مدیرعامل منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو خبر داد

برنامه‌های ماکو برای تبدیل شدن به قطب گردشگری و برند تولید پوشاک

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه حدود ۷۵ درصد مناطق آزاد کشور را این منطقه به دلیل دارابودن شرایط خاص مرزی و محدوده جغرافیایی مناسب در گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب و نقطه اتصال آسیا و اروپا تشکیل داده است، گفت: این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان و علاوه بر هم‌مرزی با ترکیه و نخجوان، همجوار با ارمنستان و منطقه قفقاز است.

برنامه‌های ماکو برای تبدیل شدن به قطب گردشگری و برند تولید پوشاک
صفحه اقتصاد -

حسین گروسی در جمع خبرنگاران حاضر در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با بیان مطلب فوق، تصریح کرد: منطقه آزاد ماکو در بین مناطق آزاد نسل اول، وسیع‌ترین، جوان‌ترین و جدیدترین منطقه آزاد در بین نسل اول مناطق به شمار می آید، اما فاقد زیرساخت‌های لازم بود و با وجود اینکه ۱۰ سال از تاسیس منطقه آزاد ماکو می‌گذرد، این منطقه تا چندی پیش فاقد طرح جامع بود.

وی افزود: پس از پیگیری‌های لازم در بهمن ماه سال گذشته، طرح جامع منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو به تصویب مراجع ذی‌ربط و سازمان محیط زیست رسید که هم اکنون در نوبت بررسی کارگروه شورای عالی قرار دارد. هر حرکتی در منطقه آزاد ماکو بایستی بر اساس طرح جامع صورت بگیرد و قرار نیست بدون در نظر گرفتن طرح جامع، در این منطقه فعالیت‌هایی انجام شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه در طرح جامع، تجارت، ترانزیت و لجستیک یک اولویت به حساب می‌آید، گفت: دهکده لجستیک که در این طرح پیش بینی شده، یکی از بزرگترین دهکده‌های کشور است و معتقدم باید به ۴ شهر لجستیک کشور اضافه شود. به لحاظ اینکه منطقه آزاد ماکو در گذشته جاده ابریشم بوده و به منطقه جاده ابریشم معروف بوده است، امروز باید از آن به بزرگراه ابریشم یاد کنیم و این دهکده لجستیک در این ابعاد در نظر گرفته شده و فرودگاه، راه آهن، بزرگراه، انبار، سردخانه و بندر خشک برای آن پیش بینی شده است. 

وی اضافه کرد: براین اساس، پس از دعوت و انجام دیدارها با همسایگان و کشورهایی که تمایل به سرمایه گذاری دارند تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شد تا بتوانیم دهکده لجستیک را بر اساس طرح جامعی که داریم به عنوان قسمتی از کریدور شرق به غرب به انجام برسانیم که اقدامات لازم برای اتصال ریل به دهکده لجستیک را با حمل و نقل ترکیبی و یک فرودگاه بین‌المللی شروع خواهیم کرد. 

حسین گروسی با تاکید بر اهمیت غذایی از ایجاد سرزمین سبز و تولید محصولات ارگانیک در این منطقه خبر داد و گفت: به همین منظور قرار است تا براساس سیاست‌های منطقه آزاد ماکو به سمت کشت گیاهان و درختان کم آب‌تر و پر ارزش تر برویم که تولید ثروت بیشتری برای مردم و سرمایه‌گذاران را به دنبال داشته باشد. بزرگترین باغ مدرن غرب آسیا به صورت کاملا هوشمند با آبیاری هوشمند و تحت کنترل و سرمایه‌گذاری عظیم ۵ هزار میلیارد تومانی در این منطقه احداث شده است.

وی با بیان اینکه ماکو مقصد گردشگری است و فرصتی ایده‌آل برای افزایش جذب سرمایه‌گذاران در این حوزه در آینده به شمار می‌آید، اعلام کرد: در همین راستا، با هلدینگ گردشگری بانک ماهان یک قرارداد ۱۰ هزار میلیاردی منعقد شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، بحث فرآوری معادن را موضوع سومی طرح جامع مناطق آزاد برای ماکو عنوان کرد و افزود: با شرکت های بزرگ همچون شرکت تجلی  از شرکت‌های بزرگ معادن و فلزات تعاملاتی انجام شد. همچنین با کمیته امداد که یکی از هلدینگ‌های بزرگ در پخش سنگ‌های تزیینی و ساختمانی و معدنی است، رایزنی ها و جلساتی برای جلوگیری از خام‌فروشی داشته‌ایم. در این رابطه ایجاد یک پایانه صادراتی سنگ در طرح جامع مورد موافقت قرار گرفته است. 

حسین گروسی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های خوب ماکو در صنعت پوشاک، اظهار داشت: با توجه به واردات بی رویه پوشاک و یا قاچاق منتج شده در جلوگیری از واردات با هدف حمایت از تولید داخل، برنامه تولید انواع پوشاک و منسوجات را در منطقه آزاد ماکو آغاز کرده‌ایم و بنا داریم که باکمک تولیدکنندگان، ماکو را به عنوان شهر پوشاک و برند عرضه پوشاک در بازارهای داخلی و صادراتی مطرح کنیم . 

وی به سرمایه‌گذاری‌های خوب و امضای تفاهم‌نامه‌ها در بحث ساختمان‌های تجارت الکترونیک و تجارت جهانی اشاره کرد و خبر داد: منطقه آزاد ماکو در حال حاضر یک تراز تجاری مثبت ۱۵۷ میلیون دلاری در حوزه صادرات دارد. واردات مواد اولیه که تبدیل به کالا می‌شود و یا پارچه برای تبدیل به پوشاک تنها واردات این منطقه است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

نظر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان