هر فروشنده‌ای است؛ اگر شما چند قلم کالا بخرید و آن فروشگاه، یک قلم را نداشته باشد، حالت طبیعی و خوب، این است که فروشنده برای آن‌که مشتری‌اش را از دست ندهد، از همکارانش آن کالا را بگیرد و به مشتری بفروشد. این اتفاق معمولاً می‌افتد. طبیعی است كه فروشنده نمی‌تواند ۲۰ درصد سود را كه قرار است اداره دارایی مبنای اخذ مالیات قرار دهد، روی قیمت کالایی بكشد که از فروشگاه دیگری آورده است فقط به منظور راه انداختن كار و حفظ رضایت مشتری، اما از نگاه اداره دارایی، پولی که به حساب فروشنده می‌آید شامل مالیات می‌شود.

اسدزاده افزود: از دید اداره مالیات، از جمع مبالغی که به حساب شما وارد شود، حدود ۱۷ درصد سود است و برای این‌که ۱۷ درصد قیمت فروش سود باشد، باید بیش از ۲۰ درصد به قیمت خرید اضافه شده باشد و می‌‌گویند بر این اساس، باید ۲۵ درصد آن را مالیات بدهید. واقعاً این‌گونه نیست که هر پولی وارد حساب می‌شود، الزاما برای فروشنده سودآور بوده باشد.

این فروشنده قطعات ماشین‌های سنگین یادآوری كرد: تا پیش از این، ملاک تعیین مالیات سند و فاکتور فروش بود و شرکت‌ها هم سر سال گزارش عملکرد خود را به اداره دارایی ارائه می‌كردند و براساس آن مالیات می‌دادند. چه بسا برخی معاملات به‌جای سود برای شخص ضرر داشته باشد، قاعدتا باید از درآمد و سود مالیات گرفته شود نه از دریافت و پرداخت.

او در این‌باره مثالی زد: در این مدت، شما حتماً با این موقعیت مواجه شده‌اید که فروشنده از شما می‌خواهد، مبلغ را برایش کارت به کارت کنید، به جای آن‌که کارت بکشید. شاید دلیلش این است كه فروشنده می‌خواهد به این طریق، بخشی از وجوهی را که به حسابش آمده، ولی هیچ سودی نداشته، جبران كند. مثلا شاید در مقطعی از زمان مبلغی را به‌عنوان قرض از دوستی گرفته و بعد از مدتی پس داده است یا برعکس .

او همچنین اظهار كرد: ما یك کشور کاملا صنعتی نیستیم که بیشتر نیاز مردم را در داخل تولید کنیم. بنابراین بسیاری از کالاها به كشور وارد می‌شوند. بخش زیادی از لوازم خانگی، صنعتی و لوازم خودرو به کشور وارد می‌شوند. در این میان، کار بسیاری از افراد خرید و فروش است؛ از زمانی که کالا وارد کشور می‌شود تا زمانی که به دست مصرف‌کننده نهایی در نقطه‌ای از کشور می‌رسد، شاید توسط چند نفر خرید و فروش شود.

اسدزاده افزود: سیستم توزیع در بسیاری موارد در کشور ما این‌گونه است و افراد زیادی در این فرآیند مشغول کار هستند و خیلی از آن‌ها با رعایت انصاف و در نظر گرفتن شرایط و از طرفی رقابتی بودن بازار، کالا را با سودی بسیار کمتر از ۲۰ درصد می‌فروشند. اگر قرار باشد هریک از این افراد ۲۰ درصد به قیمت کالاها اضافه کنند، قیمت نهایی كالا چند برابر می‌شود.

او همچنین اظهار كرد: قطعات ماشین‌های سنگین تنوع زیادی دارند و هیچ کسی نیست که همه قطعات را خودش داشته باشد. برای آن‌که موتور یک ماشین به‌شکل کامل تعمیر شود، ده‌ها قلم کالا مورد نیاز است و شاید یک فروشگاه نیمی از آن‌ها را خودش داشته باشد، اما بقیه را باید از دیگر فروشگاه‌ها تأمین کند. فروشنده روی قطعاتی که خودش دارد، سود منطقی می‌کشد، اما روی اجناسی که از بازار تهیه می‌کند، نمی‌تواند 20 درصد سود اضافه بگیرد؛ ولی از نگاه اداره دارایی، شما کالایی را فروخته‌اید و مشتری کارت کشیده است و وقتی پول به حساب شما وارد شده است، سود هم کرده‌اید!

وی همچنین افزود: در حوزه ماشین‌های سنگین به‌خاطر وجود مشکلات، خیلی از پروژه‌ها بودجه کافی ندارند و حرکت روبه جلو در این حوزه کُند است.

گفتگو: شاهده یوسفی

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان