یادداشت اختصاصی از حمیدرضا حاجی اشرفی
ضرورت خروج صنعت بیمه از نقش صندوق به انکوباتورینگ در اقتصاد ملی
ذات ، ماهیت و خدمات بیمه گری کاهش انواع خسارتهاست . بازار بیمه کشورمان از سالم ترین و پاکدست ترین خانواده اقتصاد ایران تشکیل شده است.
سالها دل طلب جام جم از ما می کرد/آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد .
یک همکار بیمه ای دارم که هنگامی در مورد یک پروژه یا یک پرتفوی و حتی یک نشست حرفه ای سخن میگوید ، بقدری دقیق و جامع به تجزیه و تحلیل سخنان ، نکات فنی ، طرز رفتار ، حتی لباس پوشیدن ها می پردازد که ناخوداگاه ، انسان را به تحسین از اینهمه مهارت ذهنی و حل پازل ها وامیدارد . همین شخص وقتی برای انجام کار یک بیمه گذار معرفی شد در کمتر از ۲۴ ساعت بقدری با دقت و سرعت ،بیمه نامه ها را بی نقص صادر کرد که بیمه گذار را به تحسین خودش واداشت.
بارها و بارها به ایشان و به تعداد دیگری از همکاران شبکه فروش بازار بیمه در مورد خلاقیت های ذهنی و توانایی بالای آنها در ایفای نقش مدیریت استارتاپی کارآفرینی در کشورمان بعنوان راهبر پروژه ها سخن کرده ام و توصیه به توسعه فردی خودشان نموده ام .به آن همکار نماینده بیمه چند بار پیشنهاد کرده ام ،دست بقلم بشو و همین مکانیزم تحلیل ریسک ها را بعنوان یک سبک جدید از رویکرد کارشناسی و مشاوره کارآفرینان در پروژه های تاسیس و گسترش بنگاهها ، دانه ها و خوشه های شغلی در قالب مقالات و جزوات آموزشی بنویس و در اختیار مدیران بخش های خصوصی و تعاونی قرار بده ! اما نمیدانم چرا بسیاری از هموطنان لایق ما ، اعتماد به نفس در نوشتن و انتقال خلاقیت های حرفه ای خود به جامعه ندارند!؟
اگر به خط روند تحولات اکوسیستم محیط کسب و کار ایران از دهه ۲۰ قرن ۱۴ خورشیدی پس از پایان جنگ جهانی دوم و خاتمه اشغال ایران از سوی متفقین به بعد را به روش مدیریت ریسک ارزیابی کنیم ،هر رخداد خاص اقتصادی را از منظر نگاه مطالعه گر ریسک های اقتصادی تجزیه و تحلیل نماییم ، هر مقطع از تصمیم سازی ها و تصمیم گیریها دارای نکات مثبت و منفی فراوانی ست که میتوانند بعنوان الگوهای آموزش اصلاحی مورد بهره برداری کشورمان قرار بگیرند . [ برای تجزیه و تحلیل خط روند نمودار SWOT توسعه ایران از ۱۳۲۰ به بعد ، نیاز به اذهان خلاق ، باهوش و توانگری که بتواند تکه های پازل پراکنده اقتصاد را بهم بچسباند داریم . به شخصی همچون همکار من که میتواند بعنوان یک منتور استارتاپ ، کارآفرینان هر پروژه را حمایت راهبردی فکری کند در هر پروژه نیاز داریم.
اما درد ما اینجاست که درک درستی از چگونگی ایفای نقش اشخاص خلاق و دارای هوش اجتماعی بالا در اکوسیستم محیط کسب و کار نداریم !؟ میخواهم به زبان ساده سخن بگویم : [ ما نمیدانیم برای برون رفت از آچمز مشکلات اقتصادی یک قرن گذشته تاکنون ، با اتخاذ چه راهکارها و راهبردهایی بیرون بیاییم . ما بلد نیستیم از آدمهای مناسب برای کار مناسب در زمان مناسب استفاده کنیم . ما استعداد یابی و استعداد پروری در جهت بهره برداری از اذهان خلاق و باهوش هموطنان برای توسعه پایدار و متوازن اقتصاد ملی و جوامع محلی را بلد نیستیم. ]
دکتر فیلیپ کاتلر استاد مسلم علم بازاریابی در یادداشتی نوشت : در هر پروژه اقتصادی ، در سطح مدیریت ارشد ، به دو تخصص نیاز ضروری وجود دارد تا پروژه ها به موفقیت برسند:
۱- حضور متخصص دانش مدیریت ریسک
۲- حضور متخصص دانش مدیریت بازاریابی
با همکاری این دو تخصص و اتصال آنها به سایر متخصصین میتوان به موفقیت های مطلوب در حل مسائل اقتصادی رسید .
بدون اجرای این الگوریتم کسب موفقیت با راندمان بالا امکان پذیر نیست . بدون تخصص، تفکر و تسلط، نمیتوانیم از درون گرداب معضلات بیرون بیاییم .
بارها در یادداشت هایم بعنوان یک کارشناس مطالعه گر ریسک و بیمه بازرگانی تاکید کرده ام :
اولا ؛ دانش مدیریت ریسک محاط بر HSE می باشد .
ثانیا ؛ متخصصین مدیریت ریسک ، از لحاظ ارتباط حرفه ای ، اصول ، منطق ، ذات فعالیت از خانواده [ بیمه ] بازرگانی هستند !!!
در همین فرصت به دولت چهاردهم پیشنهاد می گردد ؛ برای اجرای متوازن و با کمترین انحراف پروژه های اقتصادی از کارشناسان مدیریت ریسک و بیمه بازرگانی کشور بطور تمام وقت و حضور لحظه به لحظه بهره برداری کنید ، آنگاه پس از مدتی شاهد کاهش بسیاری از چالش ها و پیشرفت های اقتصاد کشور خواهید بود .
ذات ، ماهیت و خدمات بیمه گری کاهش انواع خسارتهاست . بازار بیمه کشورمان از سالم ترین و پاکدست ترین خانواده اقتصاد ایران تشکیل شده است . اصول ، منطق ، قانون و ساختار سازمانی بیمه بازرگانی از چنان توانگری ذاتی برخوردار است که میتواند در نقش [ انکوباتورینگ ] نهضت کارآفرینی نوین کشور را راهبری جامع نماید.
نظر شما