آخرین خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران امروز جمعه ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ | چه خبر از خرید تضمینی گندم؟

در این خبر به آخرین خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران امروز جمعه ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ پرداخته شده است.

آخرین خبر از پرداخت مطالبات گندمکاران امروز جمعه ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ | چه خبر از خرید تضمینی گندم؟
صفحه اقتصاد -

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: میزان خرید تضمینی گندم تا صبح روز پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ از مرز ۱۱.۳۳۲ میلیون تن گذشت

سهراب سهرابی مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: میزان خرید تضمینی گندم تا صبح روز پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ از مرز ۱۱.۳۳۲ میلیون تن گذشت ارزش گندم های خریداری شده ۱۹۹.۶ هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: میزان خرید در تاریخ مشابه سال گذشته ۹.۷۳۰ میلیون تن و میزان رشد در مقایسه با سال گذشته ۱.۵۹۲ میلیون تن و معادل ۱۶.۴ درصد می باشد.

سهرابی با اشاره به اینکه متوسط رطوبت گندم های خریداری شده ۹.۳ درصد است گفت: میانگین افت مفید ۱.۱۵ درصد و افت غیر مفید ۱.۱۵ درصد و میزان درصد سن زدگی نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

۱۰ استان برتر که بیشترین میزان خرید تضمینی گندم سال جاری را داشته اند به ترتیب به شرح ذیل می باشد.

۱- خوزستان ۱.۶۲۳ میلیون تن

۲- گلستان ۱.۱۰۹ میلیون تن

۳- کردستان ۱.۰۸۳ میلیون تن

۴- فارس ۹۱۰ هزار تن

۵- کرمانشاه ۸۱۲ هزار تن

۶- همدان ۶۷۵ هزار تن

۷- آذربایجان غربی ۵۹۸ هزار تن

۸- خراسان رضوی ۵۱۵ هزار تن

۹- لرستان ۵۰۲ هزار تن

۱۰- آذربایجان شرقی ۴۴۶ هزار تن

علاوه بر این میزان خرید گندم بذری از ۴۷۰ هزار گذشته و بیش از ۴۰ هزار تن از سال گذشته در تاریخ مشابه است.

با افزایش ۱۹ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته، ۴۵ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده، اما تاخیر در پرداخت باقی‌مانده، نگرانی‌هایی برای آغاز فصل کشت ایجاد کرده است. 

بر اساس آخرین آمار، خرید تضمینی گندم از کشاورزان با رشد ۱۹ درصدی به ۱۱.۳ میلیون تن رسیده است. اما تنها ۴۵ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

جهان‌صنعت‌نیوز نوشته است: با نزدیک شدن به فصل کشت در استان‌های شمال غرب، کشاورزان به دلیل بدهی‌های بانکی و نیاز به نقدینگی برای خرید نهاده‌های کشاورزی، همچنان منتظر دریافت مابقی مطالبات خود هستند. علاوه بر این، افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت کود شیمیایی و مشکلات مربوط به قطعی برق چاه‌های کشاورزی و قیمت خرید تضمینی گندم بر نگرانی‌های کشاورزان افزوده است.

نیمی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران، اعلام کرد. که از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۱۹۸ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است. که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است.

او از پرداخت ۴۵ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و افزود تاکنون ۹۵ هزار میلیارد تومان از این مطالبات پرداخت شده. و ۱۰۳ هزار میلیارد تومان باقی مانده که انتظار می‌رود. قبل از آغاز فصل کشت در استان‌های شمال غرب پرداخت شود.

هاشمی تأکید کرد که کشت گندم در استان‌های شمال غرب از ۱۰ روز آینده آغاز خواهد شد. و با توجه به بدهی‌های بانکی و نیاز کشاورزان به نقدینگی برای خرید نهاده‌های کشاورزی، تاخیر در پرداخت مطالبات تا پایان شهریور فایده‌ای نخواهد داشت. او خاطرنشان کرد که استان‌های خوزستان، گلستان، فارس، کرمانشاه و همدان در صدر خرید تضمینی گندم قرار دارند.

مطالبات خرید تضمینی گندم باید ۲۴ ساعته پرداخت می‌شد

رئیس بنیاد ملی گندمکاران یادآور شد که دولت بر اساس قانون مکلف است. مطالبات کشاورزان را حداکثر ۲۴ ساعت پس از تحویل محصول پرداخت کند. اما اکنون برخی کشاورزان با گذشت بیش از ۲ ماه از تحویل گندم، هنوز ریالی دریافت نکرده‌اند. این مسئله به گفته هاشمی، اجحاف در حق کشاورزان است.

قیمت خرید تضمینی گندم همچنان بلاتکلیف

هاشمی همچنین از تأخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم انتقاد کرد و گفت: با توجه به آغاز فصل کشت در ۱۰ روز آینده، کشاورزان هنوز نمی‌دانند قیمت خرید تضمینی برای سال زراعی جدید چقدر خواهد بود. این تأخیر در اعلام قیمت و پرداخت مطالبات، کشاورزان را در وضعیت سردرگمی قرار داده است.

هاشمی نرخ منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود که با در نظر گرفتن نرخ پایه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و شاخص تورم، قیمت خرید تضمینی نباید کمتر از این میزان باشد.

تولید گندم چقدر بود؟

وی افزود: با وجود شرایط مطلوب تولید گندم، برآوردها نشان می‌دهد که تولید گندم به ۱۴.۵ تا ۱۵ میلیون تن و خرید تضمینی به ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن برسد. هاشمی همچنین اشاره کرد که در صورت پرداخت به‌موقع مطالبات، خرید تضمینی می‌توانست از مرز ۱۲ میلیون تن نیز فراتر رود. اما تاخیر در پرداخت‌ها باعث شده که برخی کشاورزان به دلیل بدهی‌های بانکی و نیاز به تأمین معاش، گندم تولیدی خود را با نرخ ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به دلالان بفروشند که این امر منجر به هدررفت گندم تولیدی و جایگزینی آن به‌عنوان خوراک دام یا قاچاق به خارج از کشور شده است.

خرید ۴۹۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در لرستان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان از خرید ۴۹۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از ابتدای فصل برداشت تاکنون خبر داد.

حجت بیرانوند در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم در لرستان تاکنون ۴۹۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در ۴۸ مرکز خریداری شده که تا اوایل مهرماه ادامه دارد.

او در ادامه عمده گندم خریداری شده در استان را مربوط به شهرستان کوهدشت با تولید ۱۰۱ هزار تن اعلام کرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان افزود: پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، ۵۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شود که این میزان در مقایسه با سال گذشته ۶ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: تاکنون پنجاه هزار و ۴۹۵ کشاورز لرستان محصول گندم خود را در قالب ۱۱۵ هزار و ۳۷۹ محموله تحویل مراکز خرید داده‌اند.

این مسئول گفت: لرستان در سال زراعی جاری، علاوه بر تأمین نیاز خود، بخشی از نیاز هفت استان کشور را نیز تأمین کرده است.

 

خرید ۲۳۲ هزار تن گندم از کشاورزان استان قزوین

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین از افزایش دو برابری خرید گندم در این استان خبر داد و گفت: میزان خرید گندم در استان قزوین از مرز ۲۳۲ هزار تن عبور کرده است.

علی راه انجام در نشست خبری با اصحاب رسانه که پیش از ظهر پنج‌شنبه در سالن باغستان جهاد کشاورزی برگزار شد، با بیان اینکه میزان خرید گندم از مرز ۲۳۲ هزار تن عبور کرده است، اظهار کرد: سال گذشته این مقدار ۱۸۶ هزار تن بود و نسبت به سه سال گذشته دو برابر شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین بیان کرد: برداشت گندم از مناطق کوهستانی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود برداشت گندم به ۲۵۰ هزار تن هم برسد.

وی با تأکید بر اینکه سهم پرداخت استان قزوین در حوزه گندم بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است ادامه داد: خرید حمایتی جو در استان وجود دارد و در سال جاری قیمت جو هم‌زمان با برداشت بسیار پایین آمد و ۵ هزار و ۴۶۰ تن برای استان خریداری شد.

این مسؤول مطرح کرد: ۳۰ هزار و ۲۱۴ هکتار از اراضی زراعی استان به کشت محصول جو آبی و ۹ هزار و ۳۱۲ هکتار به جو به‌صورت دیم در سال جاری اختصاص داده شده که پیش‌بینی می‌شود ۱۱۰ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.

وی در پایان گفت: پرداخت حق مطالبات کشاورزان سالیان سال است که تا دو ماه هم به طول می‌کشد در صورتی که طبق قانون ۴۸ ساعت بعد از تحویل گندم باید پول گندم‌کار پرداخت شود که برای تحقق این مهم نیازمند حمایت‌های کلان کشوری و دولت هستیم.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • اذر یوسفیان

    سلام امسال همه ما گندم کاشتیم سال دیگه یک دونه نمیکاریم جو میکاریم پیش همه ابریمان رفت شرمنده همه شدیم من یک زن تنها چکار کنم برم پیش کی کدای کنم بابا ابروم رفت جلو حساب زامنم بستن خدا از همه ای شما نگذره

  • حسن

    پول واردات گندم را دارن، ولی نوبت به مامیرسه پول نیست. ما15 ماهه چشم دوختیم به پول گندم، انگار15ماه یکبارحقوق میگیریم، به دادمون برسید، وام بانکی ضامن درد بلا و... نابود شدیم

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد