یادداشت اختصاصی از مریم فرشادپژوه
چاپ ، صنعتی فرهنگی و اقتصادی
بسته بندی مناسب و جذاب و چاپ زیبای یک محصول خریدار داخلی را برای خرید کالاهای تولید داخل تشویق می کند. بدین ترتیب از خروج ارز برای واردات جلوگیری می کند و به دنبال آن افزایش صادرات و جذب مصرف کننده خارجی را دارد.

چاپ با قدمت طولانی از ستون های کلیدی اقتصاد فرهنگی کشور به شمار می رود. صنعت چاپ با گذر زمان و با تحولات فراوان از صنایع فرهنگی ، تجاری و بازاریابی ایران است و تاثیر گسترده ای بر زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم داشته است. چاپ این صنعت خلاق که با خلاقیت و ایده پردازی پیوند خورده است به عنوان یک نظریه و رویکرد به اقتصادهنر از مهمترین رویکردهایی است که امروزه به بخشی از برنامه توسعه بسیاری از کشورها تبدیل شده است و در کنار شاخه های هنری نیز نقش اصلی را در این صنایع به عهده دارد.
این صنعت از بخش های مهم اقتصاد است که نه تنها در ایجاد اشتغال نقش دارد بلکه با توجه به رشد بازارهای صادراتی می تواند به افزایش درآمدهای ارزی نیز کمک کند. از حوزه های صنعت چاپ، بسته بندی است با توجه به رشد صنعت موادغذایی ، دارویی و مصرفی نیاز به بسته بندی های با کیفیت و چاپ زیبا و دقیق است. همچنین تبلیغات و محصولات فرهنگی به شکل مستقیم با دیگر صنایع اقتصادی ارتباط دارد.
امروزه این صنعت چالش و مشکلاتی از جمله کمبود مواد اولیه ،نوسانات ارزی و رقابت با محصولات چاپی و خارجی را به دوش کشیده با وجود این چاپخانه داران در بدترین شرایط اقتصادی نیاز کشور به چاپ و بسته بندی را تامین کرده اند و همچنان نقش مهمی در اقتصاد ، اشتغال و فرهنگ کشور دارد و علاوه بر تغییرات تکنولوژی و نیاز به ارتقای تجهیزات چاپ نیز دیگر از مشکلات این صنعت است که مانع از همگام شدن صنعت چاپ با تکنولوژی جهانی شده است. با توجه به پیشرفت این تکنولوژی و نیاز به نوآوری ، این صنعت پتانسیل بالایی برای رشد دارد و در آینده می تواند از صنایع پیشرو باشد.
این صنعت به دلیل گردش مالی و اشتغالزایی جایگاه ویژه ای دارد و جزو صنایع مهم کشور است . همچنین از دو بخش صنعتی و فرهنگی تشکیل شده و تصور افکار عمومی از چاپ ،روزنامه ، کتاب ، پوستر و غیره است در حالی که صنعت چاپ تمام عرصه های زندگی بشر را در بر می گیرد. کلیه چاپی که روی کاغذ انجام می شود حدود ۱۵درصد حجم چاپی کشور است که از این مقدار روزنامه و نشریه کنار گذاشته شود کتاب حدود ۵ درصد از حجم چاپی را تشکیل می دهد. به همین دلیل بخش صنعتی چاپ اهمیت بیشتری دارد. البته در بخش صنعتی هم محتوا و معنای فرهنگی دارد که شامل تمام بسته بندی و چاپ های روی کالاها است. بسته بندی مناسب و جذاب و چاپ زیبای یک محصول خریدار داخلی را برای خرید کالاهای تولید داخل تشویق می کند. بدین ترتیب از خروج ارز برای واردات جلوگیری می کند و به دنبال آن افزایش صادرات و جذب مصرف کننده خارجی را دارد.
این صنعت با شتاب و با توجه به نیازهای زمانه به سوی چاپ دیجیتال و تکنولوژی های جدید و مدرن پیش می رود و امکان ارتقای کیفیت و رقابت را به دنبال دارد و با همگام شدن به هوش مصنوعی بهینه سازی فرایند چاپ را به همراه دارد و با تحلیل داده ها ، خطاهای چاپ را کاهش می دهد و بازارکار و اقتصاد را رونق می دهد و همچنین امروزه جهان به دنبال چاپ پایدار است و این یعنی پاسخی به نیازهای زیست محیطی.
در چاپ پایدار استفاده از مواد قابل بازیافت به استاندارد تبدیل خواهد شدکه زیست سازگار با محیط باشد و صنایع چاپ به سمت استفاده از کاغذ و مقواهای قابل بازیافت و چاپگرهای کم مصرف حرکت خواهد کرد.با طراحی وسایل و محصولات بازیافتی اقتصاد دایره ای شکل می گیرد که کاهش مصرف موادخام و بهبود فرایند تولید نه تنها فرصت های اقتصادی را به وجود می آورد بلکه به حفاظت محیط زیست کمک میکند.
نظر شما