شهریار قاسمی فعال معدنی در گفتگو با صفحه اقتصاد:

از مهم‌ترین مسائل در بخش معدن، توجه به تکنولوژی روز دنیا در اکتشاف ذخایر و استخراج منابع معدنی است

کشور ما ایران از نظر ذخایر معدنی بسیار غنی می‌باشد. اما با چالش های زیادی در این حوزه روبه رو است. که باتوجه به نیازی که صنایع کشور به فلزات و سایر مواد معدنی دارند، می‌توان از این منابع به عنوان فرصتی برای رشد و توسعه بهره گرفت.

از مهم‌ترین مسائل در بخش معدن، توجه به تکنولوژی روز دنیا در اکتشاف ذخایر و استخراج منابع معدنی است
صفحه اقتصاد -

شهریار قاسمی فعال معدنی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دولت می‌توانند با بهره گیری از نیروی کار ماهر وتحصیل کرده سبب رشد و توسعه بخش معدن شوند و شرایط را برای رقابت در حیطه جهانی برای خود فراهم نمایند. به عنوان مثال با ایجاد تعامل در بین سازمانهای مربوطه از قبیل جنگل ها و مراتع ، میراث فرهنگی ، محیط زیست و غیره شرایط را در جهت رشد و پیشرفت در این حوزه برای سرمایه گذاری فراهم کنیم یکی از مهم‌ترین مسائل در بخش معدن، توجه به تکنولوژی روز دنیا در اکتشاف ذخایر و استخراج منابع معدنی است؛ زیرا با حساس شدن مباحث مربوط به محیط زیست و استخراج بهینه منابع معدنی، همچنین افزایش هزینه‌های استخراج، لزوم توجه به تکنولوژی برتر بیش از پیش احساس می‌شودیکی از بزرگترین چالش‌هایی که معدن داران با آن مواجه هستند، نبود نقشه راه برای پیشبرد اهداف خود و همین‌طور استراتژی مشخصی برای رسیدن به این اهداف است.  

وی افزود: معمولا معدن داران در ایران با یکسری تجهیزات اولیه شروع به کارمی‌کنند و سالیان سال ازهمان تجهیزات استفاده می‌کنندنگاه ما به معادن باید اینطور باشد که این بخش به صورت خاص و چند منظوره در تولید کشور انجام وظیفه می‌کند و از همین رو حق‌های ویژه‌ای دارد.

شهریار قاسمی فعال معدنی خاطرنشان کرد: معادن ایران عمدتا در مناطق کمتر توسعه یافته قرار گرفته که از تسهیلات و امکانات کمی برخوردار هستند، مواد معدنی در نقاطی از سرزمین کشورمان قرار گرفته‌اند که معدن‌کاران حق انتخاب ندارند و مجبورند دقیقا در همین مناطق که ذخایر خدادادی قرار گرفته عملیات اکتشاف و استخراج را انجام دهد و مانند سایر فعالیت‌های اقتصادی مانند صنعت امکان جابجایی و حق انتخاب مکان برای این بخش وجود ندارد.

photo8727761974

وی افزود: مناطقی که با سختی و مشکلات زیادی مواجهند و گاهی حتی از ابتدایی ترین زیرساخت‌های اولیه از جمله راه، برق، آب، گاز، امکانات بهداشتی و خدماتی هم بی بهره است. معدن داران در چنین نقاطی  اقدام به راه‌اندازی تولید و شغل می‌کنند و نیروهای بومی همان منطقه را سر کار می‌برند که این مهم نقش بسزایی هم در کاهش مشکلات اجتماعی دارد.

این در حالی است، معادن اگر به خوبی مورد توجه قرار گیرند می‌توان از ظرفیت آنها به بهترین وجه در کشور خصوصا در بعد خدمت‌رسانی استفاده کرد. اگرچه اولین شعار  معدن داران این است که ابتدا باید نیازهای داخل و صنایع داخلی کشور را تامین کنیم، اما می‌توانیم زمینه صادرات مازاد مواد معدنی را فراهم کنیم زیرا این موضوع هم به رونق معادن کمک می‌کند و هم اشتغالزایی و ارزآوری برای کشور دارد.

متاسفانه طی سالهای اخیر علی رغم همه شعارها، هیچ چتر حمایتی در حوزه معادن نداشتیم و بخش معدن اکنون بسیار تحت فشار است. بخشی از این فشار ناشی از فرسوده شدن ماشین‌آلات حوزه معدن است که گاهی دو دهه از عمر آنها می‌گذرد اما امکان نوسازی آنها برای معدن‌داران فراهم نیست. این در حالی است که در تمام دنیا از تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن و به روز در معادن استفاده می‌شود.

این فعال معدنی در پایان خاطرنشان ساخت: باید از بخش معدن که موتور محرکه بسیاری از صنایع کشور است حمایت جدی صورت بگیرد. نباید فراموش کنیم معادن مواد اولیه بسیاری از کارخانجات بزرگ کشور را تامین می کنند، هر شغل معدنی بیش از شش شغل دیگر را با خود به همراه دارد و از نظر تنوع معدنی ایران جز بهترین کشورهای دنیا است، پس نباید نسبت به این ظرفیت خدادادی ناشکری کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان