مدیرعامل شرکت ملی پست: شعار امسال را چند سالی است اجرا می‌کنیم

مدیر عامل شرکت ملی پست گفت: ما در شرکت پست از چند سال پیش شعار امسال مبنی بر «سرمایه گذاری در تولید» را به تحقق رسانده‌ایم و تعامل شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان موجب بهینه سازی خدمات پست شده‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی پست: شعار امسال را چند سالی است اجرا می‌کنیم
صفحه اقتصاد -

محمد احمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شرکت پست برای تحقق شعار سال چه برنامه‌ای دارد؟ افزود: ما درباره این موضوع از سال‌های گذشته ورود کردیم و عملا آن چه در اسفند سال گذشته در حوزه سامانه‌های تفکیک هوشمند مرسولات اتفاق افتاد سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: از جمله خدماتی که در حوزه صندوق‌های هوشمند توزیع اتفاق افتاد صد درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی است و یکی از کار‌هایی که شرکت پست آغاز کرده است و حتما به عنوان هدف راهبردی دنبال می شود تغییر الگو‌های کسب و کار است؛ زیرا برخی پیچیدگی‌های مقررات در بدنه دولت کار را سخت می‌کند و در تعامل با بخش خصوصی این موضوعات رفع می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی پست گفت: به دلیل محدودیت‌های منابع انسانی نزدیک به ۲۰ سال است اجازه جذب جدید در داخل شرکت ملی پست نداشته‌ایم و این‌ها چالش و انباشت کهنسالی نیرو‌های داخل شرکت پست را هم به دنبال دارد و ما این را به عنوان مساله‌ای بسیار مهم پیش رو داریم، اما در حوزه شبکه‌های حمل و نقل و توزیع، سرمایه گذاری بخش خصوصی را داریم و در لایه‌های مختلف خرید خدمت می‌کنیم.

آقای احمدی افزود: در حوزه روستا‌ها بیش از ۵ هزار نفر نمایندگی روستایی داریم و انجا البته سرمایه‌گذاری بخش دولتی مهم است و یکی از اقدامات سال گذشته ما این بود که نمایندگی‌های روستایی را بر اساس کمک اتحادیه جهانی پست به گوشی‌های هوشمند مجهز کردیم که شبکه توزیع روستا را بهینه کنیم و انجا هم سرمایه گذاری بخش خصوصی است و به نظر می‌رسد شاید آن طور که باید مدیران شرکت پست روی این الگو‌ها و اتفاقاتی که رخ داده است تبیین نکرده‌اند.

وی گفت:همه نگاهمان را باید در مسیر تعالی پست کشور با استفاده از سیاست‌های کلان کشور که مقام معظم رهبری و دولت ترسیم می‌کنند مدنظر داشته باشیم و امیدواریم با توجه به تجارب خوب پست در تعامل با بخش خصوصی بتوانیم این فضا را بهبود بخشیم و البته نرخ خدمات پستی پایین است و همین باعث می‌شود انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری پایین بیاید، اما همه تلاشمان را می‌کنیم این رویکرد در همه بخش‌های عملیات پست ارتقا پیدا کند.

 احمدی درباره اقدامات شرکت پست در مقابله با ناترازی انرژی گفت: در سابقه تاریخی بیش از ۱۵۰ ساله پست نوین در دنیا که اتحادیه جهانی پست یک شبکه یکپارچه جهانی را به وجود اورده است توسعه شبکه‌های پستی نسبت مستقیمی با رشد اقتصادی دارد، چون باعث کاهش سفر و توزیع بهینه‌تر مرسولات و بالطبع حامل‌های انرژی هم کمتر مصرف می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: از گذشته می‌گفتند سفر هر پستچی در هر محله از ۵۰۰ سفر دیگر جلوگیری می‌کند و امسال در ارزیابی یکی از شرکت‌های پیکی تهران دیدم که اگر الگو‌های پستی و محله محور حتی ۱۲ تا ۲۴ ساعت زمان را تاخیر ایجاد کند به لحاظ انرژی از الگوی پیکی که از یک گوشه شهر به گوشه شهر برود کم مصرف‌تر است و الگوی پیکی به ازای هر مرسوله یک لیتر بنزین بیشتری مصرف می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پست افزود: کارکرد شبکه ارتباطات فیزیکی پست در همه جای دنیا بخش مهمش ذخیره و مدیریت انرژی است و در کنار این رویکرد جدی، بر اساس توصیه جهانی به دنبال تحقق الگوی پست سبز هستیم.

 احمدی افزود: در این نمونه باید به سمت مدل‌هایی برویم که انرژی‌های برگشت پذیر را استفاده کنند و در پست ایران هم اقداماتی شکل گرفته است که استفاده از موتور‌های برقی و پنل‌های خورشیدی و مواد بازیافتی مد نظر ماست که در این حوزه هم از بخش خصوصی بهره می‌گیریم.

وی گفت: پست سبز بیش از این باید ترویج شود و به همین دلیل شرکت ملی پست و همه مدل‌های پستی در مقابله با ناترازی انرژی اثرگذارند.

وی گفت: از دیگر مواردی که مورد توجه رئیس جمهور است پایگاه اطلاعات کدپستی و موضوع جی نف است به این جهت که شناسایی اماکن در مدل‌های توسعه‌ای، لایه‌های دیگر صنعت و خدمات و دسترسی هوشمندانه به مدیریت اجرا در حوزه‌های صنعت و خدمات را به دنبال دارد و پایگاه اطلاعاتی کد پستی در حوز‌های متفاوت می‌تواند بهینه سازی ایجاد کند بنابراین کاربردی سازی کدپستی از برنامه‌های جدی شرکت ملی پست است.

وی گفت: دستورات جدی رئیس جمهور و راهبری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه ما را امیدوار می‌کند که بتوانیم ظرف شش ماهه دوم امسال، جی نف را در لایه‌های مختلف ارتباطات بین دستگاهی و ان جایی که به مردم در نشانی خدمت داده می‌شود ارتقا دهیم تا منجر به بهره وری و کاهش مصرف انرژی شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگر از این گفت‌و‌گو درباره شرکت‌های خصوصی پست هم گفت: بخش کاملا سنتی و غیر نظام مندی در حوزه فعالان غیر شناسنامه دار فعالیت می‌کنند که باید فعالان بخش خصوصی پست برای ان‌ها ارزش افزوده ایجاد کنند تا فعالان غیر رسمی برایشان ارزشمند‌تر باشد که کار شبکه‌ای انجام دهند.

وی گفت: مردم هم عملا استقبال بهتری برای دریافت خدمت از شرکت‌های خصوصی شناسنامه دار پست دارند به همین دلیل برخی اتفاقات سال ۱۴۰۳، رقابت جدی در صنعت پست میان فعالان شناسنامه دار پست ایجاد کرد و چند سالی هست که این مجوز‌های قانونی برای شرکت‌های خصوصی صادر شد، اما معمولا در بازار سنتی خودشان فعالیت کردند، اما در سال گذشته به صورت جدی‌تر این فضای همکاری رخ داد.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران افزود: رفتار حرفه‌ای و دانش تخصصی پستی رشد قابل توجهی پیدا کرد و رویداد‌هایی که فعالان بخش خصوصی پست با ما انجام دادند افق بهتر و امیدواری موثرتری را برای سال ۱۴۰۴ برای همکاری با شرکت‌های خصوصی خواهد بود و مفهوم ترابرد پذیری خدمات را باید شکل دهیم چرا که می‌توانیم به هم کمک کنیم.

آقای احمدی افزود: فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی پست به دلیل هزینه بر بودن زیرساختی در گوشه‌هایی از بازار که ارزش افزوده بالایی دارد متمرکز است و به لحاظ اقتصادی هم طبیعی است و این که کشور‌های توسعه یافته هم پست دولتی را حفظ کرده‌اند این است که سرمایه گذاری در نقاط غیربرخوردار و دوردست برای بخش غیردولتی نمی‌صرفد.

وی گفت:اما تعامل میان فعالان بخش خصوصی و دولتی می‌تواند فضای بهینه تری را ایجاد کند و ما این را آغاز کردیم و هم اکنون هم برخی فعالیت‌های شرکت‌های خصوصی در نقاط دوردست از طریق ما انجام می‌شود و شاید بار هزینه‌ای برای ما ایجاد کند، اما متعادل سازی فضای نرخ نامه میان بخش دولتی و خصوصی کمک کننده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اینکه رشد قابل توجهی در فعالیت بخش خصوصی پست داریم به فال نیک می‌گیریم و باید صنعت یکپارچه و در حال تعالی در پست کشور ایجاد شود تا منجر به بهبود خدمت به مردم شود.

مدیر عامل شرکت ملی پست ایران گفت: کیفیت خدمت رسانی در شرکت ملی پست در کلان اگر بهتر از شرکت‌های خصوصی نباشد بدتر نیست و شاید شرکت‌های خصوصی در توزیع روز در کلانشهر‌ها حتما بهینه‌تر عمل کنند و ما اصلا نمی‌خواهیم در این فضا با ان‌ها وارد رقابت شویم، اما فکر می‌کنم در سرمایه گذاری مشترک برای تولید خدمات یکپارچه با بخش خصوصی فضای بهینه تری ایجاد شده است و به جای رقابت، تعامل موثر ایجاد شده و زیرساخت‌های شرکت پست در خدمت فعالان بخش خصوصی است که بتوانند بار هزینه هایشان را کمتر کنند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار