آخرین خبر از خرید تضمینی گندم امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۳ | امروز از گندم چه خبر؟

در این خبر به آخرین خبر از خرید تضمینی گندم امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۳ پرداخته شده است.

آخرین خبر از خرید تضمینی گندم امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۳ | امروز از گندم چه خبر؟
صفحه اقتصاد -

دیوان محاسبات کشور جدیدترین گزارش در خصوص خرید تضمینی گندم را منتشر کرد. به گزارش دیوان محاسبات کشور، آخرین بررسی‌های این نهاد نظارتی از شرکت بازرگانی دولتی ایران در سال ۱۴۰۳ بیانگر این است که خرید تضمینی گندم نسبت به دوره مشابه سال گذشته بالغ بر ۱۰.۵میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۱۸۴همت خریداری شده که ۹۴همت آن معادل ۵۱درصد پرداخت شده است. پیش‌بینی می‌شود ارزش ریالی خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ به ۲۱۰همت برسد که بر اساس قانون، سازمان برنامه و بودجه مکلف به تامین اعتبار برای خرید گندم حداکثر در شش‌ماهه اول سال است. این در حالی است که در جدول منابع و مصارف تبصره مذکور صرفا مبلغ ۱۴۳همت بابت یارانه آرد و نان و مبلغ ۱۸همت از محل مالیات بر ارزش افزوده بابت یارانه نان و دارو پیش‌بینی شده است؛ لذا پیشنهاد می‌‌شود با استفاده از ابزارهای شفافیت اجرای بودجه و سازوکار فاکتورینگ نسبت به تامین و پرداخت مابقی مطالبات ذی‌نفعان اقدام عملی انجام پذیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: مراکز مباشر این اداره‌کل تا پایان مردادماه جاری کار خرید تضمینی گندم را انجام می‌دهند و از مرداد به بعد ۲ مرکز ملکی از جمله انبار مکانیزه بیرجند و قاین فعال می‌شود.

میثم پیشدادیان روز یکشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز خراسان جنوبی به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا ۲۰ مردادماه، ۲۲ هزار و ۹۵۰ تن گندم به ارزش چهار هزار و ۵۳۰ میلیون ریال در استان خرید تضمینی شد.

وی افزود: تاکنون ۴۵ درصد مطالبات گندمکاران استان به مبلغ هزار و ۸۰۷ میلیارد و ۹۳۰ میلیون ریال پرداخت شده‌ است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال جاری خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد رشد دارد گفت: خرید تضمینی گندم در قالب ۶ هزار و ۷۶۳ محموله از سه هزار و ۹۷۵ کشاورز انجام شده که بیشترین مقدار گندم خریداری شده از شهرستان بشرویه بوده است.

پیشدادیان عنوان کرد: تعداد مراکز خرید تضمینی استان ۱۶ مرکز است و در سال جاری قیمت پایه گندم ۱۷۵ هزار ریال تعیین شده‌است، همچنین کل خرید تضمینی سال گذشته استان ۱۸ هزار و ۷۹۴ تن بوده‌است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۸۰۰ تن شکر خانوار و صنوف در مناسبت‌های مختلف در استان توزیع شده‌است، بیان کرد: همچنین در این مدت هزار و ۲۶۱ تن برنج خانوار و صنوف توزیع یا در حال توزیع است.

پیشدادیان به وجود چهار کارخانه آرد در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: به صورت مستمر از این کارخانجات سرکشی لازم انجام می‌شود و تولید آرد براساس شاخص استاندارد و سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار می‌گیرد تا آرد استان کاملا منطبق استاندارد ملی شماره ۱۰۳ به دست مردم برسد.

وی عنوان کرد: بخشی از گندم مصرفی خراسان جنوبی از داخل و بخشی از خارج از استان تامین می‌شود که سعی کردیم که مرغوبترین و باکیفیت‌ترین گندم را وارد کنیم و بخشی گندم مصرفی استان هم از بنادر کشور به استان وارد شده‌ که به تناسب نیاز به کارخانجات تزریق می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: براساس تکلیف برنامه هفتم توسعه باید در زمینه تولید گندم به خودکفایی برسیم که با خرید ۱۱ میلیون تن گندم در سال جاری در سطح کشوربه این خودکفایی خواهیم رسید.

پیشدادیان افزود: سال‌های قبل ۹۰ درصد گندم خارجی وارد استان می‌شد اما الان سیاست نظام خودکفایی گندم است که با آموزش‌ها، اقدامات مختلف در کارخانجات و ابتکارات نانوایی باید به این نتیجه برسیم که آردی که نوع گندمش ۹۰ درصد تغییر می‌کند به بهترین شکل به دست نانوا برسد و با هنر دست نانوا تبدیل به نان باکیفیت و به دست مصرف کننده برسد.

بیش از ۴۳۰ هزار تن بذر گندم خریداری شد

مجری طرح گندم گفت: بنابر آمار امسال بیش از ۴۳۰ هزار تن گندم بذری خریداری شده که براین اساس ۸۰ درصد برنامه تولید بذر محقق شده است.

سهراب سهرابی گفت: براساس آخرین آمار تا صبح امروز، ۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۱۸۰ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است، درحالیکه این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱.۴۵۲ میلیون تن معادل ۱۷ درصد رشد است.

به گفته او، تاکنون ۹۴.۲ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، پرداخت شده و پرداخت مابقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهادکشاورزی است.

مجری طرح خودکفایی گندم ادامه داد: استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۱۰۵ هزار تن، فارس ۸۷۳ هزار تن، کردستان ۸۴۶ هزار تن، کرمانشاه ۷۶۶ هزار تن، همدان ۵۶۷ هزار تن، خراسان رضوی ۵۰۸ هزار تن، آذربایجان غربی ۴۹۵ هزار تن و لرستان ۴۳۵ هزار تن، بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

او افزود: عملیات برداشت گندم در استان‌ها با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و لرستان همچنان ادامه دارد.

سهرابی با بیان اینکه نیازی به واردات گندم نداریم، گفت: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم تمامی نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تامین خواهد شد.

او در مورد تولید بذر گندم گفت: امسال میزان خرید گندم بذری در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده از ۴۳۰ هزار تن گذشته و بالغ بر ۸۰ درصد برنامه تولید بذر محقق شده است.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد