معاون برق و انرژی وزیر نیرو عنوان کرد:

اجرای ۱۴ مگاپروژه برای کاهش ناترازی برق در اوج بار تابستان آینده/ ۳۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید احداث می‌شود

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای اجرای ۱۴ مگاپروژه صنعت برق با هدف کاهش ناترازی در اوج بار سال ۱۴۰۴، افزود: در قالب این برنامه ۳ هزار و ۶۲۹ مگاوات نیروگاه‌های توسعه‌ای جدید احداث خواهد شد.

اجرای ۱۴ مگاپروژه برای کاهش ناترازی برق در اوج بار تابستان آینده/ 3600 مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید احداث می‌شود
صفحه اقتصاد -

"همایون حائری"، در جلسه امور برق و انرژی که با حضور وزیر نیرو و مدیران ارشد صنعت برق کشور برگزار شد، گفت: وزارت نیرو با هدف کاهش ناترازی برق در اوج بار سال آینده ۱۴ مگاپروژه را برنامه‌ریزی کرده است که ۶ مورد آن به تولید و توسعه ظرفیت نیروگاهی، ۲ پروژه به توسعه شبکه برق، ۲ پروژه به تأمین مالی، ۳ پروژه به مدیریت و بهینه‌سازی مصرف و ۱ پروژه به استفاده حداکثری از قابلیت‌های شبکه اختصاص دارد.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو در خصوص برنامه‌ریزی صورت گرفته برای توسعه ظرفیت تولید برق کشور تا پیش از اوج بار سال ۱۴۰۴، اظهار داشت: احداث نیروگاه جدید حرارتی، انجام به موقع و کامل تعمیرات نیروگاه‌ها، ارتقاء و رفع محدودیت واحد‌های نیروگاهی موجود، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، استفاده حداکثری از تولید برق نیروگاه‌های صنایع و حفظ منابع آبی و در مدار بودن کامل نیروگاه‌های برقابی از جمله اقداماتی است که برای افزایش ظرفیت تولید برق کشو اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص اقدامات در دستور کار برای بهبود و توسعه شبکه برق کشور بیان کرد: توسعه و رفع محدودیت از شبکه‌های برق کشور و هوشمندسازی و توسعه تبادلات برون مرزی از دیگر اقداماتی است که با هدف توسعه شبکه برق کشور در برنامه قرار گرفته و انجام می‌شود.

حائری مدیریت و بهینه‌سازی مصرف برق، نصب کنتورهای هوشمند و جمع‌آوری مراکز استخراج رمز ارز و انشعاب‌های غیرمجاز را از دیگر برنامه‌های تعریف شده با هدف کاهش ناترازی در اوج بار سال آینده عنوان کرد و ادامه داد: استفاده حداکثری از قابلیت‌های شبکه، جلب سرمایه‌گذاری در سمت عرضه و تقاضای برق و تأمین مالی لازم و پیگیری الزامات مورد نیاز از دیگر موضوعات مهمی است که در برنامه‌ریزی صورت گرفته بر آن تأکید شده است.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌ریزی برای احداث ۳ هزار و ۶۲۹ مگاوات نیروگاه توسعه‌ای جدید تا اوج بار سال آینده اشاره کرد و افزود: به مدار آوردن نیروگاه گازی سهند با ۳۰۷ مگاوات ظرفیت، نیروگاه گازی چادرملو اردکان با ۱۸۳ مگاوات ظرفیت، نیروگاه گازی گل گهر سیرجام به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، واحد بخار نیروگاه رودشور به ظرفیت ۳۴۵، واحد گازی مکران به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، واحد گازی نکا به ظرفیت ۱۶۲ مگاوات و نیروگاه گازی المهدی به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات بخشی از این اقدامات توسعه‌ای است.

حائری با تأکید بر اهمیت توجه و توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس به ویژه در مناطق دارای محدودیت ادامه داد: تا اوج بار سال ۱۴۰۴ و با هدف رفع محدودیت‌های تأمین برق در مناطق دارای محدودیت از جمله تهران، مازندران، خوزستان و سیستان و بلوچستان نیروگاه‌های کوچک مقیاس به ظرفیت ۸۰۰ مگاوات نصب خواهد شد.

وی با تأکید بر ضرورت انجام به موقع و کامل تعمیرات نیروگاهی در فصل سرد سال گفت: برنامه‌ریزی شده است تا حدود ۱۱۰ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی شامل تعمیرات اساسی و دوره تا قبل از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ به انجام برسد.

معان برق و انرژی وزارت نیرو توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر را یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت نیرو در ماه‌های آینده اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر هزار و ۳۰۰ مگاوات است که تا پایان سال جاری این ظرفیت به هزار و ۸۰۰ مگاوات می‌رسد و بر اساس زمان‌بندی تعیین شده تا اوج بار سال آینده این ظرفیت قرار است به ۴ هزار و ۸۰۰ مگاوات برسد.

حائری در ادامه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای حفظ منابع آبی و در مدار بودن کامل نیروگاه‌های برقابی اشاره کرد و افزود: با توجه به ضرورت حفظ منابع و لزوم استفاده بهینه نیروگاه‌های برقابی تلاش بر این است تا با رعایت همزمان ملاحظات برق و آب از جمله نیاز آبی پایین دست و تامین نیازهای شرب و کشاورزی بهره برداری حداکثری از نیروگاه‌های برقابی در دستور کار قرار گیرد.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد