یادداشت اختصاصی از جواد نبوتی

شیرینی طعم ولایت الهی در عید غدیر

جمعه 16 تیر 1402 عید غدیر است. «غدیر خم» نام ناحیه‌ای در میان مکه و مدینه است که بر سر راه حاجیان قرار دارد و به خاطر وجود برکه‌ای در این محل که در آن آب

شیرینی طعم ولایت الهی در عید غدیر

جمعه 16 تیر 1402 عید غدیر است. «غدیر خم» نام ناحیه‌ای در میان مکه و مدینه است که بر سر راه حاجیان قرار دارد و به خاطر وجود برکه‌ای در این محل که در آن آب باران جمع می‌شده، به این نام شهرت یافته‌است. غدیر خم به سبب وجود آب و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان بود، اما با وجود گرمای طاقت فرسای عربستان، رویداد غدیر در اواخر اسفند ماه رخ داد و آن‌چنان گرم نبود. در قرن‌های اخیر برگزاری جشن عید غدیر از شعائر شیعه محسوب می‌شود.

در نجف همه ساله در روز عید غدیر مراسمی در حرم علوی برگزار می‌شود و رجال و علمای شیعه و سفرای کشور‌های اسلامی در آن حضور یافته، خطابه‌ها و قصاید غدیریه خوانده می‌شود. در یمن، شیعیان زیدی روز غدیر را با جشن و چراغانی برگزار می‌کنند.

ایام غدیر است و پیامبر به فرمان خدا بر سرِ چشمه غدیر ایستاده‌اند و نظاره می‌کنند امت را، تا یکپارچه شوند و گِرد هم آیند و برایشان بگوید فرمان الهی را که ای مردم، من صراط مستقیمم، که خداوند شما را به پیروی آن امر فرموده است، آن گاه پس از من علی و پس از او فرزندانم از نسل او. امّا چه تلخ است حقیقتی که واقع شد، پیمانی که شکسته شد، عهدی که گسسته شد و حقّی که ادا نشد و منبری که گستاخانه غصب شد.

قلمی که می‌بایست در دستان ِمردِ علم و فهم و کمال می‌بود؛ هم او که باب علم نبی بود، هم او که اوّل کاتب و مفسّر و ماول قرآن بود؛ خودش و قرآنش هر دو متروک و مهجور ماندند. بیایید بار دیگر یکپارچه و متحد و خرسندانه در کنارِ غدیری دیگر جمع شویم و در حضور پیامبر الهی به ندای « من کنت مولاه فهذا علی مولاه » پاسخ مثبت داده و لبیک بگوییم. به ریسمان محکمش بیاویزم و تا اوج ملکوت خدا بالا برویم و شیرینی طعم ولایت الهی او را بچشیم و در بهشت عدن خدا زندگی کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان