وضعیت آب و هوا استان مرکزی شنبه ۶ آبان ماه ۱۴٠۲

در این خبر به توضیحاتی درباره پیش بینی وضعیت آب و هوا استان مرکزی شنبه ۶ آبان ماه ۱۴٠۲ پرداخته شده است.

وضعیت آب و هوا استان مرکزی شنبه ۶ آبان ماه ۱۴٠۲
صفحه اقتصاد -

کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی می گوید: بعد از عبور سامانه بارشی کنونی، دمای هوا از صبح فردا به طور نسبتا محسوسی کاهش می یابد و سرمای شبانه هم تا روز‌های ابتدایی هفته آینده ادامه خواهد داشت.
مرادی افزود: از فردا تا اواسط هفته آینده به دلیل پایداری و سکون نسبی جو افزایش ظرفیت انباشت آلاینده‌های جوی در اراک و سایر مناطق صنعتی استان پیش بینی می‌شود.

او گفت: بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی بیانگر ادامه فعالیت سامانه ناپایدار در روز جاری است و آسمان استان هم امروز قسمتی ابری تا ابری و در برخی مناطق به ویژه نیمه جنوبی استان گاهی رگبار باران و وزش باد پیش بینی می‌شود. 
استان مرکزی بین عرض جغرافیایی 33 درجه و 30 دقیقه تا 35 درجه و 35 دقیقه ، طول جغرافیایی 48 درجه و 57 دقیقه تا 51 درجه طول شرقی نصف النهار گرینویچ واقع شده است که از شمال به استان های تهران و قزوین و از غرب به استان همدان از جنوب به استان لرستان و از شرق به استان تهران و قم و اصفهان محدود می گردد. کل مساحت استان 29530 کیلومتر مربع که کمتر از 2 درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است. پست ترین نقطه استان،دشت ساوه با ارتفاع کمتر از 1200 متر و بلندترین نقطه استان،قله شهباز(از رشته کوههای راسوند) در جنوب غربی با ارتفاع 3388 متر از سطح دریا می باشد. با توجه به توپوگرافی استان در حدود 75 درصد مساحت استان کوهستانی و 25 درصد آن دشت می باشد.
شهر اراک مرکز استان مرکزی با ارتفاع 1708 متر از سطح دریا و طول جغرافیای 49 درجه و 46 دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی 34 درجه 06 دقیقه شمالی قرارداد . متوسط بارندگی سال زراعی 8/311 میلی متر که بیشترین بارندگی 8/485 میلی متر در سال زراعی 71-70 و کمترین بارندگی 4/154 میلیمتر در سال زراعی 78-77 رخ داده ثبت شده است.
متوسط دمای سالانه شهر اراک0/14 درجه سانتی گراد می باشد که ماه تیر با میانگین 1/27درجه سانتی گراد گرمترین ماه و ماه بهمن صفر درجه سانتی گراد سرد ترین ماه سال می باشد. میانگین رطوبت سالیانه اراک 46% می باشد که ماه دی با میانگین 68% مرطوبترین و ماه مرداد با 27% خشکترین ماه سال می باشد . باد غالب شهر اراک غربی و جنوب غربی می باشد و بیشترین سرعت باد وزیده شده به میزان 123 کیلومتر در ساعت در اسفند  1362 و اردیبهشت 1385 ثبت و گزارش شده است .
اقلیم شهر اراک بر اساس طبقه بندی دومارتن نیمه خشک و بر اساس طبقه بندی آمبرژه خشک و سرد می باشد .

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در شرق هرمزگان، سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی کرمان و جزایر واقع در تنگه هرمز و دریای عمان رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود. شدت بارش‌های امروز برای نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان است. خلیج‌فارس،‌ تنگه هرمز و دریای عمان نیز مواج پیش‌بینی شده است.

روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده جو آرامی برای کشور پیش‌بینی شده است. روز دوشنبه آینده با نفوذ جریانات خنک شمالی، ضمن کاهش نسبی دما در اردبیل، استان‌های ساحلی دریای خزر و در ادامه در شمال شرق، برای استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بارش پیش‌بینی می‌شود.

سه‌شنبه هفته آینده علاوه بر مناطق یاد شده در استان‌های واقع در زاگرس مرکزی، بخش‌هایی از مرکز، ارتفاعات کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان بارش‌های پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد. دریای خزر نیز روز دوشنبه مواج خواهد بود.

پیشنهاد سردبیر

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار ویژه

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت صفحه اقتصاد هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد