اعلام قیمت جدید دام زنده/ بررسی پشتپرده افزایش قیمت گوشت/ چه کسانی نمیگذارند گوشت ارزان شود؟
افزایش بیش از دو برابری قیمت دام از دامداری تا بازار، یکی از معضلاتی است که مدتهاست مصرف کننده را متضرر کرده است؛ اما پشت پرده این گرانیها چیست و چه افرادی نمیگذارند گوشت با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد؟

بررسیها نشان میدهد قیمت گوسفند زنده به حدود کیلویی ۳۰۰ هزار تومان میرسد و مصرفکننده در تهران گوشت را به طور متوسط با قیمت ۶۳۰ هزار تومان خریداری میکند. قیمت گوشت گوساله هم در حالی کیلویی ۳۹۰ هزار تومان است که دام زنده بیشتر از ۱۹۷ هزار تومان مشتری ندارد. این یعنی قیمت گوشت از تولیدکننده تا مصرفکننده، در بدترین حالت ۱۰۰ درصد افزایش پیدا میکند. چه چیزی عامل این شلختگی است و بازیگران بازار دام زنده چه کسانی هستند؟
بازیگران اصلی بازار دام زنده ایران چه کسانی هستند؟
بازار دام زنده برخلاف تصور عامه مردم به دامدار و مصرفکننده نهایی خلاصه نمیشود و واسطهها نقش مهمی در اتصال دامداران به مصرفکنندگان ایفا میکنند. اسامی مختلفی در زمین بازی حضور دارند. از واسطههای خرد گرفته که به شکل سنتی عمل میکنند تا دلالان بزرگ، صادرکنندگان و حتی قاچاقچیها!
واسطههای خرد
دخالت این گروه از افراد و کسبوکارهای کوچک شروع میشود که در سطح محلی یا منطقهای فعالیت کرده و با جمعآوری دامهای کوچک از دامداران خرد، آنها را به بازارهای بزرگتر یا کشتارگاهها عرضه میکنند و در نهایت باعث افزایش قیمت دام زنده میشوند.
قیمتگذاری دام زنده در محل دامداری تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله نژاد، سن، وزن، وضعیت سلامت دام، شرایط عرضه و تقاضای محلی و قدرت چانهزنی دامدار تعیین میشود. نکته قابل توجه، اختلاف فاحش بین قیمت خرید از دامدار و قیمت نهایی فروش به مصرفکننده است. این اختلاف قیمت نشان میدهد که بخش قابل توجهی از ارزش افزوده در مراحل واسطهگری و توزیع ایجاد میشود.
دامداران اغلب از قدرت چانهزنی کمتری برخوردار هستند. آنها معمولاً اطلاعات کافی از قیمت واقعی بازار ندارند، اما چون به فروش سریع دامهای خود نیازمندن و مجبور به پذیرش قیمتهای پیشنهادی واسطهها یا دلالان میشوند.
دلالان بزرگ و کشتارگاهها به دلیل دسترسی به سرمایه و اطلاعات بیشتر، از قدرت چانهزنی بالاتری برخوردارند. تمرکز در صنعت کشتارگاهی در برخی مناطق میتواند این قدرت را بالا ببرد و منجر به تعیین قیمتهای پایینتر برای دامداران شود.
میدانداران به عنوان گردانندگان مراکز اصلی تجارت، از طریق تعیین هزینهها و مقررات بازار، بر قیمت نهایی تاثیر میگذارند. اتحادیههای دامداران، در صورت برخورداری از سازماندهی قوی و حمایت اعضا، میتوانند نقش مهمی در افزایش قدرت چانهزنی تولیدکنندگان ایفا کنند، اما در حال حاضر به نظر میرسد که این نقش در بازار دام زنده ایران کمرنگ است.
تعاملات بین این بازیگران، با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند میزان عرضه و تقاضا، کیفیت دام، شرایط پرداخت و هزینههای جانبی، در نهایت قیمت و میزان عرضه دام زنده در بازار را تعیین میکند.
نظر شما