یك واردكننده لوازم یدكی خودرو:
شرایط خوبی با تغییر روش واردات ایجاد شده است
وحید کرامتیان در گفتوگو با خبرنگار «صفحه اقتصاد» در اینباره اظهار كرد: اکنون کالاهای خاص از حالت انحصار خارج شدهاند و واردات كالا،

یك واردکننده، تولیدکننده و توزیعکننده لوازم یدکی خودرو گفت: امسال که روش واردات كالا عوض شده، شرایط خوبی ایجاد شده است؛ در شرایط جدید واردات، ما بازار را رصد میکنیم و هر کالایی که كمبود داشته باشد، آن را وارد میکنیم.
وحید کرامتیان در گفتگو با خبرنگار « صفحه اقتصاد » در اینباره اظهار كرد: اکنون کالاهای خاص از حالت انحصار خارج شدهاند و واردات كالا، سقف دارد. بر این اساس مثلاً شركت ما تا سقف ۱۰ میلیون دلار میتوانم واردات داشته باشم.
او یادآوری كرد: سال گذشته و در سیستم قبلی میگفتند هر کسی کارت بازرگانی دارد، سقف وارداتش تا ۵۰۰ هزار دلار است. یکسری کالاها را مجاز میکردند و یکسری دیگر را اگر سابقه داشتید اجازه میدادند وارد کنید؛ اما امسال یک امتیاز کلی در دسته کاریتان میدهند و خودتان هرقدر از آن كالا به نسبت سقف تعیینشده كه میخواهید میتوانید وارد كنید. این کار خوبی است.
وی بیان كرد: در سیستم قبلی واردات، وقتی میگفتند ثبت سفارش انجام نمیشود قیمتها یكباره 50 درصد گران میشد. قطعات خودرو در کشور مصرف زیاد دارد و هر حرف یا حرکتی در آن، نوسان بسیار زیادی ایجاد میکند، چون تقاضا برای آن وجود دارد.
كرامتیان تاكید كرد: در این سیستم جدید واردات، ما با برنامه و روی اصول میدانیم تا پایان سال سقف وارداتمان چقدر است و برای آن برنامهریزی میکنیم.
دادن شناسه رهگیری كار خوبی است
این فعال حوزه لوازم یدكی درباره اجرای قانون تخصیص شناسه كالا نیز اظهار كرد: اختصاص دادن شناسه به کالاها، کار خوبی برای ما بود که کار قانونی انجام میدهیم و به گمرک و اداره مالیات پول میدهیم. پیش از این، عدهای با تغییر دادن تعرفه، کالای خود را وارد میکردند. وقتی شناسه کالا بهوجود آمد، دیگر نمیتوان این کارها را انجام داد، چون کالاها در هنگام ثبت سفارش، شناسه کالا میگیرند و با هر کسی بخواهید زد و بند کنید، در نهایت کارتان گیر میکند.
او تاكید كرد: دادن شناسه رهگیری کار خوبی است، چون باعث میشود کسانی که قانونی کار میکنند در کارشان بهتر باشند.
وی درباره مشكلی كه پس از اختصاص شناسه رهگیری با آن مواجه شده است، توضیح داد: مشكلی كه اكنون وجود دارد، این است كه وقتی شما شناسه کالا میگیرید و جنس به سرزمین اصلی وارد میشود، سازمان صمت به شما کد رهگیری میدهد و باید این کد رهگیری را روی قطعه بزنید؛ اما کالای من بهشکل بستهبندیشده وارد میشود واقعاً در سیطره کاری ما نمیگنجد که بستهبندی کالا را باز کنیم، کد رهگیری روی آن بچسبانیم و دوباره آن را بستهبندی کنیم. شاید در حجم کوچک بتوان این کار را انجام داد، ولی در واردات بزرگ، کاری نشدنی است. تا امروز ما کدها را گرفتهایم و به دست مشتری دادهایم تا خودش روی کالا بچسباند.
كرامتیان افزود: اگر من بخواهم مثلا جعبه كمكفنرهای وارداتی را باز کنم و روی آنها کد چسبانم و دوباره بستهبندی کنم، حداقل ۴۰ روز زمان میبرد. ضمن آنكه بستهبندی کالاها هم خراب میشود.
میزان كالای قاچاق كمتر شده است
این واردکننده لوازم یدکی خودرو در پاسخ به این پرسش كه وضعیت كالاهای قاچاق در بازار چگونه است و آیا ورود كالای قاچاق كنترل شده است؟ گفت: میزان کالاهای قاچاق در بازار کمتر شده است. شناسه کالا و شناسه رهگیری مانند پرچمی است که ما برای تایید اصالت کالا دستمان گرفتهایم، اگر بگویند فلان کالا ارزانتر است، پاسخ این است که آن کالا شناسه رهگیری و شناسه کالا ندارد و برای آنکه تعزیرات برایش مشکل ایجاد نکند، زیر قیمت به فروش میرسد. مشخص است که کالای قاچاق در حال جمعتر شدن است.
شرایط با حذف قیمت مصرفكننده منطقیتر میشود
او همچنین درباره یكی دیگر از مشكلات موجود در بازار، اظهار كرد: یکی از ایرادهایی که به قوانین جدید میتوان وارد کرد، قیمت روی کالا است که مقداری غیرمنطقی است؛ قیمت کالاهای ما هر روز با نرخ دلار تغییر میشود، همچنین مواد غذایی نیست که در مدت دو یا سه روز به فروش برسد. من کالایی را دارم که برای مرداد پارسال است، باید آن را به قیمت سال گذشته بفروشم كه منطقی نیست، بر مبنای قیمت امروز نیز به چه نرخی بفروشم؟
كرامتیان معتقد است: اینکه میگویند روی کالاها باید قیمت مصرفکننده زده شود، غیرمنطقی است. البته این قانون مربوط به کالاهای داخلی است. از نظر من این کار باعث افزایش قیمت میشود، وقتی قیمت روی کالا میخورد دیگر کمتر از آن قیمت، کالا به فروش نمیرسد. این اتفاق باعث میشود جنس گرانتر شود. اگر قیمت مصرفکننده حذف شود، شرایط منطقیتر میشود.
گفتگو: شاهده یوسفی
نظر شما