آخرین خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران امروز چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ | محمدباقر قالیباف: پیگیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران هستیم

آخرین خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران امروز چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ را در این مطلب از صفحه اقتصاد بخوانید.

آخرین خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران امروز چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ | محمدباقر قالیباف: پیگیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران هستیم
صفحه اقتصاد -

نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی در تذکری از پرداخت نشدن مطالبات گندم‌کاران انتقاد کرد که رئیس مجلس در پاسخ وعده پیگیری داد.

احمد بیگدلی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: وزارتخانه‌های مربوطه پول گندم‌کاران را پرداخت نکرده‌ و سوخت ادوات کشاورزی را هم نمی‌دهند. این وضعیت باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزان شده است.

وی خواستار پرداخت مطالبات کشاورزان شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران حدود ۴۰ همت از ۲۰۰ و اندی همت باقی مانده است. اعتبارات برای پرداخت مطالبات مشخص شده و حتما پیگیری می‌کنیم که انجام شود.

تلاش‌های ادامه‌دار برای تسویه مطالبات گندم‌کاران به کجا رسید؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۱۲ میلیون تن گندم خریداری شده است و حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت شده و حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر از مطالبات باقی مانده است.

برنامه خودکفایی پایدار تولید گندم در کشور از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و میزان خرید تضمینی گندم از ۴.۵ میلیون تن سال ۱۴۰۰ با اجرای پروژه‌های طرح خودکفایی پایدار این محصول راهبردی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۷.۵ میلیون تن، در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۰.۵ میلیون تن و در سال‌جاری نیز به ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تن رسیده است.

ایمنا نوشت، با این حال مطالبات گندم‌کاران با گذشت ۶ ماه از سال ۱۴۰۳ کامل پرداخت نشده و گلایه بسیاری از کشاورزان کشور را به همراه داشته است در این راستا سید حمید پور محمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در تشریح نشست روز گذشته با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: نشست بسیار خوبی با اعضای کمیسیون کشاورزی و وزرای جهاد کشاورزی و نیرو برگزار کردیم که موضوعات مطرح شده در آن مربوط به مسائل سال جاری و بخشی نیز به برنامه هفتم توسعه اختصاص داشت.

وی با اشاره به اینکه در مدت کوتاهی که از عمر دولت چهاردهم گذشته اقداماتی در زمینه اجرای برنامه هفتم توسعه انجام شده و رئیس جمهور روزانه موضوعات برنامه را پیگیری می‌کند، افزود: این اقدامات شامل تشکیل شورای عالی راهبری برنامه پنج‌ساله، تفکیک وظیفه هر دستگاه و ابلاغ تمامی وظایف توسط رئیس جمهور، ایجاد برنامه زمانبندی برای تکالیف ابلاغی و ایجاد سامانه نظارت و رصد می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه حدود ۲ هزار حکم باید انجام شود که برای همه دستگاه‌ها ابلاغ شده و به سرعت آئین نامه برنامه هفتم توسعه در حال تدوین است، عنوان کرد: بخشی از موضوعات برنامه هفتم به امنیت غذایی و حوزه کشاورزی اختصاص دارد، تاکید دولت و مجلس این است که امنیت غذایی برای کشور جز اولویت‌ها می‌باشد.

پور محمدی با بیان اینکه گندم یکی از موارد مصداقی امنیت غذایی محسوب می‌شود، گفت: خوشبختانه در سال جاری نزدیک به ۱۲ میلیون تن گندم خریداری شده و حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات پرداخت و حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر از مطالبات باقی مانده است.

وی تصریح کرد: به دلیل بسته بودن سقف بودجه با نمایندگان گفت‌وگو کرده‌ایم تا اجازه بگیریم باقی مطالبات گندم کاران را پرداخت کنیم، در نشست امروز گزارش ارائه شد که چه میزان گندم و با چه قیمتی خریداری می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهم، سرشماری در بخش کشاورزی است، هر ده سال یک بار دولت اقدام به سرشماری در بخش کشاورزی می‌کند و تمام اطلاعات مورد نیاز سیاست گذاران، برنامه ریزان و تصمیم گیران در مورد بخش کشاورزی را از سراسر کشور جمع می‌کند، تصریح کرد: این سرشماری از اول آبان انجام می‌شود و اهمیت این موضوع را به نمایندگان توضیح دادم که تمام اقدامات باید مبتنی بر آمار و اطلاعات دقیق باشد. سرشماری بخش کشاورزی به صورت سنتی و مدرن انجام می‌شود و از نمایندگان درخواست شد تا از این اقدام پشتیبانی کنند.

پور محمدی بیان کرد: نمایندگان دغدغه‌هایی در خصوص سال آینده داشتند زیرا در آستانه تقدیم به بودجه سال آینده هستیم مطرح شد و امیدواریم این موارد را در لایحه بودجه سال آینده مدنظر قرار دهیم.

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در گفت‌وگو با ایمنا در ۴ مهر اظهار کرده بود: ۳۷ درصد مطالبات گندم‌کاران کشور که قرار بود تا آخر شهریور پرداخت شود تا امروز محقق نشده است که پیگیری می‌کنیم در روزهای آتی این مطالبات باقی‌مانده کشاورزان که بیشتر از استان‌های شمال غرب هستند، پرداخت شود.‌

اما تا دیروز هنوز ۴۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران پرداخت نشده است و سرنوشت باقی مانده مطالبات این قشر زحمتکش مشخص نیست...

خرید تضمینی ۵۱ هزار تُن گندم در بروجرد

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت: ۵۱ هزار تُن گندم در شهرستان توسط مراکز خرید به صورت تضمینی خریداری شده است.

جواد گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سطح کشت گندم آبی در سال زراعی جاری ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار با میانگین تولید ۵.۵ تُن در هکتار و سطح کشت گندم دیم ۱۱هزار هکتار با میانگین تولید ۲.۵ تن در هکتار است.

وی خاطرنشان کرد: مجموع تولید گندم در سال زراعی جاری، ۶۱ هزار تُن بوده که از این میزان حدود ۵۱ هزار تُن توسط مراکز خرید سیلوها به صورت تضمینی خرید شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد با بیان اینکه شهرستان در تولید گندم از میانگین عملکرد مقام اول استان لرستان را از آن خود کرده است، افزود: سطح کاشت جو آبی شهرستان ۳۵۵۰ هکتار و دیم ۱۰ هزار هکتار بوده با تولید حدود ۳۵ هزار تن است.

گودرزی بیان کرد: سطح کاشت محصول کلزا ۲۷۵ هکتار در سال زراعی با تولید بیش از ۵۱۱ تن بوده که با عملکرد بیش از ۲ تُن در هکتار مقام دوم استان از نظر تولید را از آن خود کرده است.

وی تصریح کرد: ۱۶۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت کاملیا اختصاص داده شده که در سال جاری تولید آن ۵۴ تُن با میانگین حدود ۳۵۰ کیلوگرم در هکتار بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد یادآور شد: سطح کاشت محصول چغندرقند در شهرستان حدود ۸۵۰ هکتار بوده که پیش بینی می شود ۶۰ هزار تُن تولید داشته باشد.

گودرزی اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۸۵۰۰ تُن انواع کودهای ازوته، فسفات و پتاسیم و بیش از هزار تُن بذر گندم آبی و دیم در بین کشاورزان توزیع شده است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد