اولین گام نوآوری بازار بیمه : پاسخ به انتظارات نسل های Z و آلفا
تقسیم کار در اجتماع بر اساس تامین نیازهای گوناگون شهروندان جوامع بشری شکل میگیرد . هر پانزده سال یکبار نسل های جدید بدنیا میآیند و به تدریج جایگزین نسل های پیشین می شوند .
شرایط روحی - روانی - تربیتی هر نسل تابع اوضاع و احوال آموزشی ،فرهنگی ، اجتماعی،سیاسی ، اقتصادی و روشها و دروس آموزشی و شیوه های پرورشی و تربیتی دوران کودکی،نوجوانی و جوانی هر نسل است .تا عصر موج دوم که رسانه ها بطور گسترده در خدمت رشد آگاهی جوامع نبودند از یکسو آمار بیسوادی در دنیا بالا ، ارتباطات فیزیکی و مهاجرت ها محدود ، سطح اطلاعات انسانها پایین و تحولات اجتماعی کند و پیشرفت های علمی - تکنولوژی بطئی بود . از سوی دیگر استیلای تفکرات خانواده گسترده ، نظام مبتنی بر عشیره ،طایفه ، قبیله در کنار مقررات و ضوابط حکومت ها سرنوشت تحصیل ، انتخاب شغل ، ازدواج ، گزینش مکان زندگی نسل های آن دوره را تعیین می کرد .
تصمیم گیری در باره زندگی ، شغل و سبک زندگی انسانها تحت تاثیر محیط و اطرافیان بود . لیکن با موج سوم در پیامد انقلاب های صنعتی اول و دوم ، انسان از سنت به مدرنیته کوچ کرد و با بالا رفتن سطح سواد عمومی و افزایش تعداد تحصیل کردگان و حضور پر قدرت رسانه ها ، تولید دانش و اطلاعات انبوه باعث تحولات در سبک زندگی نسل های آن دوره از سنت به مدرنیته گردید. اما پس از ظهور تکنولوژی IT و موج چهارم ، انگار عقربه ساعت های دنیا شروع چرخیدن با سرعت سرسام آور کرده اند . نسل های Z - آلفا متولدین عصر شتاب بزرگ ابتدای هزاره سوم میلادی هستند، موج انفجار اطلاعات، فرد گرایی بجای جمع گرایی و وابستگی به تکنولوژی دیجیتال بجای روابط عاطفی باعث دگردیسی فکری و رفتاری گسترده و سریعتر نسل های Z و آلفا شده اند. ابزارهای تحصیلی ، سرگرمی ، اشتغال این نسل ها با اینترنت ،کامپیوتر ،گوشی های هوشمند عجین شده اند .این تجهیزات امکان اتصال این نسل ها به شاهراه جهانی اطلاعات و موج دانش و نوآوری و خلاقیت فراهم کرده و باعث تغییر رفتار آنها نسبت به والدین شان گردیده ! این نسلها از نظر تصمیم گیری و انتخاب مسیر آینده به اندیشه های خودشان اتکا دارند ،برعکس والدین خود !
با روند تحولات عمیق و پر شتاب، طبیعتا طرز فکر ، ایده ها ، سبک زندگی ، ارزش ها و باورهای نسل های Z و آلفا با نسل های پیشین تفاوتهای زیادی پیدا کرد . نسل جدید باهوش ، پرسشگر ، صریح الهجه که رسیدن به خواسته هایش را همچون سبک زندگی [ فست فودی ] سریعتر ، با اطمینان تر و سهل تر میخواهد به دست آورد .
پیشقراولان نسل Z اکنون در مشاغل آزاد و شرکت های خصوصی و دستگاه های دولتی مشغول بکارند و متولدین آخرین نسل Z و همه نسل آلفا در سن تحصیل هستند .آنها سکانداران اصلی فردای کشتی جامعه جهانی و ایرانند .
امروزه مشاغل ، کارآفرینان، صنایعی در اکوسیستم فضای کسب و کار موفق خواهند شد که به نیازها و خواسته های نسل های Z و آلفا پاسخ مناسب دهند . انتظارات و خواسته های آنان را برآورده کنند .
وقت آنست که بازار بیمه کشورمان محصولات جدید بیمه و خدمات پشتیبان مورد علاقه نسل Z و آلفا را عرضه نماید.
نظر شما