منطقه آزاد انزلی در صدر جذب سرمایه گذاری خارجی گیلان

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در هفت شهرستان گیلان فعال است، گفت: عمده فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی استان صنعتی است.

منطقه آزاد انزلی در صدر جذب سرمایه گذاری خارجی گیلان
صفحه اقتصاد -

علیرضا نوروزی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در گیلان از ابتدای سال ۱۳۸۳ تا پایان سال ۱۴۰۲ را حدود ۲ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: از این مبلغ تاکنون حدود ۶۰۰ میلیون دلار جذب شده است.

به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی از ۱۵ کشور در هفت شهرستان گیلان فعال است، افزود: عمده فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی استان صنعتی بوده و غالباً در منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مستقر هستند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان سرمایه‌گذاری مصوب استان در سال ۱۴۰۲، برای هشت طرح را ۱۵۴ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: استان از حیث ارزش سرمایه‌گذاری مصوب رتبه ۱۲ را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گفته نوروزی، در سال ۱۴۰۳ حدوداً یک‌میلیون و ۱۳۳ هزار دلار در استان سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده است.

وی با بیان اینکه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به ارائه ۷۷ عنوان فرصت سرمایه‌گذاری با سرمایه موردنیاز یک هزار و ۴۱۳ میلیون یورو بوده، خاطرنشان کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها مشتمل بر ۲۶ فرصت در حوزه خدمات، ۳۱ فرصت در حوزه صنعت، ۹ فرصت در حوزه کشاورزی، ۹ فرصت در حوزه زیرساخت و ساختمان‌سازی و دو فرصت در حوزه تأمین آب، برق و گاز در ۱۱ شهرستان بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه به سبب جذابیت‌ها و مشوق‌های منطقه آزاد تجاری، صنعتی انزلی، ۱۴ فرصت سرمایه‌گذاری از این منطقه به‌عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری حائز اولویت استان معرفی‌شده، تصریح کرد: بنا بر تصمیمات متخذه در ستاد سرمایه‌گذاری استان، ۱۰ فرصت اولویت‌دار بر روی عرصه‌های ملی در سه زیر بخش گردشگری، زراعت چوب و شیلات به‌عنوان فرصت‌های حائز اولویت سال ۱۴۰۳، به‌صورت ویژه قابلیت عرضه به متقاضیان سرمایه‌گذاری را دارد.

نوروزی با اشاره به معرفی عرصه‌های بلامعارض مستعد سرمایه‌گذاری و متعاقب آن صدور مجوز بی‌نام و واگذاری عرصه‌های دارای مجوز به سرمایه‌گذاران در گیلان نیز گفت: طبق آخرین آمار تعداد ۴۵۴ عرصه دولتی در استان شناسایی‌شده که ۴۱۳ عرصه مستعد قابل‌واگذاری هستند و همچنین از ۲۳۴ مجوز بی‌نام صادرشده بر عرصه‌های شناسایی‌شده، ۲۰۴ مجوز قابل‌ارائه به سرمایه‌گذاران است.

وی با بیان اینکه در گیلان از ابتدای مردادماه سال ۱۴۰۱ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳.۱۴۳ هزار فقره درخواست در درگاه ملی مجوزهای کشور ثبت‌شده، گفت: از این تعداد ۱۰۲ هزار فقره مجوز صادرشده است.

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گیلان، ۷۲ درصد درخواست‌های ثبت‌شده منجر به صدور مجوز شده است که ۶۲ درصد آنان ثبت محور بوده و طی سه روز صادرشده‌اند.

نوروزی با اذعان به اینکه از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲، در استان گیلان ۴۳ هزار مجوز قدیمی یا کاغذی شناسه یکتا دریافت کرده و الکترونیکی شده‌اند، خاطرنشان کرد: استان گیلان از این حیث یکی از استان‌های پیشرو در کشور بوده و رتبه استان در تبدیل مجوزها در ردیف سوم کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان