یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی

اینفلوئنسرها ؛ پیام آوران تمدن نوین در جهان

نشانه های تغییرات وسیع در سبک های کار و زندگی انسانها به چشم دیده می شوند . برای همه انسانهای معاصر درک و فهم این تغییرات بسیار مهم است گرچه شهروندان نقش اجرایی در زمینه تحولات نتوانند ایفا کنند . لیکن یادگیری و شناسایی اثرات تحولات موج چهارم از طریق توسعه فردی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است .

 اینفلوئنسرها ؛ پیام آوران تمدن نوین در جهان
صفحه اقتصاد -

در مورد ریشه و علل تغییرات تمدنی ، هر روزه ، مقالات ، خبرها و پیش بینی ها در تالارهای گفتگوهای مجازی منتشر می شوند . لیکن در خصوص اشخاصی که این تحولات را تبیین کنند و راههای آشنایی عمومی و رسیدن به تحولات را برای همگان تشریح نمایند لازمست بیشتر بدانیم .

آشنایی با پیشقراولان فرهنگی و تولید کنندگان محتوا برای انتقال اذهان از تمدن متکی محض به اندیشه های نیوتنی به تمدن متکی در حال تکوین که بر دو دانش فیزیک نیوتنی و کوانتومی بطور توام استوار است ،نیازمند انسانهای توانمندی است که قادر به تولید محتوا دانش بنیان جهت تفسیر تحولات و تبیین چگونگی پیاده سازی موج چهارم پیش رو باشند است .

اندیشمندان در طول تاریخ انسان را حیوان ناطق و دارای خرد و آگاهی معرفی کرده اند . از اینرو ،انسان را موجودی اجتماعی می دانند . انسانها به لحاظ قدرت تفکر در طول تاریخ همواره با یادگیری و انتقال دانش و تجربیات منشا تحولات بوده اند . فرآیند یادگیری و انتقال مفاهیم جدید در زمانیکه رسانه های جمعی عصر موج دوم صنعتی به صحنه آورده نشده بودند ،کند بود و زمانبر !!! لیکن پس از اختراع ماشین های چاپ و تلفن ، رادیو و تلویزیون ، فکس ، تلکس وکتب ،مجلات ، روزنامه ها ، بشریت توانست سطح علمی خود را با شتاب موج سوم به حجم انبوه برساند . به همت مراکز آموزش ابتدایی - متوسطه - عالی - فنی و حرفه ای تعداد تخصیل کردگان و دارندگان مهارتهای کار  آنقدر افزایش یافت که در اکثر کشورها ، بی سوادی ریشه کن گردید و تحصیل کردگان امروزه مبدع و راهبر تغییرات تمدنی موج چهارم شده اند .

اولین تافلر و مک لوهان بطور مبسوط در خصوص نقش و تاثیر رسانه ها در ایجاد تحولات و پرورش اندیشه های نوین از دهه 60 سخن گفته اند . اگر در طول تاریخ انسانها برای تبادل اندیشه در قهوه خانه ها ، کلیساها ، مساجد ، معابد دور هم جمع می شدند ، با ظهور رسانه های مکانیکی ؛ کتاب ، روزنامه ، مجله و سپس رسانه های الکترونیکی همچون تلفن ، رادیو و تلویزیون ، صنعت فیلم و سینما ، اینترنت توانستند به تولید و ضبط اطلاعات دست یابند بطوریکه روش های تبادل و نشر دانش و اطلاعات متحول شدند تا جاییکه امروزه اطلاع رسانی و تبادل دانش از محدوده زمان - مکان خارج شده است . !

در موج سوم ،تولید علم و تجربه به حدی افزایش یافت که بدان ؛ عصر انفجار اطلاعات اطلاق کردند ‌.

امروزه در سالهای ابتدایی هزاره سوم میلادی و موج چهارم ،بشریت با کمک دانش و تکنولوژی نوین از مرزهای عصر انفجار اطلاعات به سرعت در حال گذر است ‌، زیرا بشریت به عصر تولید انفجار آمیز اطلاعات و ذخیره دانش وارده گردیده ! شتاب تولید و نشر علم و پیشرفت های همه جانبه بجایی رسیده که دیگر همچون سابق محدودیت زمان - مکان وجود ندارد و رقابت های علمی به ماه و هفته در اقصی نقاط جهان رسیده !!!

در یادداشتی پیشتر نوشتم که بجای مرشدها ، سردبیران مجلات و روزنامه ها و سناریو نویسان دیروزی ، امروزه نویسندگان آزاد یا ( فریلنسرها ) جایگزین شده اند و تولید محتوا برای بسط اطلاعات در جوامع می کنند و بجای تبلیغات رسانه های سنتی و محیطی ، اینک ، بازاریابان شبکه های اجتماعی ( اینفلوئنسرها ) در راستای اطلاع رسانی پدیده های جدید اکوسیستم محیط کسب و کار و تحولات اقتصادی آتی در حال فعالیت هستند . اینفلوئنسرها [ پیام اوران شبکه های بازاریابی اجتماعی ] تولید کنندگان محتوا در محیط اقتصادی و بازاریابی عصر فیزیک نیوتن و کوانتوم هستند که لازمست همه مدیران و شهروندان جوامع با کارکرد آنها دقیقا آشنا شوند . زیرا پیشقراولان فرهنگ سازی مشاغل جدید ، اینفلو ئنسرها هستند ‌.‌نشناختن پیشقراولان ترویج موج چهارم و ایده های آنان ، جوامع امروزی را با ریسکهای گوناگون منجمله ( جاماندگی و درماندگی ) از تغییرات موج چهارم تمدن بشری مواجه خواهد کرد ...

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد