اعلام رسمی قیمت جدید بنزین توسط دولت
دولت اعلام کرده برنامهای برای افزایش قیمت بنزین ندارد؛ اما مطابق قانون برنامه هفتم توسعه، موظف به رفع ناترازی بنزین با اجرای اصلاحات جدید در یارانه این حامل انرژی است.

به نقل از روزنامه همشهری، به تازگی هیات وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، طرح جامعای را به منظور تأمین و تخصیص حاملهای انرژی شبکه حمل و نقل کشور تصویب کرده است. این تصمیم در راستای اجرای بند (ب) ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت اتخاذ شده که دولت را موظف به رفع معضل ناترازی بنزین در کشور میکند.
راهکارهای دولت برای اصلاح یارانه بنزین
در این مصوبه، دولت رویکردی جدید در اصلاح یارانه بنزین پیش گرفته که برخلاف افزایش ناگهانی قیمت در آبان ۹۸، بر پایه مجموعهای از سیاستهای عمدتاً غیرقیمتی استوار است. از جمله این سیاستها، رویکردهای متنوعی به کاهش استفاده از سوختهای فسیلی، جایگزینی خودروها و افزایش کارایی مصرف انرژی دارد. تنها یکی از این سیاستها مربوط به تدریجیترین اصلاح قیمت است و باقی اقدامات شامل تدابیری غیرقیمتی میشود.
چرایی اصلاح تدریجی قیمت بنزین
با گذشت بیش از ۶ سال از افزایش غیرمنتظره قیمت بنزین و تأثیرات منفی آن بر جامعه، دولت در تلاش است برنامهای برای کنترل وابستگی به واردات بنزین تدوین کند. از این رو، مسعود پزشکیان اعلام کرده که برای حل مشکل کسری بنزین، دولت چارهای جز اعمال سیاستهایی برای افزایش قیمت بنزین به صورت تدریجی ندارد. از جمله این سیاستها، اصلاح یارانه سوخت، کاهش وابستگی به واردات و همچنین تأمین فشار کمتر به مصرفکنندگان است.
سیاستهای دولت در حوزه سوخت و حمل و نقل
بر پایه طرح جامع، سیاستهای متنوعی برای بهبود وضعیت شبکه حمل و نقل انرژی در نظر گرفته شده است. از جمله این محورهای اصلی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
متنوع کردن سبد سوخت حمل و نقل: این محور بر تولید و واردات خودروها و موتورسیکلتهای کممصرف و برقی و نوسازی ناوگان جادهای تأکید دارد.
گام اول: افزایش استفاده از سوخت سیانجی به جای بنزین
- افزایش تعداد خودروهای دوگانهسوز
- گسترش زیرساخت و جایگاههای سیانجی
- اصلاح فاصله قیمت بین بنزین و سیانجی
گام دوم: مقابله با وسایل نقلیه فرسوده
مدیریت و اسقاط وسایل نقلیه فرسوده یکی دیگر از راهبردهای اصلی است. برنامه جامع شامل موارد زیر میشود:
- از رده خارج کردن موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده عمومی
- برقراری محدودیت تردد برای وسایل نقلیه فرسوده در کلانشهرها
- کاهش سهمیه سوخت و واردات خودرو مشروط به اسقاط وسایل نقلیه فرسوده
- تولید خودروهای هیبریدی و برقی برای جایگزینی وسایل نقلیه مصرف بالا
گام سوم: توسعه حمل و نقل ریلی
دولت تصمیم دارد با گسترش سیستم حمل و نقل ریلی، حوزه حمل و نقل بار و مسافر را بهبود دهد:
- توسعه مترو در تهران و چند کلانشهر دیگر
- نوسازی سیستم حمل و نقل ریلی مسافری
- گسترش قطارهای حومه و ریل باسها
گام چهارم: هدفمندکردن سهمیه سوخت به حمل و نقل عمومی
این بخش مربوط به توزیع سوخت با معیارهای دقیق به ناوگان حمل و نقل عمومی است که شامل موارد زیر میباشد:
- اختصاص بنزین و گازوییل بر اساس معاینه فنی و عملکرد وسایل نقلیه عمومی
- اصلاح نحوه تردد خودروهای بار و مسافر در شهر
- کنترل رفت و آمد خودروهای بار با استفاده از دوربینهای ویژه
گام پنجم: تشویق استفاده از حمل و نقل با سوخت پاک
تشویق مردم به استفاده از خودروهای هیبریدی، برقی، یا گازسوز از طریق اصلاح تعرفهها و عوارض یکی دیگر از سیاستهای دولت است.
- کاهش تعرفه واردات خودروهای مصرف بهینه مثل هیبریدی و برقی
- وضع عوارض برای جلوگیری از تردد وسایل نقلیه آلاینده
گام ششم و هفتم: تغییر روش سهمیهها و تولید خودروها
آخرین گامهای برنامه جامع عبارتند از مدیریت سهمیه سوخت شخصی و اصلاح سبد خودروهای تولیدی و وارداتی:
این اقدامات شامل حذف سهیمه سوخت خودروهای پرمصرف و ارتقاء استاندارد سوخت خودروها میباشد تا به میزان قابل توجهی مصرف انرژی کاهش یابد.
نظر شما