صفحه اقتصاد گزارش می دهد؛
خبر چند ساعت پیش نیروهای شرکتی در طرح ساماندهی کارکنان دولت | از شرط تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در تیرماه تا مهمترین مانع به نتیجه رسیدن طرح ساماندهی
بیش از ۴ سال است که طرح ساماندهی کارکنان دولت، مشمولین را چشم انتظار تصویب نهایی گذاشته است و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی همچنان بین آیین نامه و قانون پاس کاری می شود.

خبر چند ساعت پیش نیروهای شرکتی در طرح ساماندهی کارکنان دولت چیزی نیست جز اینکه تصویب آیین نامه، شرط تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی شده است؛ در صورتی که آیین نامه ارسالی از سوی سازمان اداری و استخدامی در هیات دولت به تصویب برسد، به احتمال زیاد در همین ماه جاری (تیرماه) حذف شرکتهای واسطه تامین نیروی انسانی و تبدیل وضعیت قرارداد نیروهای شرکتی را شاهد خواهیم بود.
خبر چند ساعت پیش نیروهای شرکتی در طرح ساماندهی کارکنان دولت
با ورود به تیرماه شاهد آن هستیم که طرح ساماندهی نیروهای شرکتی و به دنبال آن، تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی هنوز تعیین تکلیف نشده و ظاهرا باید منتظر آیین نامه سازمان اداری و استخدامی ماند.
همه کارگران و کارکنان قراردادی و نیروهای پیمانی که با سازمان های دولتی و نهادهای عمومی قرارداد دارند شامل طرح ساماندهی کارکنان دولت بوده و بواسطه این طرح همه شرکت های پیمانکاری حذف می شوند.
همچنین طرح مذکور تمامی مشاغل اعم از حاکمیتی، غیر حاکمیتی، و انواع قراردادهای موقت و شرکتی را در بر می گیرد و اگر شرکتی از این قانون تخطی نماید مجرم شناخته شده و نه تنها از شش ماه تا سه سال به انفصال از خدمات دولتی محکوم می شوند، بلکه طبق قانون با آن ها خواهد شد.
طرح ساماندهی کارکنان دولت برای مشاغل حاکمیتی
بر اساس طرح ساماندهی کارکنان دولت برای مشاغل حاکمیتی مقرر می شود که اگر سازمان یا شرکت در یکی از مشاغل حاکمیتی نیاز به نیروی جدید داشته باشد، باید یک آزمون ورودی عمومی و تخصصی برگزار کرده و سپس از متقاضیانی که بیشترین امتیاز را کسب کرده اند گزینش به عمل آورد.
همچنین برای پذیرفته شدگان در این آزمون های باید یک دوره آموزشی برگزار شود تا شرکت کنندگان مهارت های لازم جهت انجام امور کاری محوله را کسب کنند. سپس این افراد باید سه الی شش سال به شکا آزمایشی در شغل مربوطه خدمت کنند تا در صورت داشتن صلاحیت های کافی به استخدام رسمی درآیند.
علاوه بر این باید عنوان کرد که بر اساس طرح ساماندهی کارکنان دولت برای مشاغل حاکمیتی، از این پس هیچ سازمانی حق عقد قرارداد موقت برای مشاغل حاکمیتی را ندارد. لیست دقیق این مشاغل از سوی دولت پیشنهاد و چنانچه در مجلس تصویب شوند، فهرست آن ها منتشر خواهد شد.
طرح ساماندهی کارکنان دولت برای مشاغل غیرحاکمیتی
بخش دیگری از طرح ساماندهی کارکنان دولت برای مشاغل غیرحاکمیتی تنظیم شده است. منظور از این مشاغل کارهایی است که جزو پست های سازمانی نیستند و مواردی مانند حمل و نقل، خدمات رایانه ای، امور آشپزخانه و رستوران، تعمیر و نگهداری، امور چاپ و تکثیر، باغبانی، امور تاسیساتی، و ... را در برمی گیرند.
طبق این آئین نامه، نیروهای استخدامی این شرکت ها بایستی در یک آزمون استخدامی ورودی بوده که شامل سوالات عمومی و تخصصی می باشد شرکت نمایند.
همچنین داوطلبان باید در مرحله گزینش نیز نمره کافی را کسب کرده و سپس در دوره آموزشی شرکت نمایند تا مجاز به ورود به شغل مربوطه شوند. اگر شخص توانایی خود در انجام وظایف محوله را به اثبات برساند، پس از یکسال با او قرارداد پیمانی بسته خواهد شد.
طرح ساماندهی کارکنان دولت برای مشاغل موقت
علاوه بر ذکر شرایط استخدام ساماندهی کارکنان دولت برای مشاغل حاکمیتی و غیر حاکمیتی، در این طرح یکی دیگر از انواع مشاغل یعنی قراردادهای موقت ذکر شده است. چرا که این نوع کارها برای شاغلان باعث ایجاد مشکلاتی همچون عدم ثبات و امنیت شغلی شده و نیازمند بازبینی در قوانین مربوطه می باشد.
منظور از شغل موقت این است که بین کارفرما و کارگر یک نوع تعهد و قرارداد کتبی و شفاهی بسته می شود و در طی آن کارفرما متعهد می شود تا در ازای یک ساعت یا پروژه مشخص به کارگر حقوق پرداخت کند.
البته مدت زمان این نوع قرارداد متغیر بوده و می تواند به صورت دائم، موقت یا معین بسته شود، اما به طور معمول اخراج کارگر در آن راحت تر و بیشتر از شغل های دیگر صورت می گیرد.
در طرح ساماندهی کارکنان دولت برای مشاغل موقت قید شده است که اگر یک دستگاه اجرایی برای انجام خدمات موقت خود نیاز به نیروهای حقیقی یا حقوقی داشته باشد، ابتدا باید این نیاز را به رئیس امور استخدامی یا نماینده استانی او اعلام کرده و سازمان مربوطه نیز یک ماه فرصت دارد تا درخواست را تایید یا رد کند.
چنانچه درخواست تایید شود، سازمان ها می توانند متقاضیان واجد شرایط را از طریق روش هایی مانند فراخوان عمومی، برگزاری مناقصه گزینش انتخاب و سپس اسامی آن ها به دستگاه مربوطه اعلام می شود.
گفتنی است که قرارداد این اشخاص مطابق با طرح ساماندهی کارکنان دولت برای مشاغل موقت توسط سازمان برنامه و بودجه منعقد شده و حقوق آن ها نیز بر عهده دستگاه مربوطه می باشد. لازم به ذکر است که حداکثر مدت قرارداد موقت با افراد حقیقی سه ماه (که تا سه ماه قابل تمدید است) و با افراد حقوق یکسال می باشد.
همچنین در طرح ساماندهی کارکنان دولت برای مشاغل موقت ذکر شده است که نیروهای قراردادی که در زمان تصویب این طرح در حال خدمت به یکی از دستگاه های دولتی هستند، یا باید در آزمون ورودی شرکت کنند یا حداقل پنج سال به صورت مستمر با دستگاه مربوطه قرارداد شده و صلاحیت شان محرز شده باشد تا با آن ها قرارداد یک ساله منعقد شود.
همچنین اشخاص حقوقی یا همان پیمانکاران دستگاه های اجرایی که برنده مناقصه بوده اند، موظفند حقوقی معادل با نیروهای پیمانی مستخدم دولت پرداخت کرده و آن ها را تحت پوشش بیمه قرار دهند.
بعلاوه پس از تصویب این طرح، عقد قرارداد موقت تنها در صورت اجرای مصوبات مربوطه امکان پذیر است.
طرح ساماندهی کارکنان دولت برای نیروهای شرکتی
یکی از شرایط طرح ساماندهی کارکنان دولت برای مشاغل غیرحاکمیتی و غیردولتی که تاکید بسیار نیز بر آن می شود، حذف واسطه ها و شفاف سازی امور مالی و حقوقی کارگران و کارمندان می باشد.
در همین راستا هم در طرح مذکور به نیروهای شرکتی توجه ویژه ای شده و تلاش بر این است تا وضعیت این دسته از شاغلان بهبود یابد، چراکه بر اساس آمار موجود حدود 80 درصد از نیروهای مشمول این طرح را شرکتی ها تشکیل می دهند.
در طرح ساماندهی کارکنان دولت برای نیروهای شرکتی قرار است محدوده این نیروها مشخص شده و شرکت های پیمانکاری به طور کامل حذف شوند تا دیگر واسطه بین کارگران و دولت وجود نداشته باشند.
همچنین این شاغلان باید پس از تصویت طرح، جذب این افراد به صورت گزینشی بوده و از طریق قرارداد کار معین به کار گرفته می شوند.
بر این اساس، تمامی دستگاه ها و سازمان ها موظف می شوند تا نیروهای خود اعم از مستمر و تمام وقت را تنها به وسیله آگهی ها و فراخوان های استخدامی، و سپس برگزاری آزمون متمرکز سراسری جذب نمایند. گفتنی است که هیچ کدام از دستگاه های مورد بحث حق عقد قرارداد با شرکت ها یا اشخاص حقوقی غیردولتی را نخواهند داشت.
سامانه ثبت اطلاعات کارکنان شرکتی دستگاه های اجرایی
به واسطه طرح ساماندهی کارکنان دولت، دستگاه های اجرایی موظف به این بوده تا بدون واسطه به تامین نیروی انسانی پرداخته که در قسمت قبل به آن اشاره شد.
دولت در جهت شفاف سازی مالی و رعایت عدالت در پرداخت های ضروری کارکنان شرکتی را موظف نموده تا اطلاعات خود را در سامانه مربوطه ثبت نمایند.
به دستگاه های اجرایی مهلت می دهد که اطلاعات تمام نیروهای شرکتی را در آن وارد کنند و پس از آن سازمان طبق تحلیل های کارشناسی در خصوص نحوه برخورد با نیروهای شرکتی تصمیم گیری می نماید.
با این حال؛ تا زمان راه اندازی سامانه جدید، سامانه ثبت اطلاعات کارکنان شرکتی دستگاه های اجرایی، سامانه پاکنا می باشد که با هدف جمع آوری اطلاعات کارکنان نظام اداری راه اندازی شده است.
جمع آوری اطلاعات در این سایت یک پایگاه داده مشترک ایجاد کرده که به واسطه آن قابلیت دسترسی کامل و راحت به اطلاعات ثبت شده، وجود دارد. آدرس سامانه پاکنا به نشانی pakna.karmandiran.ir بوده که به صورت شبانه روزی در اختیار شرکت ها و دستگاه های اجرایی قرار دارد.
طرح ساماندهی کارکنان دولت شامل چه ارگان هایی میشود؟
این طرح شامل تمام کارکنان قراردادی، کارگران قراردادی، نیروهای پیمانی و شرکتی که طرف قرارداد با سازمان های دولتی و نهادهای عمومی کشور هستند، می شود. پاسخ به این پرسش که طرح ساماندهی کارکنان دولت شامل چه ارگان هایی میشود؛ از جمله موارد مبهم برای اشخاص می باشد.
در پاسخ به پرسش طرح ساماندهی کارکنان دولت شامل چه ارگان هایی می شود؛ می توان جواب داد که کلیه دستگاه های اجرایی کشور و تمامی ارگان های دولتی شامل این طرح می شوند.
از جمله این ارگان ها می توان به ارگان های نظامی، وزارت خانه های مختلف اموزشی، علوم پایه تحقیقات، علم و فناوری، ورزش، بانک های دولتی، بیمارستان های دولتی و بسیاری دیگر از موارد اشاره کرد.
تمامی سازمان ها، نهادها و ارگان های دولتی طبق طرح ساماندهی نیروهای دولتی موظف به این بوده تا در راستای جذب نیرو به صورت مستقیم با طی مراحل آزمون استخدامی به گزینش افراد شایسته و استخدام آنان به صورت رسمی یا پیمانی بپردازند.
کمک از شرکت های واسط در این حیطه مطابق مطالب ذکر شده غیر قانونی بوده و با متخلفان برخورد قانونی می شود. همه معلمان غیر رسمی نیز مشمول طرح ساماندهی کارکنان دولت و نیروهای شرکتی می شوند که این امر، شامل معلمان خرید خدمات آموزشی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، پیش دبستانی ها و غیره نیز می شود.
مهمترین مانع به نتیجه رسیدن طرح ساماندهی
یک فعال کارگری گفت:در پارس جنوبی تفاوت بسیار در زمینه حقوق و مزایا بین کارگر رسمی و پیمانکاری وجود دارد. کارِ کارگر پیمانکاری و ارکان ثالث اصلا دیده نمیشود و اقداماتش به اسم دیگری مصادره میشود.
طرح ساماندهی کارکنان دولت حدود ۴ سال در مجلسهای یازدهم و دوازدهم بررسی و وعدههای بسیاری برای تبدیل وضعیتِ نیروها داده شده است اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.
طبق آخرین خبرها، سوم خرداد سال جاری، پیشنویس آییننامهای در خصوص برچیدنِ شرکتهای پیمانکاری و تبدیل وضعیت نیروها به دولت ارسال شده و مجلس اعلام کرده که اگر دولت این پیشنویس را قبول نکند طرح دو فوریتی خود را در دستور کار قرار خواهد داد
حشمتاله سلیمانی، فعال کارگری پارس جنوبی، در رابطه با این طرح گفت: ما امید داشتیم که این طرح مانند طرح تبدیل وضعیتِ ایثارگران به مرحله اجرا برسد و شامل حال نیروهای شرکتی و ارکان ثالث بشود. بعد از سالها چشمانتظاری و شنیدنِ وعده و وعید و دست به دست شدنِ طرح، متأسفانه باید بگویم که امیدمان بسیار کمرنگ شده است.
این فعال کارگری پارس جنوبی ادامه داد: بین کارگر رسمی و پیمانکاری به خصوص در حوزه نفت و گاز، تبعیض بسیار زیادی وجود دارد، این در حالی است که کارگران پیمانکاری بخش زیادی از کارهای عملیاتی را بر دوش دارند و طبق قوانین بالادستی، کارگران برای انجامِ کار برابر باید حقوق برابر دریافت کنند.
سلیمانی بیان کرد: در جریان بررسی طرح ساماندهی اعلام کردند که این طرح نه به شکل اولیهی خود اما به شکل حداقلیتر مصوب خواهد شد که حتی این اتفاق هم نیفتاد.
به نظر میرسد لابی پیمانکاران و قدرتِ ذینفعان مانع از به نتیجه رسیدن طرح شده است
این فعال کارگری تأکید کرد: کارگران پیمانکاری در سرما و گرما و شرایط سخت کار میکنند اما به راحتی نادیده گرفته میشوند و در بسیاری از مواقع حقوقشان تضییع میشود. معیشت و اقتصاد خانوادههای ما تحت تأثیر وضعیتِ شغلیمان است و در این شرایط سخت اقتصادی تداوم این وضعیت بسیار ناامیدکننده است.
با این حال، کارگران پیمانکاری خاصه در صنعت نفت و گاز پای کار ایستادهاند و امید دارند که صدایشان شنیده شود و شرایط شغلیشان تغییر کند.
سلیمانی افزود: البته باید تأکید کنم که ما خواستار تصویب طرحی هستیم که وضعیتِ شغلی ما را واقعا تغییر دهد.
در واقع اگر قرار است طرح یا لایحهای به تصویب برسد، بایستی رفع تبعیض و ناعدالتی در هر زمینهای بین کارگر رسمی و قراردادی، نتیجهی مسلمِ آن باشد. در غیر اینصورت تأثیری بر وضعیت ما نخواهد گذاشت و صرفا به مثابه یک طبل توخالی عمل میکند.
فعال کارگری پارس جنوبی تأکید کرد: کارگران با کار و شرایط یکسان باید حقوق و مزایای یکسانی داشته باشند.
این خواستهی اصلی و کلیدی ماست. ببینید به طور مثال، در پارس جنوبی تفاوت بسیار در زمینه حقوق و مزایا بین کارگر رسمی و پیمانکاری وجود دارد. کارِ کارگر پیمانکاری و ارکان ثالث اصلا دیده نمیشود و اقداماتش به اسم دیگری مصادره میشود.
سلیمانی تأکید کرد: ما خواستارِ تصویب طرحی هستیم که تمام مشکلات ما را به صورت جامع در نظر بگیرد، صرف به تصویب رسیدنِ یک طرح، بدون در نظر گرفتنِ مجموع این مشکلات، فایدهای برای کارگران ندارد.
نظر شما