جدول خاموشی برق بوشهر فردا دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ + ساعت قطع برق استان بوشهر دوشنبه ۱۲ خرداد

در این گزارش از صفحه اقتصاد به جزئیات قطعی برق بوشهر و ساعات خاموشی شهرستان‌های استان بوشهر برای فردا دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ پرداخته شده است. همراه ما باشید.

جدول خاموشی برق بوشهر فردا دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ + ساعت قطع برق استان بوشهر دوشنبه ۱۲ خرداد
صفحه اقتصاد -

با آغاز خردادماه و شدت گرفتن گرما، قطعی‌های منظم برق از راه‌های مختلف به اطلاع همشهریان عزیز می‌رسد.

در این گزارش از صفحه اقتصاد می‌توانید با راه‌های مختلف اطلاع از قطعی برق آشنا شوید و برای ساعات قطعی برق برنامه‌ریزی داشته باشید.

در این برنامه، ساعت‌های قطعی برق در شهرستان‌های مختلف از جمله بوشهر مشخص شده و مشترکان می‌توانند با مراجعه به جدول زمان‌بندی، از جزئیات خاموشی‌ها مطلع شوند.

ساعات خاموشی برق بوشهر  دوشنبه ۱۲خرداد ۱۴۰۴

لینک جدول خاموشی برق بوشهر اعلام شد.

برای اطلاع از زمان قطعی برق بوشهر و جدول خاموشی برق بوشهر بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

وب‌سایت شرکت توزیع نیروی برق بوشهر: https://www.bedc.ir/

صفحه برنامه خاموشی‌ها: https://skedc.ir/fa/pages/۱۶۵۹/show

با ورود به لینک بالا با صفحه زمان خاموشی مواجه خواهید شد که به راحتی با وارد نمودن شناسه قبض خود می توانید از زمان خاموشی برق خود اطلاع یابید.

این سایت به‌طور روزانه به‌روز می‌شود و به شهروندان امکان می‌دهد که جدول زمان‌بندی خاموشی‌های برق در محله یا منطقه خود را مشاهده نمایند.

ساکنان شهرهای مختلف از طریق نشانی "bargheman.com/dc-list" می‌توانند سامانه شرکت توزیع برق استان خود را جستجو کرده و به آن وارد شوند و از طریق آن از ساعت دقیق خاموشی و قطعی برق مطلع شوند.

-اطلاع رسانی برنامه زمان بندی قطع برق از طریق "سایت برق من"

علاوه بر این کاربران می‌توانند با دانلود اپلیکیشن برق من، از ساعات خاموشی مطلع شوند.

 

 

آیا در بوشهر قطعی برق به دلیل مصرف زیاد انرژی رخ داده است؟

بله، در بوشهر به دلیل افزایش مصرف برق در فصل گرما و استفاده زیاد از وسایل سرمایشی، قطعی برق در برخی مناطق گزارش شده است. شرکت توزیع برق بوشهر اعلام کرده که این قطعی‌ها به دلیل بار زیاد روی شبکه برق رخ می‌دهد و سعی دارند با مدیریت بهتر مصرف، این مشکل را کاهش دهند.

چرا در دشتستان قطعی برق به وجود آمده است؟

در شهرستان دشتستان، افزایش مصرف برق در ماه‌های گرم تابستان باعث بروز قطعی‌های موقتی شده است. بسیاری از مردم از کولرهای آبی و گازی استفاده می‌کنند و این امر فشار زیادی به شبکه برق وارد می‌کند که باعث قطعی‌ها می‌شود.

آیا در گناوه قطعی برق به دلیل مصرف زیاد انرژی در ساعات اوج رخ داده است؟

بله، در گناوه نیز در روزهای اخیر به دلیل استفاده زیاد از برق در ساعات اوج مصرف (بین ساعات ۱۲ تا ۶ بعد از ظهر)، قطعی برق در برخی نقاط مشاهده شده است. این مشکل به دلیل افزایش مصرف سیستم‌های سرمایشی و تجهیزات برقی است.

چرا در کنگان قطعی برق به دلیل مصرف بالا به وجود آمده است؟

در کنگان، قطعی برق بیشتر به دلیل استفاده بی‌رویه از برق در روزهای گرم سال و فشار به شبکه توزیع برق است. در این شهرستان، بیشتر مصرف برق مربوط به کولرها و سیستم‌های سرمایشی است که به شدت بار شبکه را افزایش داده است.

آیا در بندرعباس به دلیل مصرف بالا قطعی برق رخ داده است؟

بله، شهرستان بندرعباس نیز با افزایش مصرف برق به ویژه در ساعات پیک مصرف دچار قطعی‌های موقتی شده است. در این شهرستان، استفاده زیاد از وسایل سرمایشی مانند کولرهای گازی و آبی فشار زیادی به شبکه برق وارد کرده و باعث ایجاد قطعی‌هایی در برخی مناطق شده است.

با توجه به افزایش بی‌سابقه مصرف برق در فصل‌های گرم سال، مشکلاتی همچون قطعی برق در بسیاری از شهرستان‌های بوشهر به وجود آمده است. این قطعی‌ها عمدتاً به دلیل فشار زیاد بر شبکه برق ناشی از استفاده زیاد از وسایل سرمایشی و تجهیزات برقی است. برای کاهش این مشکلات، ضروری است که مردم به مدیریت مصرف انرژی توجه بیشتری داشته باشند و در ساعات اوج مصرف از وسایل پرمصرف کمتر استفاده کنند تا با هم‌افزایی در این زمینه، فشار کمتری به شبکه وارد شود و قطعی‌های مکرر برق کاهش یابد.

چگونه قبض برق مشترکان پرمصرف ۲ بار در ماه صادر می‌شود؟

مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل توانیر، با صدور ابلاغیه‌ای از تمام مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور خواست تا به مشترکان پرمصرف که اقدام به کاهش مصرف خود نکرده‌اند، اخطار محدودسازی و قطع برق ارسال شود. متوسط مصرف ماهانه طی آخرین قرائت و تخطی از مصرف مجاز به این مشترکان اطلاع‌رسانی می‌شود.

بر اساس ابلاغیه صادره مقرر شد در قرائت دوره‌های بعدی ۱۵ روزه، در صورت کاهش مصرف این مشترکان از آنها قدردانی و در صورت رعایت نکردن، قطعی برق با زمانی متناسب با میزان تخطی از دو برابر الگو مصرف، شامل حال این مشترکان شود.

به گفته او، از ابتدای خرداد سال جاری کنتور برق مشترکان پرمصرف ۱۵ روز یک‌ بار قرائت و قبض برق برای آنها صادر می‌شود.

با اعلام مدیرعامل شرکت توانیر مبنی بر قرائت کنتور و صدور قبض برق هر ۱۵ روز برای مشترکان پرمصرف از ابتدای خرداد، این پرسش پیش می‌آید که آیا چنین اقدامی از منظر قانونی، اقتصادی و راهبردی قابل توجیه است؟

تغییر نحوه صدور قبض برق وجاهت قانونی دارد؟

از منظر حقوقی، هر تغییری در فرایند صدور قبض، نحوه محاسبه هزینه مصرف یا زمان‌بندی پرداخت، باید مبتنی بر مصوبات قانونی یا آیین‌نامه‌های مصرح از سوی مراجع ذی‌صلاح نظیر هیات وزیران، شورای اقتصاد یا مجلس شورای اسلامی باشد. در صورتی که این اقدام بر اساس دستورالعمل داخلی شرکت توانیر و بدون مصوبه رسمی انجام شده باشد، می‌توان آن را خارج از چارچوب‌های قانونی دانست.

‌مطابق ماده ۹ سازمان برق ایران، از تاریخ تصویب این قانون اخذ هر نوع وجهی از مصرف‌کنندگان برق از قبیل وام و حق اشتراک طبق تعرفه و آیین‌نامه‌هایی است که از طرف وزارت آب و برق تعیین و اعلام می‌شود.

شایان ذکر است این قانون مصوب سال ۱۳۴۶ بوده و در مورد تغییرات اجرایی در آن صحبت نشده است. این بدان معناست که به دنبال خلأ قانونی موجود و اشاره‌نشدن به تغییرات اجرایی، به احتمال زیاد وزارت نیرو می‌تواند بدون مصوبه هیات وزیران، شیوه‌های اجرایی قبوض برق را تغییر دهد.

کارآمدی و اثربخشی سیاست‌های تنبیهی؛ در هاله‌ای از ابهام

هدف اقدام اخیر توانیر، کنترل و کاهش مصرف مشترکان پرمصرف عنوان شده است. با این حال، باید ارزیابی شود که آیا صدور قبض با فاصله زمانی کوتاه می‌تواند به تغییر رفتار مصرفی منجر شود؟

تجربه نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان پرمصرف یا به دلیل الگوهای ثابت زندگی مانند استفاده از وسایل سرمایشی در مناطق گرمسیر یا به دلیل مصارف صنعتی و تجاری، امکان کاهش قابل توجه مصرف در بازه‌های کوتاه‌مدت را ندارند.

از سوی دیگر، اجرای این طرح می‌تواند هزینه‌های عملیاتی مانند قرائت، پردازش، ارسال و خدمات پشتیبانی را برای شرکت برق افزایش دهد، بدون آنکه به‌طور قطعی به کاهش مصرف منجر شود.

همچنان مصرف‌کنندگان باید بار ناترازی را بر دوش بکشند

یکی از پرسش‌های اساسی این است که آیا همچنان قرار است بار ناترازی میان تولید و مصرف برق بر دوش مصرف‌کنندگان قرار گیرد؟

واقعیت این است که بخش مهمی از ناترازی موجود در صنعت برق کشور، ناشی از فرسودگی و راندمان پایین نیروگاه‌ها، توسعه‌نیافتن ظرفیت تولید، اتلاف بالای انرژی در شبکه انتقال و توزیع و بهینه‌نبودن مصرف برق است. در چنین شرایطی، تمرکز بر فشار مضاعف به مصرف‌کننده بدون تحول در سمت تولید، نمی‌تواند راهکاری پایدار به شمار رود.

به نظر می‌رسد توسعه نیروگاه‌های جدید، ارتقای بهره‌وری شبکه و حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، باید در اولویت قرار گیرد. اعمال سیاست‌هایی که بیشتر جنبه تنبیهی دارند، بدون رفع ریشه‌های ساختاری ناترازی، ممکن است تنها به افزایش نارضایتی عمومی بینجامد.

تصمیم به صدور قبض برق به‌ صورت دو هفته یک‌ بار برای مشترکان پرمصرف، در غیاب مبانی حقوقی شفاف و میزان اثربخش بودن بر جبران ناترازی، نمی‌تواند اقدامی جامع و بلندمدت محسوب شود. آیا توانیر هیچ یک از موضوعات بیان‌شده را در تحلیل‌های خود در نظر گرفته است؟

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

آخرین اخبار