یادداشت اختصاصی از مریم فرشاد پژوه

اقتصاد دیجیتال با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی کل جهان را تحت تاثیر قرار داده و دنیای اقتصاد هم از این حوزه دور نمانده است.

اقتصاد دیجیتال با هوش مصنوعی
صفحه اقتصاد -

این روزها به طور قطع با اخبار و مطالب گوناگون درباره هوش مصنوعی این فناوری شگفت انگیز مواجه می شوید.

واژه هوش مصنوعی زیاد می شنویم ، اما اطلاعات کاملی از این پدیده نوظهور و یکی از داغ ترین اصطلاحات روز در فناوری به حساب می آید نداریم . فقط در فیلم های تخیلی مورد تصور بوده ، اما اکنون به واقعیت تبدیل شده است .

بسیاری از افراد در مورد هوش مصنوعی نظرات متفاوتی دارند و نمی توان درباره آن با قاطعیت صحبت کرد. آیا این تکنولوژی نحوه زندگی ما را بهبود می بخشد ؟ آیا آینده نسل بشر درخطراست؟ آیا جایگزین مشاغل انسان ها می شود؟ آیا هوش مصنوعی از انسان پیشی می گیرد؟ و...

هوش مصنوعی در واقع تکنولوژی است که به نحوی قابلیت تفکر دارد ، البته این قابلیت با تفکر انسانی تا حد زیادی تفاوت دارد اما سعی دارد از آن تقلید کند. هدف این پدیده شگفت انگیز در واقع نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است که به گونه ای برنامه ریزی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد و وظایفی که بر آن محول   می شود را به درستی اجرا کند .هدف هوش مصنوعی یادگیری ، استدلال و درک است.

What-is-Artificial-Intelligence-AI

هوش مصنوعی چندین سال است که چه بخواهیم یا نخواهیم در زندگی ما تاثیر دارد و ما از آن غافل هستیم. تلفن همراه هوشمند که از ضروری ترین محصولات تکنولوژی در زندگی روزمره ما شده است و تقریبا در همه اوقات از آن استفاده می کنیم.

در نتیجه هوش مصنوعی کل جهان را تحت تاثیر قرار داده و دنیای اقتصاد هم از این حوزه دور نمانده است.تغییراتی که این پدیده نوظهور در دنیای اقتصاد ایجاد کرده به صورتی است که بدون آنها رشد اقتصادی به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود. رشد اقتصادی در پیشرفت فعالیت ها و کسب و کارهای کوچک نیز موثر خواهد بود. اتوماسیون ها یا خودکارسازی ، فرایندهای مختلف مانند بازاریابی ، فروش ، خدمات به مشتری و ... موجب رونق بیشتر و کاهش هزینه ها خصوصا در مشاغل کوچک می شوند.

شرکت ها با هوش مصنوعی نیز در مبادلات مالی اقدام به پیش بینی قیمت ها کرده به خرید و فروش سهام می پردازند.با بالارفتن حجم داده ها انسان نمی تواند پردازش و تحلیل کند و برای خرید و فروش تصمیم بگیرد در اینجاست که هوش مصنوعی در کمترین زمان حجم داده ها را پردازش و محاسبات لازم را انجام می دهد. از دیگر کاربردهای این تکنولوژی در اقتصاد ارائه سیستم هایی برای جلوگیری از کلاهبرداری و پولشویی هاست . با الگوی پیچیده اقتصادی هوش مصنوعی که ذهن انسان قادر به درک آن نیست از فساد اقتصادی می توان جلوگیری کرد.حتی با در دسترس بودن داده هایی از فساد سیستمی بررسی آن با نیروی انسانی سخت و زمان بر است ، اما هوش مصنوعی در مدت زمان کم و با دقت بالا آن را بررسی و ارزیابی می کند.

با توسعه و فراگیر شدن هوش مصنوعی سازمان ها و رهبران کسب و کارهای مختلف باید به کمک خلاقیت و نوآوری از فناوری هوش مصنوعی در زمینه های مختلف از جمله اقتصاد دیجیتال بهره ببرند، تا تغییرات بسیاری در ساختار کسب و کار و ارائه خدمات و کالاها و فعالیت های کارآمدتر و ارتباط با مشتریان موثر واقع شود.

با روی کا آمدن این تکنولوژی شگرف در کشور و با رفع کمبود بودجه ، محدودیت های فناوری نوین و موانع نظارتی و فرهنگی و با پیش بینی های انجام شده و منابع انسانی با استعداد و بستر برای سرمایه گذاری در این زمینه ایجاد شود و با افزایش کارایی و بهره وری نیروی کار منجر به صرفه جویی در هزینه ها و زمان می شود. با فرصت های جدید شغلی از جمله تحقیق و توسعه هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها منجر به بالارفتن کیفیت زندگی شهروندان به وسیله دسترسی آسان به اطلاعات و خدمات و همچنین باعث رشد اقتصادی با جذب سرمایه گذاران خارجی و انتقال فناوری به داخل کشور می شود. از معایب این تکنولوژی جا به جایی شغلی که هشداری برای کارمندان و پرسنلی که هیچ آشنایی باهوش مصنوعی ندارند اتفاق می افتد و شکاف درآمدی به دلیل جاماندن برخی کارگران از اقتصاد هوشمند ، از بین رفتن مشاغل بیهوده و وابسته شدن به فناوری خارجی که چالش بزرگی برای کنترل صنایع کلیدی ایجاد می کند.اینک وقت آن فرا رسیده که روش های سنتی و ناکارآمد را کنار گذاشته و شیوه های نوین جایگزین گردد و با انتخاب صحیح و اصولی تاثیرات منفی این تکنولوژی به حداقل برسانیم.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان