اختصاصی صفحه اقتصاد

آتشپر: بهره‌وری انرژی باید از شعار به اقدام عملی تبدیل شود

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه فضای کسب‌وکار ساتبا تأکید کرد که بهینه‌سازی انرژی و اولویت‌دادن به آن در بخش برق و گاز باید از مرحله شعار فراتر رود و به اقدام‌های عملی و اقتصادی تبدیل شود.

آتشپر: بهره‌وری انرژی باید از شعار به اقدام عملی تبدیل شود
صفحه اقتصاد -

سالار آتشپر، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه فضای کسب‌وکار ساتبا، در حاشیه اولین همایش جایزه بهره‌وری انرژی اظهار کرد: "صحبت درباره بهینه‌سازی انرژی با سابقه‌ای طولانی در کشور مطرح است، اما اکنون زمان آن رسیده که از حالت شعار خارج شود و به سمت اقدامات عملی حرکت کنیم. بررسی‌های جهانی و مطالعات مختلف نشان می‌دهند که بهره‌وری انرژی اولویت اول برای رفع مشکلات حوزه برق و سوخت است."

وی با اشاره به پارامترهای تعریف‌شده جهانی در زمینه بهره‌وری انرژی، افزود: "یکی از شاخص‌های مهم در این زمینه، میزان سرمایه‌گذاری به ازای هر کیلووات ساعت انرژی است که در طول عمر یک پروژه به کشور باز می‌گردد. این شاخص‌ها به‌وضوح اولویت بهره‌وری انرژی را از نظر علمی و اقتصادی ثابت می‌کنند."

آتشپر به نمونه‌هایی از پروژه‌های بهره‌وری اشاره کرد و گفت: "پروژه‌های اصلاح سیستم‌های روشنایی و سیستم‌های سرمایشی مانند کولرهای آبی و گازی، با هزینه‌های بسیار پایین می‌توانند نتایج قابل‌توجهی در کاهش مصرف انرژی داشته باشند. به عنوان مثال، هزینه صرفه‌جویی در این پروژه‌ها ممکن است به اندازه یک سنت وات‌ساعت یا حتی کمتر باشد."

وی همچنین به مقایسه اقتصادی بهره‌وری انرژی در نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: "اگرچه تولید انرژی در نیروگاه‌ها ضروری است، اما از نظر اقتصادی هزینه سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها حدود ۱۰ سنت به ازای هر وات‌ساعت است. این ارقام نشان می‌دهند که بهینه‌سازی انرژی، به‌ویژه در حوزه‌های دیگر مانند سیستم‌های روشنایی و سرمایشی، باید اولویت داشته باشد."

آتشپر در پایان تأکید کرد: در کنار بهینه‌سازی انرژی، توسعه تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی نیز از اولویت‌های اقتصادی و محیط زیستی است. بدون شک، سیاست‌گذاری‌ها باید بر اساس این اولویت‌ها در تمام مراحل اجرا شکل گیرد.

 

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد