قیمت جهانی نفت امروز سوم تیرماه ۱۴۰۵
قیمت جهانی نفت در معاملات روز چهارشنبه با ادامه روند نزولی، بیش از یک درصد کاهش یافت و به پایینترین سطح چهار ماه گذشته نزدیک شد. افزایش تردد نفتکشها در تنگه هرمز، چشمانداز بهبود جریان صادرات نفت و همچنین گمانهزنیها درباره تسهیل فروش نفت ایران، از مهمترین عوامل فشار بر بازار نفت عنوان شدهاند.
قیمت نفت در اولین ساعات معاملات در روز چهارشنبه بیش از ۱ درصد کاهش یافت و به روند نزولی خود در این هفته ادامه داد. نفت در نزدیکی پایینترین سطح چهار ماهه معامله میشود. این افت قیمت تحت تأثیر نشانههایی مبنی بر آمادهسازی خروج نفتکشهای بیشتری از تنگه هرمز رخ داده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵۲ سنت معادل ۰.۶۷ درصد کاهش به ۷۶ دلار و ۵۶ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۴۸ سنت معادل ۰.۶۶ درصد کاهش، ۷۲ دلار و ۷۳ سنت معامله میشود.
هر دو شاخص روز سهشنبه هم حدود ۱ درصد کاهش قیمت داشتند و به پایینترین سطوح خود از اوایل مارس رسیدند.
استراتژیستهای کالای آیانجی در یادداشتی در روز چهارشنبه گفتند: «سیگنالهای مثبت از خلیج فارس، خوشبینی نسبت به جریانهای نفتی از طریق تنگه هرمز را تقویت میکند. تردد کشتیها در روزهای اخیر افزایش یافته است، هرچند همچنان بسیار پایینتر از سطوح پیش از جنگ قرار دارد».
قیمتها همچنین در این هفته پس از آنکه واشنگتن پیرو مذاکرات اولیه صلح، معافیت ۶۰ روزه از تحریمها را به تهران اعطا کرد تا اجازه فروش نفت پیدا کند، و همزمان با کاهش خصومتها در لبنان، تحت فشار قرار دارد.
تحلیلگران عقیده دارند پیشرفت بیشتر در مذاکرات هستهای میتواند قیمتها را به سطوح پیش از جنگ بازگرداند.
عمان و ایران در روز سهشنبه توافق کردند به مذاکرات درباره مدیریت آینده کشتیرانی در تنگه هرمز ادامه دهند. مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که هرگونه تلاش ایران برای وضع عوارض عبور و مرور، نقض قوانین بینالمللی خواهد بود.
با این حال، هنوز عدم قطعیت درباره پایداری این توافق باقی است. دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، در روز سهشنبه گفت که ایران با بازرسیهای هستهای تا «بینهایت» موافقت کرده است، در حالی که تهران اعلام کرد در مذاکرات چنین امتیازی نداده است.
سرمایهگذاران همچنین نظارهگر این هستند که تولیدکنندگان خاورمیانه با چه سرعتی میتوانند صادرات خود را بازیابی کنند و آیا کشتیهای بیشتری وارد منطقه خواهند شد یا خیر. طبق منابع ایرانی، تعداد محدودی از شناورها هر روز تحت هماهنگی با نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران اجازه عبور از تنگه را پیدا میکنند.
دادههای ردیابی کشتیها نشان داد که سه ابرتانکر گیرافتاده در روز سهشنبه از تنگه عبور کردند. آژانس کشتیرانی سازمان ملل متحد گفت که پس از توافق آتشبس بین ایران و آمریکا، طرحی برای امکانپذیر ساختن عبور صدها کشتی با ۱۱ هزار ملوان گیرافتاده در خلیج فارس از تنگه در حال اجراست.
در همین حال، منابع بازار با استناد به دادههای موسسه نفت آمریکا که در روز سهشنبه منتشر شد، گفتند که موجودی نفت خام در هفته منتهی به ۱۹ ژوئن به میزان ۷۶۵ هزار بشکه کاهش یافته است.
نظر شما