مهندس حسن بان معاون توسعه کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس در گفتگو با صفحه اقتصاد:

تابویی که در ۱۲۰ سال گذشته شکسته شد

مهندس حسن بان معاون توسعه کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس در حاشیه نمایشگاه و همایش پتروفن 1401 در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد افزود: این اقدام

تابویی که در ۱۲۰ سال گذشته شکسته شد

صفحه اقتصاد - سمیرا عسکری: مهندس حسن بان معاون توسعه کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس و مدیر یکی از صندوق های تازه تاسیس این شرکت گفت: تامین سرمایه خلیج فارس ۶۰ درصد سهام آن متعلق به هلدینگ خلیج‌فارس است و از این جهت یک نوآوری در ایجاد یک نهاد مالی بوده که یک نهاد غیر بانکی به تنهایی یک تامین سرمایه را راه اندازی کرده است.

مهندس حسن بان معاون توسعه کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس در حاشیه نمایشگاه و همایش پتروفن 1401 در گفتگوی اختصاصی با صفحه اقتصاد افزود: این اقدام تابویی بود که در ۱۲۰ سال گذشته شکسته شد یعنی صنعت نفت و انرژی ما بانک نداشت و اولین باری بود که صاحب یک بانک شد. نکته قابل توجه این است که با تامین مالی از مگاه پروژه تا دانش‌بنیان و خرد را عهده دار می باشد یا با انتشار اوراق یا با ایجاد صندوق های مختلف یا بر اساس خدمات مشاوره ای مانند مشاوره های ادغام و امن ای از طیف شرکت های کوچک دانش بنیان تا پروژه های چند صد میلیون دلاری و میلیارد دلاری را باید تامین مالی انجام دهد.

مهندس حسن بان معاون توسعه کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس

مهندس حسن بان معاون توسعه کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس

حسن بان ادامه داد: تامین مالی که در این مجموعه صورت گرفت متفاوت از سرمایه‌های دیگر است اتفاقی که تا الان در بازار سرمایه صورت نگرفته است.

معاون توسعه کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس اظهار داشت: این مجموعه از دهها ابزار که برای تامین مالی بازار سرمایه دارد شاید دو یا سه تای آن در بازار سرمایه استفاده شده باشد. و امیدواریم که با وجود تفارس یا تامین سرمایه خلیج فارس بتوانیم اینکار را محقق کنیم.

وی با اعلام اینکه امیدواریم به زودی شاهد تاسیس صندوق وی سی، صندوق سرمایه گذاری جسورانه صندوق پی ای یا صندوق سرمایه گذاری خصوصی، البته نه به معنی خصوصی دولتی و خصوصی به معنی اینکه عمومی و در بورس برای عموم مردم عرضه نشود خواهیم بود.

حسن بان همچنین ادامه داد: سرمایه گذاری وی آی پی در حوزه بازار سرمایه حضور پیدا می کند و در پروژه های پتروشیمی با ما شریک می شوند. و پروژه کرتفانتیک تخصصی پتروشیمی نیز بزودی راه اندازی می شود که امیدواریم بخشی از این پروژه ها تا قبل از پایان سال و سری دیگر در سال 1402 رونمایی شود. که کلیت کارهایی می باشد که در تامین سرمایه خلیج فارس نسبت به سایرین متمایز هستیم تا بتوانیم سهم بازار سرمایه را افزایش دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از پروژه های هلدینگ را انجام می دهید و آیا شما تامین سرمایه شرکت های خارج از هلدینگ را نیز انجام می دهید؟ بیان کرد: شرکت ما حدود 8 ماه تاسیس شده است و طی این مدت شروع به بررسی، ارزش گذاری و خدمات مختلف مالی یکسری از پروژه های خاص هلدینگ کرده است. و در حال حاضر در خارج از کشور مشتریانی از صنعت فولاد و معادن داریم که به زودی سایر شرکت های نخ ریسی یا نساجی نیز به جمع مشتریان ما افزوده می شوند.
معاون توسعه کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس با اعلام اینکه در خصوص هلدینگ خلیج فارس برنامه جامع تری در نظر داریم، تاکید کرد: مجموعه ما به مرور سهم خود را افزایش خواهد داد. و اگر از بین تامین سرمایه کاردان، ملت، ما و سایر شرکت ها بخواهیم به هلدینگ خدمات دهیم باز هم همه ما نمی توانیم همه نیازهای هلدینگ را برآورده کنیم.
وی افزود: بر همین اساس نیاز به تشکیل کنسرسیون های مختلف است و امیدواریم طی یکی دو سال آینده بتوانیم علاوه بر هلدینگ لیدر تامین مالی صنعت انرژی نیز باشیم.

حسن بان با بیان اینکه در حال انجام یکسری مطالعات هستیم گفت: هنوز تبلیغات را شروع نکرده ایم و زمانی که بخواهیم یک محصول جدید یا خدمت جدید ارائه کنیم یک کمپین تبلیغاتی ایجاد خواهیم کرد.

معاون توسعه کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس درخصوص تامین سرمایه گفت: اصولا تامین سرمایه در شرکت های مانند ما تفاوتشان با بانک های اقتصادی تجاری این است که به جای سپرده گرفتن از مردم ما اول شرکت یا پروژه ای که پول نیاز دارد را ارزش گذاری کرده و مشاوره می دهیم و در بازار برای آن اوراق تشکیل می دهیم حالا ممکن است اوراق بدهی یا صندوق پروژه برای آن نیز ایجاد کنیم.
وی خاطر نشان کرد: صندوق پروژه ای که از سه سال گذشته از سازمان بورس مجوز آن را دریافت کردیم یک صندوق خصوصی است و امیدواریم بزودی دو صندوق سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومانی و تا یک سال آینده یک صندوق 20 هزار میلیارد تومانی را نیز تاسیس کنیم که بتوانیم تامین مالی پروژه های بزرگتری را انجام دهیم. و تامین مالی مجموعه ما از تامین مالی انتشار اوراق و آی پی است.

مهندس حسن بان معاون توسعه کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس

مهندس حسن بان معاون توسعه کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس

حسن بان درباره اینکه کدام بانک از این مجموعه پشتیبانی کرده اند؟ گفت: ت قریبا با همه بانک ها تعامل مناسبی داریم و مجبور هستیم بخشی از سرمایه را نزد بانک ها بگذاریم و درصدی از آنها سود دریافت کنیم و بانک ها شریک تجاری ما هستند، تجارت و ملت شریک صنعت نفت هستند اما با سایر بانک نیز شروع به کار کرده ایم به ویژه در بحث نوآوری و نئوبانک.

وی درخصوص اینکه چه پیشنهادی به شرکت هایی که تامین سرمایه آنها را انجام می دهید دارید؟ خاطرنشان ساخت: گوشه ای از اقدامات ما دادن مشاوره تامین مالی و ارزش گذاری تخصصی و اعتبار سنجی به همین شرکت ها است. و دوباره ساختار مالی آنها را از نو می سازیم.
هم می توانیم از شرکت ها خدمات و سود بیشتری دریافت کنیم و هم می توانیم تامین مالی پروژه های خاص آنها را انجام دهیم.

وی افزود: طی شش ماه گذشته سه دوره آموزشی تحلیل سهام و یک تور صنعتی بازدید از ماهشهر توسط مجموعه ما برگزار شده است. و در تور صنعتی نیز کارگاه های آموزشی برگزار شد. همچنین یک کارگاه آموزشی با انجمن مالی ایران در خصوص دیجیتالینگ و نوآوری در صنعت داشته ایم.
معاون توسعه کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس با اعلام اینکه آموزش ها برای پرسنل و مدیران تاپ شرکت ها و گاهی اوقات برای بازار سرمایه هدفمند است، گفت: این شرکت برای آموزشها اهداف مختلفی دارد و بزرگترین بخش آموزشی ما آموزش دادن به صنعتگران پتروشیمی می باشد که با ابزار مالی جدید آشنا شوند.
حسن بان تاکید کرد: هدف ما این است که علاوه بر بازار سرمایه لیدر صنعت و پتروشیمی نیز باشیم که اگر محصولات پتروشیمی در بورس و انرژی و بورس کالا و بورس های خارج از کشور دچار نوسان قیمت شوند با تامین مالی مشکلی ایجاد نشود.

معاون توسعه کسب و کار و بازاریابی تامین سرمایه خلیج فارس در پایان درخصوص اینکه چه اندازه این اقدام در بازار سرمایه انرژی اثر گذار است؟ گفت: هنوز زود است تا بخواهیم اقدامات شرکت را ارزیابی کنیم به دلیل اینکه هنوز یک سال از تاسیس این شرکت نگذشته است.
حسن بان افزود: طی 8 ماهی که شروع به کار کرده ایم زیرساخت ها خوب تشکیل داده شده است چه در مدیریت گذشته و چه مدیریت فعلی، و چون بنیه برند هلدینگ خلیج فارس با یک دانش قوی تری وجود دارد امیدواریم این مجموعه زودتر بتوانند اهداف خود را عملیاتی کنند.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد