ساعت اجرای طرح ترافیک تهران امروز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲

در این مطلب از صفحه اقتصاد درباره ساعت اجرای طرح ترافیک تهران امروز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ مطلبی را برایتان آماده کرده ایم که در زیر از نظرتان می گذرد.

ساعت اجرای طرح ترافیک تهران امروز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲
صفحه اقتصاد -

ورود به طرح ترافیک امروز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸:۰۰ هیجده ممنوع بوده و این طرح به همراه طرح آلودگی هوا در محدوده همیشگی اجرا می شوند.

در خصوص ساعت طرح زوج و فرد امروز یا همان طرح آلودگی هوا بنابر استعلام گرفته شده از پلیس راهور و با توجه به وضعیت شاخص آلودگی هوای تهران که اکنون در شرایط قابل قبول ( 78 ) قرار دارد، به اطلاع می رساند، طرح آلودگی هوا امروز از ساعت ۰۶:۳۰ تا ساعت ۱۸:۰۰ اجرا شده و تردد در محدوده این طرح بدون توجه به زوج و فرد بودن پلاک، به مدت بیست روز در هر فصل، برای تمامی خودروها آزاد است.

امکان یک‌بار خروج رایگان از محدوده طرح ترافیک بعد از ساعت ۱۴:۳۰ که تا پیش از این وجود داشت لغو شده است.

طبق اعلام پلیس راهور در روزهای پنجشنبه فقط طرح کنترل آلودگی هوا ( زوج یا فرد سابق) از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ در تهران اجرا شده و طرح ترافیک اصلی پنجشنبه ها اجرا نمیشود.

نرخ پایه عوارض سال 1402 مبلغ ۵۲ هزار و ۵۶۰ تومان است؛ اما نخستین ورود و آخرین خروج خودروها ملاک محاسبه میزان پرداختی عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا است و همچنین داشتن معاینه فنی برتر ملاک تاثیر گذاری بر روی قیمت تمام شده تردد است، بگونه ای که اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر پس از ساعت ۱۰ وارد محدوده و قبل از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۳۸۶ هزار و ۳۱۶ ریال به ازای هر روز تردد در محدوده طرح ترافیک و ۱۹۳ هزار و ۱۵۸ ریال به ازای هر روز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

اگر خودروی دارای معاینه فنی برتر قبل از ساعت ۱۰ وارد محدوده و قبل از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شود باید مبلغ ۵۵۱ هزار و ۸۸۰ ریال به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک و ۲۷۵ هزار و ۹۴۰ ریال به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا بپردازد.

جریمه طرح ترافیک تهران امروز

در صورتیکه بدون خرید طرح ترافیک، وارد محدوده‌های ترافیکی تهران شوید، «دو جریمه مختلف» برای خودروی شما ثبت می‌شود:

1- جریمه راهنمایی و رانندگی: که توسط پلیس راهور برای خودروی شما ثبت می‌گردد. مبلغ جریمه طرح ترافیک به همراه نرخ سایر جرایم راهنمایی و رانندگی، هر ساله توسط پلیس راهور اطلاع‌رسانی می‌شود.

2- جریمه عوارض ترافیکی: که توسط شهرداری برای خودروی شما ثبت می‌گردد. در واقع این مبلغ، بخشی از عوارض سالیانه خودروی شما خواهد بود که پرداخت و تسویه آن، الزامی است. توجه داشته باشید که اگر بدون خرید یا رزرو طرح، وارد محدوده طرح ترافیک شوید، «بیشترین عوارض تردد» روزانه برای شما درنظر گرفته می‌شود.

استعلام جریمه طرح ترافیک

برای استعلام جریمه طرح ترافیک، باید دو کار مختلف را انجام دهید:

1- برای آنکه مطمئن شوید که آیا جریمه طرح ترافیک برای خودروی‌تان ثبت شده است یا خیر، کافی است به سامانه اینترنتی راهور 120 به نشانی rahvar120.ir مراجعه کنید و سپس گزینه «استعلام تخلفات رانندگی» را انتخاب کنید که در اینصورت، به سامانه اینترنتی سخا منتقل خواهید شد. بعد از ورود به حساب کاربری‌تان در سامانه سخا، گزینه «استعلامات راهور» را انتخاب کرده و با وارد کردن شماره بارکد کارت خودرو، لیست تمامی تخلفاتی که برای شما ثبت شده را مشاهده کنید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که استعلام جریمه طرح ترافیک از سامانه سخا، بصورت آفلاین انجام می‌شود. یعنی مثلا اگر امروز، تخلفی را مرتکب شده باشید، بصورت لحظه‌ای در سامانه سخا ثبت نمی‌شود و فرآیند ثبت جریمه، ممکن است تا مدتی طول بکشد. به همین دلیل، حتما به «تاریخ به‌روزرسانی» که در سامانه سخا درج شده و در معرض دید همگان قرار داده شده است، توجه کنید. بنابراین اگر برای استعلام جریمه طرح ترافیک عجله دارید یا اگر زمان به‌روزرسانی سایت، برای مدت‌ها پیش است، بهتر است بصورت حضوری، به یکی از دفاتر پلیس+10 بروید.

2- دومین اقدامی که باید برای استعلام جریمه طرح ترافیک انجام دهید، مراجعه به سامانه اینترنتی تهران من به نشانی my.tehran.ir است. سپس به قسمت «استعلام بدهی عوارض» بروید و با وارد کردن شماره پلاک خودرو، میزان جریمه طرح ترافیک تهران را مشاهده کنید.

پرداخت جریمه طرح ترافیک

اگر شناسه قبض جریمه و شناسه پرداخت جریمه را دارید، کافی است برای پرداخت جریمه طرح ترافیک، به سامانه راهور 120 بروید و گزینه «پرداخت الکترونیکی جرایم» را انتخاب کنید. 

اما اگر در محدوده‌ طرح ترافیک تردد کرده‌اید یا قصد تردد در این محدوده را دارید، حتما باید از طریق حساب کاربری‌تان در سامانه تهران من، برای پرداخت عوارض طرح ترافیک اقدام کنید.

بهترین روش برای پرداخت بدهی یا جریمه طرح ترافیک

معمولا پرداخت بدهی یا جریمه طرح ترافیک به دو صورت انجام خواهد شد، اگر شما در سامانه my tehran ثبت نام کرده باشید و یا اگر اقدامی به ثبت نام در این سامانه نکرده‌اید، پرداخت بدهی طرح ترافیک شما با هم فرق دارد.

این را بدانید که با ثبت نام در سامانه تهران من موجب می‌گردد به شما عوارض تردد تعلق بگیرد و در صورتی که این عوارض پرداخت نگردد، جریمه نیز به آن اضافه خواهد شد.

اما چنانچه در سامانه تهران من ثبت نام نکرده‌اید و احیانا در محدوده‌های ترافیکی تردد می‌کنید، بی‌تردید برای شما جرایمی ثبت خواهد شد.

در هر صورت اگر بدهکار شدید، بدهی طرح ترافیک را باید به روش‌های موجود پرداخت نمایید. لذا در ابتدا به به بررسی تعیین میزان این بدهی‌ها و جرایم پرداخته و در ادامه به نحوه پرداخت یا اعتراض به آن آن نیز اشاره خواهد شد.

بدهی و جریمه طرح ترافیک به چه شکل محاسبه می‌‎گردد؟

همانگونه که ذکر شد، میزان بدهی طرح ترافیک، مطابق زمان تردد در محدوده طرح ترافیک و نوع معاینه فنی که شما برای خودروی خود تهیه کرده‌اید و همچنین اعمال تبصره های تخفیف در نظر گرفته خواهد شد.

برای محاسبه و تعیین هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک و متناسب با نقشه دوربین های زوج و فرد تهران، می‌بایست به این نکته نیز توجه داشت که چنانچه دوربین‌‌ها یک خودرو را چند بار در یک روز مشاهده نمایند و تردد آن را ثبت کنند، اولین ورود آن خودرو به طرح و آخرین خروج آن را ملاک محاسبه تعیین مبلغ طرح ترافیک قرار خواهند داد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

  • ناشناس

    طرح ترافیک ناعادلانه است و بایستی بدلایل زیر جمع شود :
    1- مردم عادی خصوصا قشر دانش آموزان و دانشجویان و کارمندان بیشترین آسیب را میبینند که نمیتوانند برای رفتن به محل کار و تحصیل وارد محدوده این طرح ناعادلانه بشوند و مجبورند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند چون :
    1-1- تاخیر لحظه ای ورود مترو - به هر دلیلی - به ایستگاه، باعث تراکم بالای مسافرین در انتظار سوار شدن ، شده و تا 3 الی 4 ساعت زمان میبرد تا مسافرگیری به حالت عادی بازگردد!! و قطعا دانش آموز و دانشجویان و مسافرین عادی سر موقع به کارشان نمیرسند و آسیب میبینند . خصوصا ایامی که زمان امتحانات باشد باعث وارد شدن استرس به دانش آموزان و دانشجویان میشود و ظلمی آشکار است!!
    2-1- سیستم اتوبوسرانی مناسب تردد قشر دانش آموزان و دانشجویان و حتی مردم عادی نیست که بتوانند با خیال راحت و سر وقت به محل کارشان بروند و یا به خانه بازگردند!!
    2- اجرای طرح ترافیک باعث بوجود آمدن ترافیک بیشتر در محدوده غیر طرح شده و بیشترین آسیب روحی و ضرر مالی را به اقشار دانش آموزان و دانشجویان و شاغلین کار میزند!!
    3- طرح ترافیک محدوده ای خصوصی برای ورود پولدارها شده که به راحتی طرح ترافیک را تهیه میکنند!!
    4- باعث شده عده ای برای ورود به این محدوده به گرفتن مجوز تاکسی و غیره اقدام کنند!!
    5- اجرای طرح ترافیک هیچ تاثیری در بهبود هوای شهر نداشته و ندارد !! مگر در روزهای جمعه و تعطیل، هوای شهر پاک است!!!! این طرح فقط ظلم به مردم است!!!
    6- مسئولین و خانواده هایشان که همانند مردم عادی ، مجبور نیستند اتوبوس و مترو سوار شوند!! تا ببینند چه دردسرهایی و مشکلاتی برای سوار شدن مترو و اتوبوس برای مردم وجود دارد!!!
    7- طرح ترافیک یکی از عوامل بی خردانه ای است که باعث بهم ریختن اعصاب مردم شده و آثار سو آن متوجه مسئولین و نظام هست!!

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان