یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

کاهش حداکثری ریسک تصادفات جاده ای ، یک تکلیف ملی و انسانیست!

تعطیلات نوروزی فروردین ۱۴۰۳ در حالی به پایان رسید که حسب آمارهای منتشر شده تعداد ۱۰۰ هزار تصادف ، ۸۱۳ کشته و ۱۷ هزار و ۵۶ تصادف جرحی و ۲۱ هزار و ۴۴۶ مجروح از مسافرتهای جاده ای بر جا گذاشته شده!! آمار تاسف آوری است.

کاهش حداکثری ریسک تصادفات جاده ای ، یک تکلیف ملی و انسانیست!
صفحه اقتصاد -

 برای جامعه ایرانی که خود را یکی از با فرهنگ ترین مردمان جهانشهر می داند ، این تعداد کشته شدگان و مجروحین حوادث رانندگی که ناشی از فرهنگ پایین رانندگی در جاده ها و خیابانهاست قابل توجیه نیست! قطعا از سوی کارشناسان منطقه و سایر کشورها ، این میزان پتانسیل ریسک تصادفات نمره منفی بالا دارد و مانع از گسترش صنعت گردشگری در حال توسعه در دنیا در کشورمان خواهد شد . در زمانی که تحت برنامه ریزی جهانی ، اقتصاد متکی به صدور نفت خام و مشتقات فرآوری شده آن تا سالهای آینده برچیده می گردد و پیش بینی شده سهم گردشگری از ۱۸ درصد به ۴۰ درصد در GDP جهانی برسد ، کدام توریست عاقل خارجی ، ریسک نمی کند تا تعطیلات سالیانه خود را در ایران و در گذر از جاده های ایران طی کند !؟ هر چقدر هم بدانند در ایران ، آثار باستانی بسیار نادر و دیدنی و مناطق زیبای طبیعی اعم از جنگل ، جلگه ، دریاچه ، کویر ، سواحل متنوع کنار دریا و سبک زندگی عشایری زیبا و غذاها و میوه های خوشمزه وجود دارد!؟ پس در نتیجه یکی از منابع درآمدی جایگزین را بخاطر ریسک های قابل حذف از دست خواهیم داد!!
شک نداشته باشید ، انتشار این آمار و ارقام که اصل اطلاع رسانی آن اقدامی مفید است .زیرا منشا و باعث بفکر فرو رفتن صاحبنظران حوادث رانندگی و عموم مردم شریف ایران موجب خواهد شد تا با برنامه ریزی و طرح ریزی اصولی و منطقی برای حذف و یا کاهش حداکثری این مخاطرات شیطان صفت و اهریمن تضعیف کننده شادی و نشاط ایام خوش فرزندان ایران ، چاره اندیشی می شود . از سوی دیگر باعث ترس و بیم گردشگران خارجی برای سفر به ایران و تردد جاده ای در کشورمان خواهد شد . بدین ترتیب از افزایش سهم اقتصاد توریسم در حال پیاده سازی در کشورهای منطقه چیزی عاید ایران نخواهد شد . هر ساله هم اهریمن تصادفات جان تعداد زیادی از هموطنان عزیز را می گیرد و تعداد زیادی را مجروح و معلول می گرداند و اقتصاد ملی را هرچه بیشتر تضعیف می کند . چاره کار چیست!؟
قطعا کارشناسان پلیس راهور ناجا ، از دانش و اطلاعات و تجربه مکفی در تجزیه و تحلیل علل تواتر و شدت تصادفات برخوردارند و راهکارهای کاهش حداکثری را به دقت شناسایی مینمایند . لذا لایق ترین صاحب نظران در این زمینه هستند . از سوی دیگر دستگاههای دولتی و مردمی ذیربط با کنترل این#ریسک ملی هم تکلیف و توانایی کمک به کاهش حداکثری این ریسک را دارند . بعلت اینکه بیشترین آمار علت رخداد تصادفات در ایام نوروز ۱۴۰۳ مربوط به عامل انسانی و رانندگان بوده ،لذا آموزش عمومی و تمرکز بر ارتقا سطح اگاهی رانندگان نسبت به عوامل خطر زا در کاهش حداکثری تصادفات بسیار موثر است . سازمانهایی همچون وزارتخانه های کشور ، راه و مسکن ، بهداشت و درمان پزشکی ، صنایع ، رادیو و تلویزیون ، سازمان هلال احمر ، اورژانس کشور ، بیمه مرکزی ایران ، صندوق تامین خسارتهای بدنی و ... از یکسو و انجمن های مردمی دارای ماموریت مقابله با ریسک ها در استانها و سطح کشور و سازمانهای تبلیغاتی اسلامی و اشخاص خیرخواه در برپایی کمپین های علمی ، تکنیکی ، تبلیغاتی ، آموزشی مقابله با تصادفات رانندگی نقش بسزایی در مبارزه با این اهریمن پلید در ایام نوروز دارند.
هر ساله ، موکب داران ایرانی در ایام اربعین سالار شهیدان و یارانش امام حسین (ع) در مسیر پیاده روی زائران ایستگاههای توقف و پذیرایی از زائران را بر پا و خدمتگزاری می کنند. کشته شدگان و مجروحین تصادفات جاده ای انسانهای مسلمان و از مریدان حضرت اباعبدالله و هموطنان شما بزرگواران هستند.

به عنوان یک هموطن مطالعه گر انواع ریسک ها و نگران آثار خسارتهای مادی و معنوی استراتژیک این حوادث به هموطنان موکب دار پیشنهاد برپایی ایستگاههای پذیرایی و توقف مسافرین نوروزی را در نزدیکی نقاط حادثه خیز و میانبرهای جاده ها برای استراحت چند دقیقه ای مسافرین و رانندگان مستقر تا از شتاب و خستگی رانندگان کاسته و نهایتا آمار این تصادفات کاهش معنی دار بیابد. مسلما، کارشناسان راهنمایی و رانندگی، اورژانس، فرمانداریها، جامعه شناسان، روانشناسان می توانند بهترین مشاورین جانمایی استقرار ایستگاهها و تعیین نوع پذیرایی و اجرا برنامه های تمدد اعصاب در حین توقف مسافرین در پیاده سازی این پیشنهاد به نفع مصالح و منافع ملی باشند. از درگاه پرودگار متعال در خواست اجابت و اراده اجرای این پیشنهاد در اذهان خیرخواهان کشورمان را مسئلت می نمایم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد