جدول خاموشی برق یاسوج فردا دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ + ساعت قطع برق استان کهگیلویه و بویراحمد دوشنبه ۱۲ خرداد

در این گزارش از صفحه اقتصاد به جزئیات قطعی برق کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج و ساعات خاموشی شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد برای فردا دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ پرداخته شده است. همراه ما باشید.

جدول خاموشی برق یاسوج فردا دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ + ساعت قطع برق استان کهگیلویه و بویراحمد دوشنبه ۱۲ خرداد
صفحه اقتصاد -

با آغاز سومین روز خرداد، گرما در برخی استان‌ها شدت بیشتری پیدا کرده است. از این رو، شرکت توزیع برق هر استان اقدام به اطلاع‌رسانی ساعات قطعی برق هر منطقه کرده است.

در این گزارش از صفحه اقتصاد، جزئیات قطعی برق استان کهگیلویه و بویراحمد آمده است. این خبر را از دست ندهید.

ساعات قطعی برق کهگیلویه و بویراحمد دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴

وب‌سایت شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد: https://www.kbedc.ir/

صفحه برنامه خاموشی‌ها: http://praw.kbedc.ir/public/map/index

همچنین برای دانلود اپلیکیشن برق من می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید:

دانلود مستقیم اپلیکیشن برق من

در نهایت، از شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد درخواست می‌شود تا با مدیریت مصرف برق، به کاهش فشار بر شبکه کمک کرده و در صورت قطعی احتمالی، با حفظ آرامش، اقدامات پیشگیرانه را در اولویت قرار دهند.

چرا برق در کهگیلویه و بویراحمد قطع می‌شود؟

قطعی برق معمولاً به دلیل افزایش مصرف، مشکلات فنی و تعمیرات شبکه رخ می‌دهد.

قطعی برق در یاسوج چه دلایلی دارد؟

افزایش مصرف در ساعات اوج و ضعف زیرساخت‌ها باعث قطعی موقت برق در یاسوج می‌شود.

چگونه در دهدشت از زمان قطعی برق مطلع شویم؟

از طریق سایت شرکت توزیع برق و تماس با سامانه ۱۲۱ می‌توان زمان قطعی را پیگیری کرد.

چه اقداماتی در زمان قطعی برق در سوق باید انجام داد؟

خاموش کردن وسایل غیرضروری و استفاده از منابع پشتیبان برق کمک می‌کند.

آیا قطعی برق در چرام دائمی است؟

خیر، بیشتر قطعی‌ها برنامه‌ریزی شده و موقتی هستند.

ساعات خاموشی برق کهگیلویه و بویراحمد شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۴ | برنامه قطعی برق یاسوج شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۴ | برق شهرستان‌ های کهگیلویه و بویراحمد فردا چند ساعت قطع می‌شود؟

در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان‌هایی همچون یاسوج، دهدشت، سوق و چرام، ناترازی و کمبود منابع انرژی باعث شده است که قطعی برق به یکی از چالش‌های جدی تبدیل شود. این مشکل به‌ویژه در ساعات پیک مصرف، فشار زیادی بر شبکه برق وارد می‌کند و منجر به خاموشی‌های مکرر می‌شود.

برای عبور از این بحران، همه شهروندان، سازمان‌ها و صنایع باید با همت و همکاری، مصرف برق را به حداقل برسانند و با رعایت نکات صرفه‌جویی در انرژی، کمک کنند تا پایداری شبکه برق حفظ شود و قطعی‌ها کاهش یابد. فقط با تلاش جمعی می‌توانیم از این وضعیت عبور کنیم و زندگی روزمره را بدون اختلال پیش ببریم.

چگونه قبض برق مشترکان پرمصرف ۲ بار در ماه صادر می‌شود؟

مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل توانیر، با صدور ابلاغیه‌ای از تمام مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور خواست تا به مشترکان پرمصرف که اقدام به کاهش مصرف خود نکرده‌اند، اخطار محدودسازی و قطع برق ارسال شود. متوسط مصرف ماهانه طی آخرین قرائت و تخطی از مصرف مجاز به این مشترکان اطلاع‌رسانی می‌شود.

بر اساس ابلاغیه صادره مقرر شد در قرائت دوره‌های بعدی ۱۵ روزه، در صورت کاهش مصرف این مشترکان از آنها قدردانی و در صورت رعایت نکردن، قطعی برق با زمانی متناسب با میزان تخطی از دو برابر الگو مصرف، شامل حال این مشترکان شود.

به گفته او، از ابتدای خرداد سال جاری کنتور برق مشترکان پرمصرف 15 روز یک‌ بار قرائت و قبض برق برای آنها صادر می‌شود.

با اعلام مدیرعامل شرکت توانیر مبنی بر قرائت کنتور و صدور قبض برق هر ۱۵ روز برای مشترکان پرمصرف از ابتدای خرداد، این پرسش پیش می‌آید که آیا چنین اقدامی از منظر قانونی، اقتصادی و راهبردی قابل توجیه است؟

تغییر نحوه صدور قبض برق وجاهت قانونی دارد؟

از منظر حقوقی، هر تغییری در فرایند صدور قبض، نحوه محاسبه هزینه مصرف یا زمان‌بندی پرداخت، باید مبتنی بر مصوبات قانونی یا آیین‌نامه‌های مصرح از سوی مراجع ذی‌صلاح نظیر هیات وزیران، شورای اقتصاد یا مجلس شورای اسلامی باشد. در صورتی که این اقدام بر اساس دستورالعمل داخلی شرکت توانیر و بدون مصوبه رسمی انجام شده باشد، می‌توان آن را خارج از چارچوب‌های قانونی دانست.

‌مطابق ماده ۹ سازمان برق ایران، از تاریخ تصویب این قانون اخذ هر نوع وجهی از مصرف‌کنندگان برق از قبیل وام و حق اشتراک طبق تعرفه و آیین‌نامه‌هایی است که از طرف وزارت آب و برق تعیین و اعلام می‌شود.

شایان ذکر است این قانون مصوب سال 1346 بوده و در مورد تغییرات اجرایی در آن صحبت نشده است. این بدان معناست که به دنبال خلأ قانونی موجود و اشاره‌نشدن به تغییرات اجرایی، به احتمال زیاد وزارت نیرو می‌تواند بدون مصوبه هیات وزیران، شیوه‌های اجرایی قبوض برق را تغییر دهد.

کارآمدی و اثربخشی سیاست‌های تنبیهی؛ در هاله‌ای از ابهام

هدف اقدام اخیر توانیر، کنترل و کاهش مصرف مشترکان پرمصرف عنوان شده است. با این حال، باید ارزیابی شود که آیا صدور قبض با فاصله زمانی کوتاه می‌تواند به تغییر رفتار مصرفی منجر شود؟

تجربه نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان پرمصرف یا به دلیل الگوهای ثابت زندگی مانند استفاده از وسایل سرمایشی در مناطق گرمسیر یا به دلیل مصارف صنعتی و تجاری، امکان کاهش قابل توجه مصرف در بازه‌های کوتاه‌مدت را ندارند.

از سوی دیگر، اجرای این طرح می‌تواند هزینه‌های عملیاتی مانند قرائت، پردازش، ارسال و خدمات پشتیبانی را برای شرکت برق افزایش دهد، بدون آنکه به‌طور قطعی به کاهش مصرف منجر شود.

همچنان مصرف‌کنندگان باید بار ناترازی را بر دوش بکشند

یکی از پرسش‌های اساسی این است که آیا همچنان قرار است بار ناترازی میان تولید و مصرف برق بر دوش مصرف‌کنندگان قرار گیرد؟

واقعیت این است که بخش مهمی از ناترازی موجود در صنعت برق کشور، ناشی از فرسودگی و راندمان پایین نیروگاه‌ها، توسعه‌نیافتن ظرفیت تولید، اتلاف بالای انرژی در شبکه انتقال و توزیع و بهینه‌نبودن مصرف برق است. در چنین شرایطی، تمرکز بر فشار مضاعف به مصرف‌کننده بدون تحول در سمت تولید، نمی‌تواند راهکاری پایدار به شمار رود.

به نظر می‌رسد توسعه نیروگاه‌های جدید، ارتقای بهره‌وری شبکه و حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، باید در اولویت قرار گیرد. اعمال سیاست‌هایی که بیشتر جنبه تنبیهی دارند، بدون رفع ریشه‌های ساختاری ناترازی، ممکن است تنها به افزایش نارضایتی عمومی بینجامد.

تصمیم به صدور قبض برق به‌ صورت دو هفته یک‌ بار برای مشترکان پرمصرف، در غیاب مبانی حقوقی شفاف و میزان اثربخش بودن بر جبران ناترازی، نمی‌تواند اقدامی جامع و بلندمدت محسوب شود. آیا توانیر هیچ یک از موضوعات بیان‌شده را در تحلیل‌های خود در نظر گرفته است؟

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه