مقصر حادثه معدن طبس کیست؟

رئیس خانه معادن ایران، گفت: به طور کل اینجا مقصر فرد نیست، نگاه و نظام حکمرانی در بخش معدن است که بایستی شرایط را دائم به روزرسانی کنیم و این مشمول تمام معادن کشور می شود، امروز تمام معدن کاران ایران در عزا هستند.

مقصر حادثه معدن طبس کیست؟
صفحه اقتصاد -

در برنامه گفتگوی ویژه خبری حادثه انفجار معدن طبس با حضور محمدرضا بهرامن ، رئیس خانه معادن ایران بررسی شد. 

رئیس خانه معادن ایران درباره حادثه معدن ذغال سنگ طبس و درباره مقصر اصلی انفجار به وجود آمده گفت تا زمان مطالعات کامل از منطقه نمی‌توان اظهارنظری کرد اما به طور کلی اینجا مقصر فرد نیست، بلکه نگاه و نظام حکمرانی در بخش معدن است که بایستی شرایط را دائما به روزرسانی کنیم.

مشروح گفتگو به شرح زیر است:

به لحاظ فنی توضیح بدهید که چه اتفاقی افتاد و چرا این حادثه رخ داد؟

بهرامن: معدن پرورده 5 و 6 از حدود سی سال قبل فعالیتش را توسط بخش خصوصی شروع کرد. این معدن تاکنون هیچگونه حادثه‌ای نداشته، چون یک تیم کاملا مهندسی در این جا فعال بودند و این تیم مهندسی توانسته با 1500 تا نیروی انسانی که در کنار خودش داشت حدود 500 هزار تن در سال تولید ذغال داشته باشد و تامین کننده بخش بزرگی از صنایع فولاد ما باشد، این معدن صرفا به دلیل مسائل و ویژگی‌های خاصی که در درون از نظر ساختار زمین شناسی داشت این اتفاق حاصل شد، این اتفاق یک گام منبع گازی که مخفی شده بود در پشت یک ذخیره بسیار نازک که حدود سی سانت بود و یکباره تخلیه شدن این گاز که عملا باعث این انفجار عظیم شد و این انفجار باعث شد که اکسیژن منطقه در تونل به طور کلی سوخته بشود و این خفگی را برای عزیزان ما که در حین کار بودند داشته باشند.

از نظر فنی شناخت این نوع گاز‌ها کار ساده‌ای اصولا نیست، یعنی ما اگر بیاییم بگوییم که صد در صد سنسور‌های ما می‌توانست عمل کند این را ما نمی‌توانیم امروز اعلام کنیم الان در شرایط فعلی، انشاالله بعد از آن مطالعات بعد از این که ما بتوانیم بعد از تخلیه گاز که فکر می‌کنم تخلیه گاز به طور کامل تا حدود یک ساعت قبل تمام شده و شروع شده به آوار برداری که انشاالله بتوانیم فضایی آماده کنیم تا آن عزیزانی که محبوس شدند نجات یابند.

 این سنسور‌ها که اشاره کردید یعنی معدن مجهز به تجهیزات کامل بوده است؟

بهرامن: این معدن بعنوان یکی از بهترین معدن‌های بخش خصوصی بود، چون نگاه مهندسی حاکم بود، اگر ما در طی سالیان گذشته می‌خواستیم بازدیدی را توسط خارجی‌ها از معادن ذغال سنگ داشته باشند حتما  پیشنهاد این معدن را می‌کردیم که بروند بازدید کنند، چون سمبل یک کار مهندسی در کشور بود و امروز برای همه ما باعث تاسف است که چرا این اتفاق افتاد؟ چرا نتوانستیم این شناخت را و منبع گاز را به صورت کامل داشته باشیم و این حادثه غمبار را نداشته باشیم؟ 

منظورتان این است که قابل پیشگیری نبوده این اتفاق؟

بهرامن: ساعت 12 بعد از ظهر شیفت کنترلینگ در بخش‌های گاز کاملا کار خودشان را انجام دادند، هیچ آثاری در آنجا که آثار گاز‌های اضافی باشد دیده نشده، چون این‌ها همیشه به صورت کامل لحظه به لحظه مدیریت شان را می‌کنند، ما دائم از دیشب که این خبر را شنیدیم دائم مدیریت کردیم ببینیم شرایط به چه صورت بوده این اتفاق افتاده؟ تمام مراحل به صورت کامل دیده شده بوده و این بخش، چون بخشی بوده که مدت‌ها تعطیل بوده، قرار بر این بوده که این بخش را دیگر کاملا تخریبش کنند و بتوانند در اکتشافات بعدی کار‌های دیگری را در آنجا انجام بدهند. 

 سوال: به اعتقاد شما چه کسانی مقصر این حادثه هستند؟

بهرامن: تا زمانی که ما دسترسی کامل نداشته باشیم به آن بخشی که محبوس شدند و عزیزان آن جا محبوس شدند، خارج شوند و مطالعات کاملی از منطقه نداشته باشیم نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم، آن گازی که آن جا جمع شده است حاصل آن مدتی است که معدن تعطیل بوده است و تجمع گاز از لایه‌های سی سانتی که ذغال در بالا قرار گرفته است و حاصل آن‌ها بوده است و این اتفاق اتفاقی است که نمی‌توانیم صددرصد شناسایی کنیم و قاعدتا شناسایی به سادگی نبوده است و باید عوامل این که نتوانستیم به این اصل برسیم چه هست. این جا مقصر کی هست، مقصر فرد نیست، مقصر شاید آن نگاه و نظام حکمرانی در بخش معدن باشد که ما باید شرایط مان را دائم به روزرسانی کنیم، نه آن معدن، تمام معادن کشور، امروز تمام معدن کاران ایران در عزا هستند.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد